Honda SP1-tråden

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
oskulden är tagen- spettan har kasat runt på knutstorp i helgen!!, finns nog bättre cyklar en spettan att kasa runt med på en så pass knixig bana som knudan- men det gick!! 2-3'an nyttjades mesta tiden, red på fete momentet hon har och iom "race" drevningen stack hon iväg som satan på rakan.
tog det lugnt med henne ändå, var länge sedan jag kasade runt på knudan och respekt för spettan har jag.
lägger upp "bankittad" spetta samt hur metzeler z8 baksvålen ser ut efter en heldag med SKOJ!!

metzeler z8 efter x antal varv.jpg

tejpad o glad (1).jpg

//jj
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
jaggu- det var snuskigt varmt denna dag!!, men- som den är nu är sådan jag köpte den, dribblat lite med fjädringen men inte alls nöjd de resultat jag fick så nu är den tillbaks på "köpe" inställningen.
har ngn en kvalificerad gissning på vad som skulle kunna förbättras med inställningarna??, som den är nu är jag nöjd med uppförandet- men kan ju finnas inställningar som funkar bättre med klumpen som sitter på den:D (ca 93-94 kg med all utrustning på)

däckstrycket "bör" vara någorlunda ok, utan att veta så tror jag det ligger på 2.5 kg.

//jj
 
Last edited:

Carolus Rex

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2012
Ort
Skurup
Hoj
VTR1000 SP-1 -01,2003 Honda VTR1000F såld
Rullande projekt

Har inte blivit många mil i år av flera orsaker, "lyckades" även i år missa VTR-Powertour :huvet men "projektet" skrider långsamt framåt och jag har lyckats samla på mig ytterligare "bra att ha" i garaget. Tanken är att det skall monteras under vintern,tillsammans med en PCV och ett nytt bakdäck.

SP-2 sving med "conversion kit"
Sving SP-2.JPG

Batterilåda och hållare till dämparna
DHC2.JPG

Lyckades även få hojen besiktigad i detta skick.
Bikt.jpg

Har dock ett litet bekymmer och det är mitt skinnställ, det passar ok på det stora hela fast det är lite kort i överkroppen och därför knappt använt, finns det någon som har bra tips om vart jag kan vända mig för att få hjälpt med det eller det är bara att försöka sälja och köpa ett nytt??? Måste stå som en "ostbåge" för att inte få allt för ljus röst :gnissla:död

Skinn3.jpg
 

Rossi1

Medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Trollbyn
Hoj
Honda CBR 900 RR Urban Tiger -95, VTR 1000 Sp-2 -2002
Tänkte slå ett slag för min VTR SP-1 jag har till salu här på sporthoj så någon här inne får förtur innan jag slänger ur den på blocket i veckan.
Så vill du förvärva en sp1 i extremt bra skick så finns chansen nu.

Uppdaterad med lite bilder.

Slå en pling om ni har frågor.

http://www.sporthoj.com/annonser/id/1462
 

RevHard

Honda Tok
Gick med
13 Jun 2010
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda VFR400R NC30
Är lite sugen på att byta hoj till en VTR sp-1. Undrar dock hur den är att köra. Just nu har jag en VFR400R.
Den är ju lite mindre ca 160kg torr och med sitthöjd på 75,5 cm.
Hur tror ni sp-1 :an är i jämförelse? Alldeles för tung och klumpig? Rolig att köra?
Sitthöjden på sp-1 ska ju vara runt 73cm så det är ett plus för mig.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Nu har jag inte kört sp1an men den e mer utsträckt än 400an, å vikten, nja, min rvf 400 väger typ 190kg fulltankad så lite tyngre e ju sp1an men om den känns bökigare e i trafiken e la svårt att säga. skulle tro det då våra har rätt kort hjulbas å e ju rena leksaken i trafiken. Jag hade inte sålt 400an iaf de stiger som fan i värde nu å i vissa fall så ligger de tom högre i värde än sp1an nu. så spara den :p men e sitthöjden lägre på sp1an än 400an.. shiit jobbigt för knäna då jue :p
 
Last edited:

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Eftersom jag äger en SP2 och haft äran att få köra RVF400 kan jag kanske bistå med viss erfarenhet. Det är två HELT olika motorcyklar, ytterligheter av sporthojssegmentet. Jag har försökt beskriva några punkter nedan. Ta det inte fel, jag gillar verkligen RVF-/ VFR400, men föredrar SPn.

- En fulltankad SP ligger på över 220kg, och pga motorkonfigurationen ligger vikten relativt högt. Den är bökig att rulla runt i garaget och känns "tung". En RVF å andra sidan är inte lätt om man jämför med en modern 600, men har betydligt lägre tyngdpunkt vilket gör den 500% mer lätthanterlig i alla situationer.

- Sadelhöjden är INTE lägre på en SP! Man sitter lågt "i hojen" på en RVF och "på hojen" på en SP, som dessutom har betydligt mer markfrigång i kurvorna.

- En SP har lågt placerat styre placerat nära sadeln vilket gör körställningen lite knepig för vissa kroppstyper. Styret på en RVF är som en chopper i jämförelse.

- En RVF är trång för alla över 170cm och ingen över 185cm har en chans att få ned huvudet bakom kåpan och får en väl knasig sittställning med höga knän. En SP har gott om manöverutrymme bakåt i sadeln och modest benvinkel för en sporthoj.

- En RVF har mycket lite roterande massa i motorn och kastas lätt från sida till sida i kurvorna. En SP är extremt stabil i alla lägen, men är inte att betrakta som trög i kurvor om man höjer bakänden något.

- Sist men inte minst: En SP har en motor som driver från noll till varvstopp, men kommer lite extra efter 5k. Släpper man en RVF under 12.000 kan man glömma alla former av acceleration.

Edit: Sitthöjden på en SP1/2 är 820mm original.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Lite kuriosa.

Edwards favorithoj i karriären: Honda VTR SP2 (eller ja, 2002 SPW om man skall vara knusslig)

Kul backstory också.

""557678-Cycle News 201_selected-pages.jpg
 

RevHard

Honda Tok
Gick med
13 Jun 2010
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda VFR400R NC30
Tack för utförliga och bra svar. Nu vet jag ju betydligt mer vad det är för skillnad.
Kommer nog inte sälja vfr400:n just nu men funderar på att skaffa en lite mer "landsvägsvänlig" sporthoj än 400:n för lite längre turer. Sitt positionen på 400:n är lite för mycket häng på armar/axlar då bakhjulet har större tum än framhjulet. Sedan blir det rätt högt varv om man ska köra i hyffsat tempo på lite större landsväg. Däremot är den sjukt rolig att köra på lite mindre och knixigare vägar.

Är sp-1 en lämplig sporthoj för längre turer på större landsvägar eller är den bara klumpig och tung?
Jag själv är 171cm lång, så kommer jag att nå ner ordentligt? På 400:an når jag lätt ner med båda fötterna och fotsula med lätt böjda ben.
 

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Ort
Sverige
Hoj
Honda VTR SP2-02
Tack för utförliga och bra svar. Nu vet jag ju betydligt mer vad det är för skillnad.
Kommer nog inte sälja vfr400:n just nu men funderar på att skaffa en lite mer "landsvägsvänlig" sporthoj än 400:n för lite längre turer. Sitt positionen på 400:n är lite för mycket häng på armar/axlar då bakhjulet har större tum än framhjulet. Sedan blir det rätt högt varv om man ska köra i hyffsat tempo på lite större landsväg. Däremot är den sjukt rolig att köra på lite mindre och knixigare vägar.


Är sp-1 en lämplig sporthoj för längre turer på större landsvägar eller är den bara klumpig och tung?
Jag själv är 171cm lång, så kommer jag att nå ner ordentligt? På 400:an når jag lätt ner med båda fötterna och fotsula med lätt böjda ben.

Är själv 171 cm kort, och når precis ner med båda fötterna på sp n.. Upplever inte det som något problem dock..
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Är sp-1 en lämplig sporthoj för längre turer på större landsvägar eller är den bara klumpig och tung?.

Den enda gången jag upplever SP1:an som "besvärlig" är i trafik / stadstrafik. Inte att den är klumpig och tung utan lite bångstyrig. Tung koppling och hög etta ( vid orginaldrevning iaf ) gör det trist med ryckig körning i städer.

Långtur tycker jag funkar rätt bra om man står ut med hård sadel, hård fjädring och lågt styre ( som alla sporthojar ). Sexan känns som en ren överväxel och den lugna motorgången gör att man lätt marchar i alldeles för för höga hastigheter.
 

RevHard

Honda Tok
Gick med
13 Jun 2010
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda VFR400R NC30
Okej, det låter ju bra. Att den är ryckig i stadskörning gör mig inget. Inte heller hård sadel sådant.
Det är mycket möjligt att jag köper en SP-1 nästa säsong om jag får tag på en.
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Tog hojen till jobbet nu på morgonen och insåg efter några 100 meter att jag inte hade någon blinkers. All övrig el funkar som det ska. Märkte sedan att blinkersen kommer igång efter typ 5 sekunder. Det är ganska lång tid i trafik..

Nån före mig har installerat miniblinkers och det ligger ett effektmotstånd i serie under kutsen. Hann inte kolla mer nu än att kablar verkar sitta som de ska.

Vad kan va problemet? Reläet dåligt plötsligt, eller dålig matning till relä?

Batteriet tycks vara i toppform, hojen startade utan protest.
 

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Ort
Sverige
Hoj
Honda VTR SP2-02
Ett ganska vanligt fel är att det är dålig kontakt invändigt i handtaget där knappen till blinkersen är.. Plocka isär å rengör!! Har själv problem med helljusknappen som fastnar..
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Jo jag brukar trycka i lite 5-56 i alla reglage men det är nog längesen nu. Ska kolla det, Tackar.
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
En 18milasväng senare var det inga bekymmer med blinkers längre. Gamla hojar ska inte stå i veckor, de ska köras. ( note to self )
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Är sp-1 en lämplig sporthoj för längre turer på större landsvägar eller är den bara klumpig och tung?
Jag själv är 171cm lång, så kommer jag att nå ner ordentligt? På 400:an når jag lätt ner med båda fötterna och fotsula med lätt böjda ben.

Din längd är inga problem men jag skulle inte (och det här kommer jag som "avfälling" att få skit för...:gnissla) kalla SP1 för särskilt "landsvägsvänlig" hoj för längre turer. Visst, allt går ju om man måste (du kan köra grusväg oxå om det kniper...) men det är definitivt inte modellens sweet spot.

Faktum är att det finns ett gäng supersporthojar från samma år som gör det avsevärt bättre, tex gixxer 1000 eller Fireblade. Gillar du twin så är ju Aprilia RSV Mille ett alternativ, för övrigt en hoj som är väldigt lik SP1 i körupplevelse men med något bekvämare körställning.

Honda VFR 800 är en milslukare av rang men med klar slagsida åt touringhållet.

Mina två cent
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top