Honda tar fram ny 2-taktare

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Avgasventil med stötstänger och slidmatning med reedventiler eller?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Vevstaken sitter på en extra arm från veven. Tanken med det är antagligen att minska sidokrafterna mot cylinderväggarna, samt möjligtvis även förlänga tiden kolven befinner sig i övre vändläge. Det borde ge bättre möjligheter att lyckas med fullständig förbränning.

På bilderna ser jag inte själva insprutningsventilen(-erna), men kan gissa att bränslet riktas mot stiftet. EDIT: nu uppnade jag länken och ser att insprutningen sker i spolkanalerna, d.v.s motorn har inte direktinsprutning som jag först trodde.

Intressant utveckling!
Jag undrar vilken typ av hojar motorn är tänkt, och vad den kommer ha för specifik effekt.

Ser inte ut att vara slidmatning, utan endast reedventil.
 
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
En NSR på 500cc och 200hk hade varit intressant.
Men skulle det inte lika gärna kunna vara en tvåtakts-stånka för någon cross/enduro maskin?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Åka till jobbet hoj i asien. Tippar jag.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Honda är ju stora på industrimotorer. Bilderna visar en fotmonterad, långslagig stötstångsmotor. Tror inte den är tänkt för motorcyklar.
 

moddlaren

Guest
Finns flera liknande kines motorer med avgasventil o kompressor laddning 2t lågvarviga med väldigt bra hp/nm sett på vattenpumpar o dylika tingestar ca 4-5k rpm.

Insprutet sitter som på rotax Etech så det fungerar urmärkt..
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Stora tvåtaktsmotorer förekommer ofta i form av lågvarviga dieslar för fartyg. Dessa motorer har upptill 12 - 14 cylindrar och en effekt på 100000 HK vid drygt 100 rpm.

Dom motorerna har ofta en topp monterad avgasventil och ingen vevhuskompression. Laddningen sker istället med stora turbo. Smörjsystemet liknar en fyrtaktsmotor.

Dom har ofta två vevstakar per cylinder. En vevstake mellan vevaxel och ett s.k. tvärstycke samt en vevstake mellan tvärstycke och kolven. Det är bara den undre som "vevar" .

Motortypen kännetecknas av hög verkningsgrad vilket ger låga driftkostnader för ägaren. Den passar bäst i oceangående container fraktfartyg.
 
Last edited:

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
ser ju ut som en stationär motor eller typ som en test motor. utan att veta vad jag talar om- kompressionen skulle väl kunna varieras iom att förskjuta "slaven" (nr 25) ur sitt geometriska förhållande till vevstaken- eller tänker jag fel?
variabel kompression skulle ju kunna anpassa motorn för olika bränsle respektive effekturtag.
tror ju inte att så som denna motor ser ut att man kan förvänta sej att den hamnar i nått roligt chassie och att man kan återuppleva fornstora dagar med tanke på effekt karaktär och så.

//jj
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top