Honda som stått i över 10 år, går bara på startgas

Mockarutan

Ny medlem
Gick med
11 May 2010
Ort
Skövde
Hoj
Honda CB 400N 1982
Hej, jag är ny på detta forum. Jag håller på att ta MC kort och har fått ärva min mammas Honda CB 400 N 1982 som har stått oanvänd i vårat garage i över 10 år.

Jag kopplade kablarna till ett bilbatteri och fick hela elsystemet att fungera, även startmotorn verkar fungera utmärkt. Men den startar inte, bara på startgas och när startgasen är slut så dör den.

Bensinen är bytt och den rinner ner i förgasarna, när jag har tagit isär förgasarna har flödarhusen varit fyllda med bensin (så bensinen rinner in korrekt i förgasarna). jag hittade två fel i förgasaren som alla ska vara åtgärdade. Det första felet var att både nålarna var smutsiga och ojämna, men jag har rengjort dem och de är helt släta och glider lätt nu (en av dem har lite sånt där grönt kopparrost, men det är helt slätt ändå). Det andra felet var den lilla spetsiga "pinnen" som glider in i ett hål när flödaren går upp och ner, en liten fjäderbelastad mindre "pinne" i den stora "pinnen" satta fast, men det glider fint nu.

Men vad kan mer vara fel? Den startar som sagt på startgas men den dör kort efter det så den verkar inte få någon bensin in i cylindrarna. Men eftersom den startar på startgasen så borde väl tändstiften vara helt OK?

Tack på förhand, MvH Tobias.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Bensinen kommer inte upp genom munstyckena, som sitter bla där flottörnålen du beskrev sitter. Dessa får du rensa/rengöra manuellt och lite försiktigt eftersom de är mjuka.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det kan vara så att Förgasarens munstycken är igensatta eller igen korriderade efter alla år i dvala. Detta är inget ovanligt efter en lång tid med gammal bensin.
Man kan göra rent delarna i en ultraljuds tvätt. Hjälper det ej, då måste evntuellt några munstycken bytas ut mot nya. Kolla även att gummimembranen runt trottlarna är hela.
Packningar och gummi åldras en del på 30 år även om inte hojen har körts så mycket.

OT
Kolla även däcken efter alla år. Det är inte bra o börja sin karriär på 20 år gamla "bakelit rullar"
 
Last edited:

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Du kan rengöra dem med en koppar tråd, (hittar du i närmaste kabel).

Koppar är mjukt o skadar ej munstyckena.
 

Mockarutan

Ny medlem
Gick med
11 May 2010
Ort
Skövde
Hoj
Honda CB 400N 1982
Tack för snabba svar :D Jag har varit på några av de munstyckena och rengjort de lite... Men jag är lite förvirrad över vilka som ni menar. När jag tar isär flotörhuset så ser jag två kopparmunstycken som sticker ner i huset och det ena går ju nålen i (och det är rengjort och fint) och det andra vet jag ej var det är det. Det går inte att se igenom det och när jag skruva loss det var det lämnar det typ bara ett svart hål efter sig? Ska det vara fri väg upp i förgasaren i det hålet?

Sedan är det något annat "rör" som sticker ner och det sitter en liten "gummiplopp" på det, typ som en kork. Denna gummikrok är dock väldigt gäggig och när man tar i det så känns det som nästan smör med en liten gummihinna över som håller ihop det. Alltså känns det inte som gummi, men jag antar att det ska vara det?

Just nu är jag 12 mil från hojen så jag kan inte ta några kort, men på fredag kan jag göra det som det skulle hjälpa. Men vad ska jag exakt göra? jag är inte superduktig även om jag har meckat endel med moped när jag var yngre.

Tack! :)
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Har du tur så kan det fungera med STP injektorcleaner , blanda en flaska i några liter bensin (OBS ! kan bara ev fungera) du sliper då öppna förgasarna. kan oxå var nålventilerna som fastnat ( en avlång metall bit med en spetsig gummi kona)
 
Last edited:

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Sitter slangen till vacumstyrningen (bensinkranen) på ordentligt? I annat fall lär förgasarna inte suga någon soppa.
 

Mockarutan

Ny medlem
Gick med
11 May 2010
Ort
Skövde
Hoj
Honda CB 400N 1982
Bump, ingen som kan förklara lite bättre vad alla ventilerna är till för? (se post #5).
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Nålarna går ner i huvudmunstyckena. Dessa munstycken ger motorn soppa när du kör typ 174 gas och uppåt. Så på tomgång får inte motorn någon bensin genom dem. Då är det andra munstycken som bensinen ska rinna igenom.
Har du provat att gasa rejält precis när motorn tänder på startgas och se om den funkar om du håller igång den denom att pumpa gasen?
Om inte, testa det. Då är det nog tomgångsmunstyckena som är igenkleggade.
Det går inte att beskriva vad alla munstycken gör så här över nätet (för mig iallafall), men rent generellt så tycker jag att du ska ta loss förgasarna, montera isär dem och gå igenom allt. Kolla alla kopparrör och kopparmunstycken och gör rent samt peta med koppartråd (som nämndes innan) Använd bensin att rengöra med.
Troligen så har några plast/gummidetaljer i förgasarna torkat sönder också och behöver bytas.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top