Honda NSR 125R, Skuren motor

brandis

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2010
Hoj
Honda NSR 125R -89
Hejsan!

Igår när jag var ute och körde med min motorcykel så skar motorn. Skurningen gick dock lös ganska fort (antar att den höga fart jag hade gjorde att den drogs lös) så det hann inte bli allt för mycket skada i motorn. Kolven gick dock åt skogen, så en ny sådan ska införskaffas. Cylinderloppet klarade sig dock med bara några få repor. Därför undrar jag nu om det är möjligt att borra upp cylindern från 125cc till 180cc. Har inte hittat någon kolv av annan storlek till min honda förutom i storbritannien och vet inte om jag är så peppad på att beställa från utlandet, men måste man så måste man.

Om inte är det någon som har ett tips på vart man kan få tag i en överdimensionerad kolv. Har visserligen inte pratat med återförsäljaren som finns här i stan. Men det är ju söndag kväll så och jag är lite ivrig på att få beställa grejer.

Motorcykeln är en -89a

Bifogat

• IMG_2125.JPG
    IMG_2125.JPG
    73.5 KB · Visningar: 479

brandis

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2010
Hoj
Honda NSR 125R -89
Om det går att borra upp för bra pris så gör det.
Men det kommer ju tillkomma förgasarjustering och bestyckning för att få det och lira.

Själv skulle jag köpa ny cylinder och kolv.

http://www.hondaoriginalparts.com/h...ck_01=13KY4NEA&block_02=E__0100&block_03=3407

Känner en kille som nog ska kunna svarva upp cylinderloppet. Så det ska nog inte vara någon fara.

Förgasarjustering och bestyckning är inte farsan rädd för att fixa, så det är nog inga problem.

Frågan är bara om det går att svarva upp det så pass mycket. Har räknat ut att det krävs ca 5mm i varje riktning för att det ska fungera.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Cyl är i alu med nicasil lopp, vist går det svarva/borrar upp men den måste omnicasilas eller stoppa i foder i sånna fall, svarvar/borrar man upp loppet till rätt dimensin så kommer loppet vara i rent ALU, o stoppar man i en kolv mot ALU godset så kommer den nya kolven o loppet bli skadat väldigt snabbt när man väl fått igång motorn.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Nej du kan inte bara borra upp cylinderloppet, och det beror inte bara på nicasilbehandlingen. Om du borrar upp cylindern så pass mycket så kommer alla portar i cylindern att förskjutas, då de inte är helt rakt gjutna i cylindern. Följaktligen kommer motorn att gå som en påse nötter. Att porta om cylindern kan funka i vissa fall men oftast inte, samt att det inte är något som man gör utan rätt kunskaper.

Det normala är att man borrar till närmaste överdimension. Det brukar vara i steg om 0.25 mm upp till max fyra överdimensioner. Sen anses cylindern gjort sitt och kasseras. Kolvar till detta brukar finnas lite här och där, testa med Addemoto elelr lelles mc. Ibland går det att ta en kolv med samma dimension från en annan hoj, förutsatt att material och ytbehandling är samma(och allt annat).
Alternativet är att köpa ett färdigt 180cc kit.

Last edited:

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
England är det enda rätta att beställa från.
Ska du ha original, england är landet för dig, närmare bestämt www.davidsilverspares.co.uk

Ska du ha överdim. så finns det på gewiz.de kanske? Hemsidan hette nått sånt iaf. Humana priser, men inte billigt på nått sätt.

Tycker du ska mäta upp spelet i veven när du ändå har cylindern borta, och klura ut vad som orsakade haveriet. Lite, lite för mager blandning? Tät pump? Sånt är väldigt surt att missa och sen köpa nytt och kanske förstöra det innan du ens fått ta dig en riktig tur.

Finns allt mellan 190cc athena, 180cc malossi, 170cc zeta och vad jag tror är 150cc polini. Lycka till!

brandis

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2010
Hoj
Honda NSR 125R -89
Nej du kan inte bara borra upp cylinderloppet, och det beror inte bara på nicasilbehandlingen. Om du borrar upp cylindern så pass mycket så kommer alla portar i cylindern att förskjutas, då de inte är helt rakt gjutna i cylindern. Följaktligen kommer motorn att gå som en påse nötter. Att porta om cylindern kan funka i vissa fall men oftast inte, samt att det inte är något som man gör utan rätt kunskaper.

Det normala är att man borrar till närmaste överdimension. Det brukar vara i steg om 0.25 mm upp till max fyra överdimensioner. Sen anses cylindern gjort sitt och kasseras. Kolvar till detta brukar finnas lite här och där, testa med Addemoto elelr lelles mc. Ibland går det att ta en kolv med samma dimension från en annan hoj, förutsatt att material och ytbehandling är samma(och allt annat).
Alternativet är att köpa ett färdigt 180cc kit.

Cyl är i alu med nicasil lopp, vist går det svarva/borrar upp men den måste omnicasilas eller stoppa i foder i sånna fall, svarvar/borrar man upp loppet till rätt dimensin så kommer loppet vara i rent ALU, o stoppar man i en kolv mot ALU godset så kommer den nya kolven o loppet bli skadat väldigt snabbt när man väl fått igång motorn.

Hade missat att cylindern var i aluminium. Då den är svartmålad så tänkte vi inte på den innan vi insåg hur lätt den faktiskt var. Så kommer beställa ny kolv och cylinder. Lutar just nu åt orginal

England är det enda rätta att beställa från.
Ska du ha original, england är landet för dig, närmare bestämt www.davidsilverspares.co.uk

Ska du ha överdim. så finns det på gewiz.de kanske? Hemsidan hette nått sånt iaf. Humana priser, men inte billigt på nått sätt.

Tycker du ska mäta upp spelet i veven när du ändå har cylindern borta, och klura ut vad som orsakade haveriet. Lite, lite för mager blandning? Tät pump? Sånt är väldigt surt att missa och sen köpa nytt och kanske förstöra det innan du ens fått ta dig en riktig tur.

Finns allt mellan 190cc athena, 180cc malossi, 170cc zeta och vad jag tror är 150cc polini. Lycka till!

Ganska säker på att ett knaster har orsakat haveriet. Veven glappar i alla fall ingenting.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
ny cylinder o kolv och kör under 10 000 varv i några mil så är de klappat o klart :tummenupp
håller själv på med de just nu
ifall oljesystem e tomt kan ni blanda lite extra ojla i tanken nu i början tills den har kommit igång ordentligt igen

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Se till att hitta den lilla rackaren ifall knastret ligger kvar i vevhuset :)

Kan ju smitit ut i avgasröret också men man vet aldrig.

ny cylinder o kolv och kör under 10 000 varv i några mil så är de klappat o klart :tummenupp
håller själv på med de just nu
ifall oljesystem e tomt kan ni blanda lite extra ojla i tanken nu i början tills den har kommit igång ordentligt igen

Har en del skilda funderingar kring inkörning..
Jag satsar på hård inkörning för bra tätning av kolvringarna, jag har utan tvekan dragit ur den varje gång jag kört, ställt oljepumpen efter handbok och kört me ren soppa i tanken.

Om oljepumpen inte har olja i hela systemet skulle jag blanda 2-2.5% oljeblandad soppa och köra på det till den börjat pumpa igen, men kör helst inte i garaget genom att torrgasa, vad jag vet så ska man belasta motorn från första start och sen köra en sväng, iaf under dom 2 första timmarna ska man undvika att torrgasa.

Det är min version! Tolka fritt!

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Se till att hitta den lilla rackaren ifall knastret ligger kvar i vevhuset :)

Kan ju smitit ut i avgasröret också men man vet aldrig.

Har en del skilda funderingar kring inkörning..
Jag satsar på hård inkörning för bra tätning av kolvringarna, jag har utan tvekan dragit ur den varje gång jag kört, ställt oljepumpen efter handbok och kört me ren soppa i tanken.

Om oljepumpen inte har olja i hela systemet skulle jag blanda 2-2.5% oljeblandad soppa och köra på det till den börjat pumpa igen, men kör helst inte i garaget genom att torrgasa, vad jag vet så ska man belasta motorn från första start och sen köra en sväng, iaf under dom 2 första timmarna ska man undvika att torrgasa.

Det är min version! Tolka fritt!

exakt! men jag gillar att va på den säkre sidan i ca 4-5 mil,
sen kan man börja köra satan i de,

i boken står där såhär
"håll dig under 8000 rpm dom första 100 milen,sen öka med 500 rpm efter var 50ionde mil"

falskt :tungan

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Nu va det några år sen jag hade en NSR, den skar med jämna mellanrum. Då fanns det iallafall kitt från Honda med ny cylinder, kolv, ringar, kolvbult och allt för ganska humana priser. Vill minnas att det va betydligt billigare än att nicasila om cylindern iallafall.

Så kolla med Honda om inte det kittet finns kvar. Tar inte lång tid att byta och så man fitt for fight igen.

/Emil

brandis

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2010
Hoj
Honda NSR 125R -89
Insåg ju nu när grejerna kommit att vi inte behövde en ny cylinder eftersom att när vi kollar lite noggrannare och känner i den så inser vi att det är kolven som smetats ut lite efter väggarna. Så blir till att ta med den på jobbet och tvätta rent imorn. Sätter nog dit den gamla kolven eftersom att det tydligen var ett ganska stort jobb att få lös bultarna från cylinder, samt avgasspjället, eftersom att de inte följde med och vet inte om jag vill köra utan avgasspjäll då den borde gå bättre med.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Insåg ju nu när grejerna kommit att vi inte behövde en ny cylinder eftersom att när vi kollar lite noggrannare och känner i den så inser vi att det är kolven som smetats ut lite efter väggarna. Så blir till att ta med den på jobbet och tvätta rent imorn. Sätter nog dit den gamla kolven eftersom att det tydligen var ett ganska stort jobb att få lös bultarna från cylinder, samt avgasspjället, eftersom att de inte följde med och vet inte om jag vill köra utan avgasspjäll då den borde gå bättre med.

Pinnbultarna är en baggis (enkelt på stenåldersspråk) att flytta över. Gänga på två muttrar en bit och spänn dom mot varann. Sen är det lika lätt som att skruva ur vilken bult som helst. Har du tillgång tilll lite värme är det inte fel att använda det. Avgasspjället borde inte heller vara raketforskning att flytta över.

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Pinnbultarna ÄR en baggis att flytta över, så länge du tar muttrarna till topplocket och inte några som ser "nästan lika dana ut" aka andra m6 muttrar, för dom passar inte.

Avgasporten är också väldigt lätt att flytta över, passar i princip bara på ett sätt.. Flapsen i cylindern hålls fast av pek och långfinger, andra handen för lätt in spjällaxeln i rätt läge (går bara på ett sätt, finns ett "spår" eller vad man nu ska kalla det) och dit med nån låsbricka. Dock hade jag inte någon låsbricka men krånglar inte för mig så det ska inte ha nån betydelse. Byt packboxen när du ändå håller på.

tammiz

Team Oppgården Racing
Gick med
31 May 2009
Hoj
streetfighter
Hummm, Kan bara säga att själva cylindern är i alu men inre fodret är i gjutjärn. Och går alldeles utmärkt att borra/hona för det har jag gjort. På min brors hoj och han kör enbart på bana med den, och hittills har vi inte haft något problem alls och han har kör säker över 50timar med den kolven som är in nu.
MVH

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Hummm, Kan bara säga att själva cylindern är i alu men inre fodret är i gjutjärn. Och går alldeles utmärkt att borra/hona för det har jag gjort. På min brors hoj och han kör enbart på bana med den, och hittills har vi inte haft något problem alls och han har kör säker över 50timar med den kolven som är in nu.
MVH

Han har isåfall en icke original cylinder.

Det är inga gissningar att det är alu cylinder på en nsr, det är fakta!

:)

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Saknas det knaster till kolvbulten?
Jag tycker inte skadan ser ut som enbart lossnat knaster. har haft det felet på flertalet mopeder o det brukar bli ganska rejäl skada i porten. är stiftet väldigt ljust? har du några smält deformationer på kolvtoppen (ibland smälter kolvtoppen o flyter ut över kolvringen)
Detta är tecken på en aningen för klen blandning.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati