Eftersom jag äger en SP2 och haft äran att få köra RVF400 kan jag kanske bistå med viss erfarenhet. Det är två HELT olika motorcyklar, ytterligheter av sporthojssegmentet. Jag har försökt beskriva några punkter nedan. Ta det inte fel, jag gillar verkligen RVF-/ VFR400, men föredrar SPn.
- En fulltankad SP ligger på över 220kg, och pga motorkonfigurationen ligger vikten relativt högt. Den är bökig att rulla runt i garaget och känns "tung". En RVF å andra sidan är inte lätt om man jämför med en modern 600, men har betydligt lägre tyngdpunkt vilket gör den 500% mer lätthanterlig i alla situationer.
- Sadelhöjden är INTE lägre på en SP! Man sitter lågt "i hojen" på en RVF och "på hojen" på en SP, som dessutom har betydligt mer markfrigång i kurvorna.
- En SP har lågt placerat styre placerat nära sadeln vilket gör körställningen lite knepig för vissa kroppstyper. Styret på en RVF är som en chopper i jämförelse.
- En RVF är trång för alla över 170cm och ingen över 185cm har en chans att få ned huvudet bakom kåpan och får en väl knasig sittställning med höga knän. En SP har gott om manöverutrymme bakåt i sadeln och modest benvinkel för en sporthoj.
- En RVF har mycket lite roterande massa i motorn och kastas lätt från sida till sida i kurvorna. En SP är extremt stabil i alla lägen, men är inte att betrakta som trög i kurvor om man höjer bakänden något.
- Sist men inte minst: En SP har en motor som driver från noll till varvstopp, men kommer lite extra efter 5k. Släpper man en RVF under 12.000 kan man glömma alla former av acceleration.
Edit: Sitthöjden på en SP1/2 är 820mm original.