Honda SP1-tråden

pansarvagnen

BRRAAAAAAAAAAAP!!!
Gick med
17 Mar 2003
Ort
på en ö...
Hoj
monark
Gick ju som tidigare nämnt omkull för en vecka sedan.
Bromsarna tog inte när jag va på väg in i en kurva, vid kontroll hittades ett läckage där slangen går in i bromsoket.

Tidigare samma kväll hade jag varit iväg och bytt däck på hojen, och killen som bytte däcken hade inte riktigt koll på bitarna och monterade bakhjulet fel så bakbromsen nöp osv...
Eftersom jag hade nya däck så hade jag kört sick-sack i lugnt tempo nån mil så detta va första ordentliga inbromsningen.
Kan läckaget ha uppstått pga att man har varit vårdslös vid däckbytet??
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Man monterar ju inte bort oket vid däckbyte men man blir ju tvungen att lyfta det åt sidan lite, har du nån bild på vart exakt det läckte?! Har du sålt din SP2 än?! Vad är det för prislapp och hur mycket är trasigt?!

Mvh Fredrik
 

pansarvagnen

BRRAAAAAAAAAAAP!!!
Gick med
17 Mar 2003
Ort
på en ö...
Hoj
monark
Har inte sålt av hojen ännu, måste kolla upp så allt är schysst först..
Jag ska plocka bort kåporna ikväll och en polare som är meck ska kolla över bromsarna, men läckaget är mellan ok och slangkopplingen, kan slänga in en bild senare..

De skador jag noterat är mest skrap/repor på kåporna, mindre skrap på backspegeln, samt att växelpinnen blivit lite böjd..
Det verkar inte vara något mer men ska syna det närmare ikväll, körde bara iväg hojen till garaget och har inte orkat kika på det sen i onsdags.
Legat i sängen, vart fan helt väck i flera dagar av hjärnskakningen...

Ang prislapp har jag inte riktigt bestämt mig, har ju ingen lust att skänka bort den men vill ju samtidigt bara bli av med den! Kunde gått riktigt illa och det har gjort att jag inte alls känner för att köra, just nu iaf..
Sen vart ju flickvännen lite skärrad av att se en på akuten med nackkrage och hundra läkare och massa röntgen och slangar hit och dit..
Ska nog börja med nån lugnare hobby, typ pussel!!
En polares farsa jobbar ju på lackverkstad så fixa kåporna är inga problem, men man ska ju orka hålla på också..
Skönt att man satte på nya däck för 4000 innan man klota iaf..:huvet
Men kom med ett bud vetja!
 

stoppklossen

Räkan
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Gnesta
Hoj
honda sp1 2000
låg kylvättske temp. sp1-00

hej! jag har nyligen skaffat mig en underbar sp1! vilken motorcykel!
jag har en fråga dock ang. kylvättske temperaturen.
vid lugn landsvägs åkning blir motor bara 74-75 grader varm. lite lite kan jag tycka. kylfläkten startar inte förens vid ca 103 grader (om jag står still) så det är inte den som gör att motor går så kall. är det mekanisk termostat eller elektoniskt styrd? är 74grader normalt för sp1?
mvh stoppklossen :)
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
hej! jag har nyligen skaffat mig en underbar sp1! vilken motorcykel!
jag har en fråga dock ang. kylvättske temperaturen.
vid lugn landsvägs åkning blir motor bara 74-75 grader varm. lite lite kan jag tycka. kylfläkten startar inte förens vid ca 103 grader (om jag står still) så det är inte den som gör att motor går så kall. är det mekanisk termostat eller elektoniskt styrd? är 74grader normalt för sp1?
mvh stoppklossen :)

Som Sp guru kan jag bara säga att du förlorar HK som fn när din hoj blir varmare än 72 grader och det gäller dom flesta W-tvin. Du kan direkt räkna med 10 Hk per tio grad, lågt räknat....ja det är sant, själv körde jag med frontmonterade alias hrc kylare och när när jag piskade hojen på bandagar och då kom den upp i 72 grader och alla pollar var hemma...jag bromsade 136 hk på bakhjulet som bäst
 
Last edited:

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
hej! jag har nyligen skaffat mig en underbar sp1! vilken motorcykel!
jag har en fråga dock ang. kylvättske temperaturen.
vid lugn landsvägs åkning blir motor bara 74-75 grader varm. lite lite kan jag tycka. kylfläkten startar inte förens vid ca 103 grader (om jag står still) så det är inte den som gör att motor går så kall. är det mekanisk termostat eller elektoniskt styrd? är 74grader normalt för sp1?
mvh stoppklossen :)

74 grader låter lågt. Min SP-2:a brukar ligga på 86 +/- några grader.



Jag hittade en gammal RC51 länk. Den kan ha varit uppe tidigare i Sp1 tråden.
Här skulle man verkligen vilja vara med och kontrollera, så servicen blir rätt utförd :D
http://www.toplesstuneup.com/rc51_1000r/index.htm
 
Last edited:

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Antagligen kommer jag att svära i kyrkan, men har ni chansen testa RC8:an...
När jag kommer att köpa en stor hoj igen finns ingen tvekan....
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Antagligen kommer jag att svära i kyrkan, men har ni chansen testa RC8:an...
När jag kommer att köpa en stor hoj igen finns ingen tvekan....

Blev inte den rätt sågad i nåt test??:va
MC-folket tror jag det va i..
Stor besvikelse jämfört med 1098:an..
Men ställd mot en hedenhöshoj så lär den ju va ett lyft!:rolleyes: :)
 
Last edited:

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Har funderingar på att köpa en SP1:a och undrar nu hur ni upplever denna hoj på bana. Har nu under 3 år kört RSV1000R,R1 och Daytona 675 på bana och nu är jag sugen på en SP1:a. Har läst att stöd och ljuddämpare tar i om man kör aktivt. Den känns tungstyrd och jobbig i inbromsningarna har en del upptäckt. Kanske är en jäkla omställning från de hojarna jag kört tidigare.
Frågan är bara om den är så jäkla jobbig att köra på bana som tidningarna skriver. Honda vann ju faktiskt Superbike direkt när den kom ut år 2000.
Vad tycker ni som testat?

Mvh Peter
 

Whiplash

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Skåne
Hoj
FireBlade
Hej!

Även jag funderar på att byta till SP1. I mitt fall en gammel-blade mot spetta.

Någon har gjort liknande byte och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Är den mer svårkörd?

Har haft kort i drygt tre år o brukar hålla mig i de lugnare grupperna vid bankörningar. Har hört lite att spettan kräver en del av sin förare för att komma till sin rätt. Kan den vara för mycket för en relativt grön förare:huvet

Tack på förhand!
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Den känns tungstyrd och jobbig i inbromsningarna har en del upptäckt.

Orginal kanske.. Men efter o ha skruvat om o moddat fjädringen en del så är det inga problem! :tummenupp
Tungstyrd beror nog mest på felaktig körstil pga den extremt framåtlutande körställningen. Men knip ihop me knäna om tanken & spänn magen så håller du upp överkroppen & armarna avslappnade, de e just hängandet över styret som gör den trögstyrd.
På bana e just inbromsningarna lättast o komma förbi på om man törs bromsa sent.. :tungan

Har läst att stöd och ljuddämpare tar i om man kör aktivt.

Inget jag har märkt av.. :va
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har funderingar på att köpa en SP1:a och undrar nu hur ni upplever denna hoj på bana. Har nu under 3 år kört RSV1000R,R1 och Daytona 675 på bana och nu är jag sugen på en SP1:a. Har läst att stöd och ljuddämpare tar i om man kör aktivt. Den känns tungstyrd och jobbig i inbromsningarna har en del upptäckt. Kanske är en jäkla omställning från de hojarna jag kört tidigare.
Frågan är bara om den är så jäkla jobbig att köra på bana som tidningarna skriver. Honda vann ju faktiskt Superbike direkt när den kom ut år 2000.
Vad tycker ni som testat?

Mvh Peter

Alltså det finns inga sanningar, bara åsikter. Men en original SP1 kommer med största sannolikhet att kännas tyngre och mer otymplig än de hojar du nämner. Kört både gixxer 1000 K6 och Blade 1000 rr 05 på bana och visst, dom är smidigare än Spettan.

Personligen skiter jag högaktningsfullt i det eftersom SP1 har så mkt annat men du kanske har andra måttstockar (ska säga att jag inte är någon fartfantom, brukar köra medelgruppen¨på banstyrningar.).

Hej!

Även jag funderar på att byta till SP1. I mitt fall en gammel-blade mot spetta.

Någon har gjort liknande byte och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Är den mer svårkörd?

Har haft kort i drygt tre år o brukar hålla mig i de lugnare grupperna vid bankörningar. Har hört lite att spettan kräver en del av sin förare för att komma till sin rätt. Kan den vara för mycket för en relativt grön förare:huvet

Tack på förhand!

Nä den är inte svårkörd...i original är den lite mer otymlig än en Blade men kör du i lugna gruppen så spelar det ingen större roll, du kommer att ha skitkul :) Att köra twin är en annan teknik, inte svårare bara annorlunda (o roligare :)...jag kör medelgrupp som regel och har inga problem att hänga med effektstarkare hojar...som vanligt hänger det mer på piloten.

Fast på depårakorna brukar man bli avhängd med +25 kg och 40 hk minus...:gnissla men det får man ju ta igen sen.
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
SP1 oSP2 är inte svårkörda. Men de skall hanteras m fast hand, så går de som bara den. Inte så smidiga som nya rad-4or, men absolut inte svårkörda. Jag skulle gäärna ha en för gatkörning om jag hade råd...

Sänk den "två markeringar" på framgaffeln, så blir den ännu mer kvickstyrd. Kanske lite nervös ut ur snäva kurvor vid mycket gas, men det lär man sig att hantera :D

Glad midsommar!
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top