MRJaggu
Gudomlig sporthojare
Bilder ifrån resan med ett gäng SP1r.... önskar vi se! Mvh
Resetråden ligger här
http://vtr.nu/viewtopic.php?f=4&t=3097&start=160
tyvärr ett återbud, 3 st VTR och 2 st SP totalt. Hoppas på ökning nästa år.
Bilder ifrån resan med ett gäng SP1r.... önskar vi se! Mvh
Ursäkta att jag svär i Kyrkan.
alltså jag är ju sedan några år tillbaka förevigt ägare av en SP1 men jag behöver en till hoj och sneglar på en 1198.
vet att det inte är en honda kvalitetsmässigt men är det någon som har kännskap om dessa maskiner.
menar att jag får bättre svar av er o vise män å kvinnor, än å fråga på ducati forum. =)
Huvudorsak till att jag behöver en till hoj är att jag måste ha en norsk reggad å här växer VTRrerna på träd direkt.. hade mer än garna köpt en SP2 men de finns ju iallafall inte.
Lithium, av valfritt märke som passar. Allt annat är föråldrad teknik. Kallstarter vintertid lär knappast vara någon din SP utsätts för.Dags att införskaffa nytt batteri. Det befintliga visar trötthetstendenser ibland trots cetek-laddning, så lika bra att köpa nytt.
Är ingen race-putte som gasar bana och jagar hekton. Utan ett batteri av bra kvalite som inte vibrerar sönder efter en säsong är det jag är ute efter. Alla tips och råd är varmt välkommna!
Alla tips och råd är varmt välkommna!
Tack för input! Skippar Lithium då det blir dyrare och kräver ny laddare.
Hur mkt startström behövs för denna twin? Känns som detta är en viktig parameter?? Har kollat på två varianter, Biltemas(210 A) gel och ett Bosch(200 A);
Någon med input?!?
Jag har nog kollat mest på amperetimmar (Ah) , det brukar ju anges på batteriet.
När jag köpte spettan satt en litet smidigt batteri i den, men det var för klent (8Ah) så den orkade inte starta alla gånger. Köpte ett på 12Ah ( som jag nämnde ) och det funkar super. Det är ganska högt så det är pill & svordomar att montera.
Har inte tagit ut mitt befintliga batteri ur hojen ännu och kollat spec på det som sitter i. Men CCA:n, startströmmen, torde vara det som är mest intressant. Vad har ni i era baterier?? Har kikat på ett gelbatteri från biltema med rätt mått som rekmmenderas för bl.a sp1 med CCA 210 A. Batteriexpressen rekommenderar batteri med 150 A till SP2. Har sp1 och sp2 samma komp.förhållanden? XLMOTO rekommenderar batteri med CCA 200 A till vtr 1000 f samt sp1. Tycker det är märkligt att rekommendationerna skiljer så mycket..
Jag har kanske en kabel liggandes ... ska kolla ikväll när jag är hemma. Jag köpte nämligen ett litet lituimbatteri i vintras och flyttade ner batteriet under oljefiltret. Så där bör vara en kabel i gömmorna för nya hängde med DHC kittet...
Skickat från min sladdlösa Samsung telefon via Tapatalk
Got it! Skicka pm med adress så skickar jag den så den är iväg innan lunch imorgon.!Ja, kolla gärna och återkom.
Precis som TreoKwak har jag ett lite fysiskt större batteri med fler amperetimmar (det satt i då jag köpte den) från Biltema. Det är deras 80818 (12Ah). Det har bara 180 CCA men klarar att starta SP1:an året om utan problem. Och det är nog minst 4-5 år gammalt. SP1:an startar ju extremt lätt.
Original är Yuasa YTZ12-S med 11 Ah/210 CCA.
Det är nog läge att satsa på Lithium batteri. Lite Ah men massor av CCA.
I teorin behöver man inte någon ny laddare eftersom skyddselektroniken sitter inbyggt i batteriet. Och om det skulle behövas ny laddare skulle ju även motorcykelns egen laddning behöva byggas om.
Man måste dock med Lithium batterier se till att dom inte urladdas, för då kan du inte väcka dom med en vanlig laddare. Så lite laddning några gånger under vintern behövs, men man ska inte låta en underhållsladdare sitta i utan bara ladda upp batteriet och sen ta ur laddaren.
Man sparar hela 3 kg i vikt med Lithium batteri .
Har inte startat hojen ännu
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |