Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vi har visst inte en Honda Transalp tråd här på SH och nu när det kommer en ny kanske det är dags.
Transalp kom ut 1987 med modellen Honda XL600V (PD06).
Första versionen hade 50 hästar (37 kW) vid 8000 varv från en luftkyld V-twin.
Effekten ökade till 55 hästar (41 kW) för 1989-90 modellen. Sen skrev man ned effekten till 50 hästar igen.
1987-1989
Från 1991 ersattes trumbromsen bak mot en 240 mm skivbroms med enkolvsok.
1990-1993
1994 så fick Transalpen ett uppdaterat utseende med uppdaterad lampa, bättre instrumentering och lite modifieringar på kåpan.
1994-1995
1996 var det dags 34 mm förgasare och CDI tändsystem
1997 så kom PD10 modellen med dubbla bromsskivor fram på 256 mm vardera.
Detta var även året då tillverkningen flyttades till Italien. Det framkom ganska mycket kritik mot kvaliteten på lackeringen, elektroniken och hjulen. Ekrarna har en tendens att lossna lite, men så här 25 år senare är det inte längre ett problem. Har de inte lossnat ännu, så lär de inte göra det heller.
1997-1999
2000 var det dags för Transalpen att gå från ökenracer (nåja) till mera tungvikts touringhoj med lätt grusvägs kapacitet.
Den nya modellen XL650V (RD10)
Motorn blev större (647 cc) och vätskekyld samt den delades numera med Deuville och Revere modellerna.
Vikten ökade också från första årets 194 kg i våtvikt till 210 kg för XL650V.
2003 så kom RD11 modellen ut. Det är egentligen samma modell som innan med små modifikationer på handskydden och hasplåsten. Men den stora förändringen som gav den nya modellkoden är att tillverkningen flyttades till Montessa i Spanien.
2008 var det dags för nästa version av Transalpen, XL700V (RD13). En ny motor på 680 cc som delades med Deuville 700. Effekten gick upp till 59 hästar vid 7750 varv.
Denna gång en version ännu mera åt asfaltshållet. Framhjulet minskade från 21" till 19". Tanken blev mindre och hojen fick äntligen insprutning.
Modellen gick i graven 2012
Transalp kom ut 1987 med modellen Honda XL600V (PD06).
Första versionen hade 50 hästar (37 kW) vid 8000 varv från en luftkyld V-twin.
Effekten ökade till 55 hästar (41 kW) för 1989-90 modellen. Sen skrev man ned effekten till 50 hästar igen.
1987-1989
Från 1991 ersattes trumbromsen bak mot en 240 mm skivbroms med enkolvsok.
1990-1993
1994 så fick Transalpen ett uppdaterat utseende med uppdaterad lampa, bättre instrumentering och lite modifieringar på kåpan.
1994-1995
1996 var det dags 34 mm förgasare och CDI tändsystem
1997 så kom PD10 modellen med dubbla bromsskivor fram på 256 mm vardera.
Detta var även året då tillverkningen flyttades till Italien. Det framkom ganska mycket kritik mot kvaliteten på lackeringen, elektroniken och hjulen. Ekrarna har en tendens att lossna lite, men så här 25 år senare är det inte längre ett problem. Har de inte lossnat ännu, så lär de inte göra det heller.
1997-1999
2000 var det dags för Transalpen att gå från ökenracer (nåja) till mera tungvikts touringhoj med lätt grusvägs kapacitet.
Den nya modellen XL650V (RD10)
Motorn blev större (647 cc) och vätskekyld samt den delades numera med Deuville och Revere modellerna.
Vikten ökade också från första årets 194 kg i våtvikt till 210 kg för XL650V.
2003 så kom RD11 modellen ut. Det är egentligen samma modell som innan med små modifikationer på handskydden och hasplåsten. Men den stora förändringen som gav den nya modellkoden är att tillverkningen flyttades till Montessa i Spanien.
2008 var det dags för nästa version av Transalpen, XL700V (RD13). En ny motor på 680 cc som delades med Deuville 700. Effekten gick upp till 59 hästar vid 7750 varv.
Denna gång en version ännu mera åt asfaltshållet. Framhjulet minskade från 21" till 19". Tanken blev mindre och hojen fick äntligen insprutning.
Modellen gick i graven 2012
Last edited: