Honda nx650 dominator. Tjuvstannar på tomgång efter gasåpdrag

jojon80

grussprut is da shit!!!
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Hudiksvall
Hoj
ja 4 stycken!!!
Honda nx650 dominator. Tjuvstannar på tomgång efter gaspådrag

Vad är det egentligen för fel på min 98:ans dominator? Vet att den här tråden har varit uppe här förut och att jag läst om det nån gång, men kan inte hitta den hur jag än söker. :confused:

Hursomhelst.. min cykel far och dör ibland när man släpper gasen och den skall gå ner på tomgång. I bland kan den misstända och en kraftig knall kan höras även om det händer väldigt sällan. :mad:

Antar att det är nån förgasarhistora, eller kanke ventilerna? Om nån kunde komma med en utförlig beskrivning om hur jag kommer till bukt med problemet vore jag jättetacksam

tack på förhand / johan
 
Last edited:

oGGe

------
Gick med
19 Aug 2004
Ort
MaLmÖ...RoNNeBy
Hoj
...
jojon80 skrev:
Vad är det egentligen för fel på min 98:ans dominator? Vet att den här tråden har varit uppe här förut och att jag läst om det nån gång, men kan inte hitta den hur jag än söker. :confused:

Hursomhelst.. min cykel far och dör ibland när man släpper gasen och den skall gå ner på tomgång. I bland kan den misstända och en kraftig knall kan höras även om det händer väldigt sällan. :mad:

Antar att det är nån förgasarhistora, eller kanke ventilerna? Om nån kunde komma med en utförlig beskrivning om hur jag kommer till bukt med problemet vore jag jättetacksam

tack på förhand / johan

Jag hade något liknande på min, de jag gjorde var att rensa förgasare litta för där var skit sen funka den igen.. vet inte om de e samma sak på din men värt ett försök! :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Standardfrågan #1, är symptomen värre när motorn är varm eller kall? Kall eller varm yttertemperatur?

jojon80 skrev:
Vad är det egentligen för fel på min 98:ans dominator? Vet att den här tråden har varit uppe här förut och att jag läst om det nån gång, men kan inte hitta den hur jag än söker. :confused:

Hursomhelst.. min cykel far och dör ibland när man släpper gasen och den skall gå ner på tomgång. I bland kan den misstända och en kraftig knall kan höras även om det händer väldigt sällan. :mad:

Antar att det är nån förgasarhistora, eller kanke ventilerna? Om nån kunde komma med en utförlig beskrivning om hur jag kommer till bukt med problemet vore jag jättetacksam

tack på förhand / johan
 

jojon80

grussprut is da shit!!!
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Hudiksvall
Hoj
ja 4 stycken!!!
andersbrink skrev:
Standardfrågan #1, är symptomen värre när motorn är varm eller kall? Kall eller varm yttertemperatur?

Kan inte säga om symtomen är värre när den är varm eller kall. Men den lägger ofta av tex i stadstrafik, och då har väl motorn ofta hunnit uppnå arbetstemp. Skulle vilja påstå att den går bättre kall med tjoken i faktiskt. Det måste va nåt med bränslet... precis som om den får för lite bensin...

Yttertemperaturen verkar dock inte spela ngn roll då den bettedde sej likadant i höstas då det ibland bara var ett par gradet varmt.
 
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Yamaha XT660X
jojon80 skrev:
Kan inte säga om symtomen är värre när den är varm eller kall. Men den lägger ofta av tex i stadstrafik, och då har väl motorn ofta hunnit uppnå arbetstemp. Skulle vilja påstå att den går bättre kall med tjoken i faktiskt. Det måste va nåt med bränslet... precis som om den får för lite bensin...

Yttertemperaturen verkar dock inte spela ngn roll då den bettedde sej likadant i höstas då det ibland bara var ett par gradet varmt.

här kommer det ett sent svar.., men jag köppte en dominator för en dryg månadsen och han sa att han hade haft samma problem, men det va för att tändspolen inte var isolerad(sitter under tanken), så han har satt en cyckelslang runt tändspolen och el tejp så han isolerade den.. det hjälpte på min
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
jojon80 skrev:
Vad är det egentligen för fel på min 98:ans dominator? Vet att den här tråden har varit uppe här förut och att jag läst om det nån gång, men kan inte hitta den hur jag än söker. :confused:

Hursomhelst.. min cykel far och dör ibland när man släpper gasen och den skall gå ner på tomgång. I bland kan den misstända och en kraftig knall kan höras även om det händer väldigt sällan. :mad:

Antar att det är nån förgasarhistora, eller kanke ventilerna? Om nån kunde komma med en utförlig beskrivning om hur jag kommer till bukt med problemet vore jag jättetacksam

tack på förhand / johan


Du behöver helt klart en ny tank.



(sån tur att just jag har en fin röd sådan till salu! 400.- och den är din)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kan ju kika lite på bestyckning...har du effektdämpare?
orginalmunstycken kanske?
min xr600 blev lite skum med fel inställningar..
fortfarande lite skum men jag höjde tomgången ett snäpp o de funka hyffsat nu.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Ett vanligt fenomen på Dominatorerna :rolleyes:
Min blev mycket bättre efter noggrann ventiljustering
och justering av blandskruv.
Lämnade in min för garantibyte av ventilkåpspackning
o när jag fick tillbaks den dog den på tomgång jämt
o ständigt.Ventilspelet totalt feljusterat!
Ställde ventilerna noggrant igen och allt funkade bra igen :tummenupp
Auktoriserade verkstäder :död

.
 

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Stockholm / Söderhamn
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
Jag har letat och letat efter blandskruven... har en "Throttle-Stop Screw" enligt handboken, den sitter på en liten slang som går ut ifrån förgasaren. Är det blandskruven ? Jag har använt den till att ställa in tomgången.. ^^ Nu efter vintern så dör hojen efter gaspådrag på tomgången, har letat efter fler skruvar på förgasaren men hittar ingen, eftersom jag trodde att Throttle-Stop Screw var den man ställde in tomgången på.

Tänkte att den aknske får för mycket / lite soppa, eftersom det även blir en avgasknall när man dragit av på gasen. Ventilerna är justerade före förra säsongen.

Tänkt på att plocka ner förgasaren helt och hållet men vill testa de lätta sakerna att ändra på först. Så gärna tipps om vart blandskruven sitter :) (Tack)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
dronkers skrev:
2082252 Jag har letat och letat efter blandskruven... har en "Throttle-Stop Screw" enligt handboken, den sitter på en liten slang som går ut ifrån förgasaren. Är det blandskruven ? Jag har använt den till att ställa in tomgången.. ^^ Nu efter vintern så dör hojen efter gaspådrag på tomgången, har letat efter fler skruvar på förgasaren men hittar ingen, eftersom jag trodde att Throttle-Stop Screw var den man ställde in tomgången på.

Tänkte att den aknske får för mycket / lite soppa, eftersom det även blir en avgasknall när man dragit av på gasen. Ventilerna är justerade före förra säsongen.

Tänkt på att plocka ner förgasaren helt och hållet men vill testa de lätta sakerna att ändra på först. Så gärna tipps om vart blandskruven sitter :) (Tack)


har du effekt system?
isf kanske de e för mager blandning..
annars e de bara o öppna gasarn o kolla..
kan va allt möjligt..o-ringar kan va slut o ställa till det..
skit täppa igen.


men iaf..bland skruven sitter under förgasarn..
väldigt liten..
om de nu e likn som på xr,n
är de dubbelgasare eller enkel på den där :va
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Blandskruven sitter under förgasaren mellan förgasarhuset
o cylindern.
Du kan inte se den om du inte vrider upp förgasaren eller använder
en liten spegel under fuggen.
Går att komma åt för justering om du har små händer/liten mejsel
alternativt en vinkelskruvmejsel,pilligt är det iaf.

Throttle stop skruven är tomgångsskruven,påverkar ej blandningen
utan är bara till för att ställa tomgången.
 

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Stockholm / Söderhamn
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
xrperra skrev:
2083127 Blandskruven sitter under förgasaren mellan förgasarhuset
o cylindern.
Du kan inte se den om du inte vrider upp förgasaren eller använder
en liten spegel under fuggen.
Går att komma åt för justering om du har små händer/liten mejsel
alternativt en vinkelskruvmejsel,pilligt är det iaf.

Throttle stop skruven är tomgångsskruven,påverkar ej blandningen
utan är bara till för att ställa tomgången.
tack så hemkst mycket! *klär på sig snabbt för att springa ut och börja pilla*
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top