Honda planerar överladdning

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den ser väldigt bred ut långt ner.
Men det är ju ett patent som ska visa hur lösningen är tänkt, inte den slutgiltiga designen. Skulle jag gissa vilt så blir det någon naken hoj med massa muskler, och någon hoj för att ta upp handsken som Kawa kastade iom H2R. :hihi

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
Rykte och rykte, ett patent är det oavsett vilket.

Den som vill gräva ner sig i detaljerna kan göra det här:
http://www.freepatentsonline.com/y2015/0275743.html

Och vad beträffar själva innehållet i patentet, jag är inte så säker på att det är så mycket att hetsa upp sig över:
Från United States Patent Application 20150275743 skrev:
1. Field of the Invention

The present invention relates to a supercharged engine wherein a coolant to be used to cool air supplied from a supercharger in an intercooler is delivered under pressure to the intercooler by an electrically operated coolant pump.

Kort sagt: En eldriven pump används för att pumpa kylmedium till en intercooler... :hihi

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Står ju klart och tydligt på sidan att "låt inte designen på motorcykeln som bara är en referens lura er när motorn är gjord för framtida modeller med några mindre mellanklassare samt en superbike".Behövs en ny Blackbird verison från Honda oavsett vad den kommer att heta som kan få svenska trafiksäkerhetsverket att sätta kaffet i fel hals.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Även efter att ha läst 1:a anspråk (1st claim) i patentet så är trots det fortfarande mindre imponerad.

PAtent tenderar att vara triviala, speciellt i USA där verkshöjden testas efter att det godkänts om någon har något att opponera. :hihi
Kompressorer bör ju vara ganska väl patenterade och utforskade vid det här laget, så det finns nog inte så mycket att göra på den rena konstruktionsbiten av dem.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det funkar lite så inom fordonsindustrin att det söks en hel jäkla massa patent men patenten används sällan det är en slags krigföring där där målet främst är att hålla en terrorbalans.
Stämmer ni inte oss så stämmer vi inte er.

Sedan undviker man ju ändå att kopiera konkurrenternas design rakt av, kolla de olika varainterna av fjädringslänkage, eller hur varje tillverkare hade sin egen design på power valve till avgasporten på tvåtaktare.

Hondas patent här är väl om det väl skulle hamna i domstol av sådan karaktär att det skulle bli avslag eftersom tekniken är känd sedan tidigare.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det är lite sorgligt att det finns ett uttryck för det... Patent War Chest...

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
PAtent tenderar att vara triviala, speciellt i USA där verkshöjden testas efter att det godkänts om någon har något att opponera. :hihi
Kompressorer bör ju vara ganska väl patenterade och utforskade vid det här laget, så det finns nog inte så mycket att göra på den rena konstruktionsbiten av dem.
1. A supercharged engine including a supercharger, disposed rearwardly of a cylinder assembly of an engine, for supplying supercharging air into a combustion chamber of said engine, a drive pulley mounted on a supercharger drive shaft of said engine, a driven pulley mounted on an input shaft of said supercharger, a drive belt trained around said drive pulley and said driven pulley, a liquid-cooled intercooler for cooling supercharging air that is supplied from said supercharger, and a coolant pump for delivering a coolant under pressure to said intercooler, said supercharged engine comprising: a belt tensioner for tensioning said drive belt; said coolant pump including an electrically operated coolant pump actuatable by an electric motor and disposed on a crankcase positioned more closely to a center of the engine across a width thereof in directions along a crankshaft of the engine than said belt tensioner.
Ett patent skall för att beviljas vara av sådan beskaffenhet att det inte skall vara uppenbart för den som är skicklig inom området (skilled in the art). Vem som helst som är minsta lilla insatt och verksam i närbesläktade branscher kan tänka sig detta...eller läsa om det utan att säga eller tänka..."Det var som f-n, varför kom inte jag på det...."
Förutom att det sannolikt inte håller om det prövas så är det lätt att gå runt det.
Ingenting är särskilt innovativt med detta patent...oräknat att det faktiskt är beviljat.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ett patent skall för att beviljas vara av sådan beskaffenhet att det inte skall vara uppenbart för den som är skicklig inom området (skilled in the art). Vem som helst som är minsta lilla insatt och verksam i närbesläktade branscher kan tänka sig detta...eller läsa om det utan att säga eller tänka..."Det var som f-n, varför kom inte jag på det...."
Förutom att det sannolikt inte håller om det prövas så är det lätt att gå runt det.
Ingenting är särskilt innovativt med detta patent...oräknat att det faktiskt är beviljat.

USA beviljar först, och testar sedan om någon protesterar. Det är därför som de har en smärre hög med evighetsmaskiner och annat tokdumt patenterat. :D
Verkshöjden bryr de sig inte så värst mycket om alls. Det de kollar är väl om det finns ett likadant patent redan, eller prior tech, typ.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
USA beviljar först, och testar sedan om någon protesterar. Det är därför som de har en smärre hög med evighetsmaskiner och annat tokdumt patenterat. :D
Verkshöjden bryr de sig inte så värst mycket om alls. Det de kollar är väl om det finns ett likadant patent redan, eller prior tech, typ.
Sökning efter befintliga patent (prior art) ingår liksom i grundförsvaret inför en ev. patentstrid. Även för att vara ett amerikanskt patent så är det ovanligt tunt. Nu är jag inte direkt van vid patent för fordon men med mina referenser så är det högst märkligt att det beviljats. Nåja, tiden lär utvisa hur det går.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Sökning efter befintliga patent (prior art) ingår liksom i grundförsvaret inför en ev. patentstrid. Även för att vara ett amerikanskt patent så är det ovanligt tunt. Nu är jag inte direkt van vid patent för fordon men med mina referenser så är det högst märkligt att det beviljats. Nåja, tiden lär utvisa hur det går.

Som mjukvaruutvecklare är jag inte det minsta förvånad. Där släpps vad skit som helst igenom. :gnissla

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC