Blev lite nolstalgisk när jag surfade runt på blocket härom dagen. Slutade med att jag åkte 32+32 mil i lördags för att hämta en NSR125R JC20 årsm. 1990. Röd & vit precis som min första hoj som jag ägde mellan 2003-2005. Älskade den hojen
Den är lite tilltufsat på så vis att den är sprucken i kåpfästen (som alla andra gamla NSRer?). Tändningslåset är förstört vid stöldförsök. På ljuddämparen har någon plockat bort sista böjen vilket gör att den låter en massa i onödan. Slutligen är kopplingsgreppet av.
Det roliga är att den har ett 180cc kit monterat. Bakstötdämparen är nyligen bytt. Den har rullat ungefär 1900 mil, vilket ju inte är så farligt. Min gamla hade rullat 4300mil eller nått sånt när jag sålde den. Sedan fick jag med 1st skuren 180cc cylinder och 2st originalcylindrar varav den ena också är skuren.
Nytt kopplingsgrepp beställde jag i Måndags och fick beskedet att det bör komma idag (onsdag) om det finns i sverige, annars början av nästa vecka. Så fort det kommer blir det provkörning. Tändningslås har jag fått tag på, skeppas med posten idag. Sen tror jag har hittat ett originalavgassystem.
Framtidsplanderna ser ut nått såhär:
Nu tänkte jag mest fixa så att den går att köra sedan ordnar jag till det kosmetiska och mer pulver i motorn om det skulle behövas.
*Byta kopplingsgreppet.
*Byta tändningslåset.
*Laga plasten och fräsha upp den lite med lite lack kanske.
*Byta till ett helt originalavgassystem.
*Se över så allt funkar som det ska / Service.
*Lambdamätare (troligtvis smalbands). Får se hur länge den överlever 2-t oljan...
*Någon form av spiklyssning/varning skulle jag vilja ha också.
*Egen avgaspipa avstämd mot 180cyllen med en tyst/effektiv ljuddämpare skulle ju vara roligt.
*Borra upp förgasaren lite (ska undersöka vad som är möjligt)
*Någon roligare reedventil kanske. Boysen eller vad är bra? tips?
*Stålomspunnen frambromsslang.
*Ev. försöka styva upp fjädringen lite eftersom ju är tämligen mjuk orignal.
Sen har jag en hel del lite vilda planer när det gäller trim som jag inte vill avslöja just
Bifogar annonsbilden då jag inte tagit någon egen än.
Den är lite tilltufsat på så vis att den är sprucken i kåpfästen (som alla andra gamla NSRer?). Tändningslåset är förstört vid stöldförsök. På ljuddämparen har någon plockat bort sista böjen vilket gör att den låter en massa i onödan. Slutligen är kopplingsgreppet av.
Det roliga är att den har ett 180cc kit monterat. Bakstötdämparen är nyligen bytt. Den har rullat ungefär 1900 mil, vilket ju inte är så farligt. Min gamla hade rullat 4300mil eller nått sånt när jag sålde den. Sedan fick jag med 1st skuren 180cc cylinder och 2st originalcylindrar varav den ena också är skuren.
Nytt kopplingsgrepp beställde jag i Måndags och fick beskedet att det bör komma idag (onsdag) om det finns i sverige, annars början av nästa vecka. Så fort det kommer blir det provkörning. Tändningslås har jag fått tag på, skeppas med posten idag. Sen tror jag har hittat ett originalavgassystem.
Framtidsplanderna ser ut nått såhär:
Nu tänkte jag mest fixa så att den går att köra sedan ordnar jag till det kosmetiska och mer pulver i motorn om det skulle behövas.
*Byta kopplingsgreppet.
*Byta tändningslåset.
*Laga plasten och fräsha upp den lite med lite lack kanske.
*Byta till ett helt originalavgassystem.
*Se över så allt funkar som det ska / Service.
*Lambdamätare (troligtvis smalbands). Får se hur länge den överlever 2-t oljan...
*Någon form av spiklyssning/varning skulle jag vilja ha också.
*Egen avgaspipa avstämd mot 180cyllen med en tyst/effektiv ljuddämpare skulle ju vara roligt.
*Borra upp förgasaren lite (ska undersöka vad som är möjligt)
*Någon roligare reedventil kanske. Boysen eller vad är bra? tips?
*Stålomspunnen frambromsslang.
*Ev. försöka styva upp fjädringen lite eftersom ju är tämligen mjuk orignal.
Sen har jag en hel del lite vilda planer när det gäller trim som jag inte vill avslöja just
Bifogar annonsbilden då jag inte tagit någon egen än.