Tjena allesammans!
har en Tvåtakts 125 från -93 som jag har byggt på sen i November förra året. Har inte en enda kåpa kvar som ens liknar sitt original utseende.. det jag inte har plastat, spacklat och målat så har jag polerat. nåja.. nu till problemet:
efter att jag hade plockat ihop hojen så skulle jag ha motorn att fungera så bra som möjligt. inte något runk-trim som gör att grejjorna blir ostabila och rasar samman, jag anser att man blir ifrånåkt ändå.. av större hojar än sin egen.
nåja det hela började med att det verkade som om den fick för mycket soppa, men den varvade ändå över 8000rpm så att RC:n öppnade och den gick ungefär 140 blås. Jag var inte nöjd med det och började bestycka, men efter några dagars skruvande så hade jag inte blivit ett smack klokare, den gick lika pissigt ändå. jag bytte bland olika munstycken från och kollade färgen på tändstiftet och så. hände ingen förbättring. men det var då.
En dag när jag kom hem från jobbet så började den gå riktigt pissigt. Den orkade inte varva över 6000-7000rpm och rykte som en idiot när man körde(alltså med belastning). Utan belastning orkade den varva upp ganska bra, men efter ett par sekunder så började den ryka och gå ner i varv. dessutom när man kör med den så bluddrar den ordentligt.
Vevhuset är det inget fel på, det håller tätt (har provtryckt det).
Jag trodde att det berodde på att jag hade mina membran otäta samt sprucket insug, men idag när jag satt dit nya o. fräscha grejjor var det samma problem.
Dessutom går den som en dröm på tomgång och på låga varv, men när man kommer upp i högre varv och börjar belasta motorn så bluddrar den och ryker.. :S
Min fråga är: kan detta bero på tändningen? Jag kan tänka mig att tändläget ska bli tidigare ju mer man varvar. kan man placera tändkransen fel? (vid svänghjulet) går ens motorn om den är felmonterad? kan det bero på nån kabel som glappar?
Är det någon som vet hur mitt tändsystem fungerar?
vore bussigt tacksam för svar! hojen går 62km/h om man väntar tills en nerförsbacke..-det suger
har en Tvåtakts 125 från -93 som jag har byggt på sen i November förra året. Har inte en enda kåpa kvar som ens liknar sitt original utseende.. det jag inte har plastat, spacklat och målat så har jag polerat. nåja.. nu till problemet:
efter att jag hade plockat ihop hojen så skulle jag ha motorn att fungera så bra som möjligt. inte något runk-trim som gör att grejjorna blir ostabila och rasar samman, jag anser att man blir ifrånåkt ändå.. av större hojar än sin egen.
nåja det hela började med att det verkade som om den fick för mycket soppa, men den varvade ändå över 8000rpm så att RC:n öppnade och den gick ungefär 140 blås. Jag var inte nöjd med det och började bestycka, men efter några dagars skruvande så hade jag inte blivit ett smack klokare, den gick lika pissigt ändå. jag bytte bland olika munstycken från och kollade färgen på tändstiftet och så. hände ingen förbättring. men det var då.
En dag när jag kom hem från jobbet så började den gå riktigt pissigt. Den orkade inte varva över 6000-7000rpm och rykte som en idiot när man körde(alltså med belastning). Utan belastning orkade den varva upp ganska bra, men efter ett par sekunder så började den ryka och gå ner i varv. dessutom när man kör med den så bluddrar den ordentligt.
Vevhuset är det inget fel på, det håller tätt (har provtryckt det).
Jag trodde att det berodde på att jag hade mina membran otäta samt sprucket insug, men idag när jag satt dit nya o. fräscha grejjor var det samma problem.
Dessutom går den som en dröm på tomgång och på låga varv, men när man kommer upp i högre varv och börjar belasta motorn så bluddrar den och ryker.. :S
Min fråga är: kan detta bero på tändningen? Jag kan tänka mig att tändläget ska bli tidigare ju mer man varvar. kan man placera tändkransen fel? (vid svänghjulet) går ens motorn om den är felmonterad? kan det bero på nån kabel som glappar?
Är det någon som vet hur mitt tändsystem fungerar?
vore bussigt tacksam för svar! hojen går 62km/h om man väntar tills en nerförsbacke..-det suger
Last edited: