Honda Transalp XL650V, projekt mellanmjök

Status
Ej öppen för fler svar.

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Innan du slänger deg på bågar bör du fundera vad du ska göra med hojen, ska du bara köra lite grusvägar och toura så är bågar rätt onödigt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Innan du slänger deg på bågar bör du fundera vad du ska göra med hojen, ska du bara köra lite grusvägar och toura så är bågar rätt onödigt.
Äh, enligt det resonemanget så skulle jag kunna behålla den i orginalskick ju :tungan

Enligt statisktiken kommer jag att lägga någon hoj minst en gång i hojlivet. Jag har ju klarat mig hittills utan att lägga någon hoj och jag känner på mig att denna kommer att ta nedläggnings-oskulden för mig. Så båge i någon form skall införskaffas.
:3freak
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då börjar vi med den kåpan jag såg var sprucken. Finns säkert fler sprickor att laga när jag plockar loss fler kåpor. Men vi börjar med den jag hittade först.

Eftersom sambon inte är hemma just nu blir det rengöring i köket.
IMG428.jpg

Sprickan var övermålad med lackstift, inget annat gjort med den *suck*
IMG429.jpg

Borrade ett hål vid slutet av sprickan så att den inte skulle sprida sig vidare.
IMG430.jpg

Sen var det bara på med lödkolven och smälta ihop sidorna. Jag gick djupt med lödkolven för att få ordentlig genomsmältning. Extra plast tillfördes i form av en trasig plastgalge med samma konsistens som kåpan som jag hade liggandes.
IMG431.jpg

Jag byggde på med plast så att jag skulle kunna slipa ned ytan bra sen.
IMG433.jpg

Efter lite grov slipning. Provade flexa kåpan och den verkade hålla bra.
IMG434.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Framskivorna och bromsbeläggen har anlänt. Det var snabbt :tummenupp
Beläggen ifrån England kom med flyg och framskivorna från Kina kom med Fedex nyss.
Bara bakre skivan kvar då.
Får kolla på montering skivorna till helgen, ifall man hinner dvs.

IMG436.jpg
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Din solblekta topbox går o fixa me Biltemas vinyl/plastfärg.

Finns lite olika material i dom men Givis hårdplast är lättlackad iaf.

Tvätta av med diskmedel noga och toirka av ordentligt me t-doja - sen måla - blev som nytt och satt hårt
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Din solblekta topbox går o fixa me Biltemas vinyl/plastfärg.

Finns lite olika material i dom men Givis hårdplast är lättlackad iaf.

Tvätta av med diskmedel noga och toirka av ordentligt me t-doja - sen måla - blev som nytt och satt hårt
Jag tänkte först testa med en annan metod som är vanlig i bilvärlden.
Värmepistol.
Man hettar upp plasten lite, inte så att den mjuknar nu utan bara så att ytan blir varm. Plasten blir då åter svart som den var dagen den köptes.
Har gjort det på en kofångare på en bil jag hade, fungerade bra vad jag kommer ihåg.
 

manneman

Guest
Innan du slänger deg på bågar bör du fundera vad du ska göra med hojen, ska du bara köra lite grusvägar och toura så är bågar rätt onödigt.

Var det dummaste resonemanget jag hört... :va
En kraschad krashbåge går på en dryg tusenlapp att byta ut, en skadad tank, spräckt motorkåpa etc kan sluta på lite häftigare summor så varför chansa?
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Var det dummaste resonemanget jag hört... :va
En kraschad krashbåge går på en dryg tusenlapp att byta ut, en skadad tank, spräckt motorkåpa etc kan sluta på lite häftigare summor så varför chansa?

Du har väll inte hört så mycket då kanske?

Jag lever för att farkla och har kört en fullsmetad 800 GS i tre år...
Det finns smarta saker, praktiska saker och sen finns det saker som tar plats och är ivägen.
Att tänka efter vad man ska göra med hojen innan man slänger ut pengar skulle vara dumt... öö oh well.
8/10 bågar skyddar inte växelförare bromspedal, kanske kylare och lite plast.
Sen kan man använda bågarna till mycket annat, lasta på lysen och Tooltubes tillex..

Ska väll nämna att jag tänker rally-farkla min hoj dock utan bågar som det ser ut nu :tummenupp
 

Bifogat

  • RB3U7574.jpg
    RB3U7574.jpg
    110 KB · Visningar: 258

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Som ovan - motorbågar väger en del men man kan sätta fast tyngre grejer i dom och vinna ändå då man får bra viktfördelning och slipper bära tunga grejer bak - det är skit.

Vattendunkar kan man också hänga där till sammans med verktyg och så.

Ha halva förrådet på varje sida dock - så man har lite kvar om det lägger sig i dåliga trakter
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Du har väll inte hört så mycket då kanske?

Jag lever för att farkla och har kört en fullsmetad 800 GS i tre år...
Det finns smarta saker, praktiska saker och sen finns det saker som tar plats och är ivägen.
Att tänka efter vad man ska göra med hojen innan man slänger ut pengar skulle vara dumt... öö oh well.
8/10 bågar skyddar inte växelförare bromspedal, kanske kylare och lite plast.
Sen kan man använda bågarna till mycket annat, lasta på lysen och Tooltubes tillex..

Ska väll nämna att jag tänker rally-farkla min hoj dock utan bågar som det ser ut nu :tummenupp

Hur ska du "farkla" den då? Finns en Rally raid kåpa som e rätt läcker, men svindyr, om man skulle vilja ha roadbook el likn.
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Kanon, tackar. Jag avvaktar din dom:)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Ang kraschbågar. Dom kränger man väl på för att det ser fräckt ut, kör halvförsäkrat, är beredd att laga skador själv med glasfiber/sprayflaska.

Sen kan det ju faktiskt vara bra att ha bågar på vissa hojar, typ såna som har elektronik/kylare etc lite oskyddade vid en vurpa. Tänker då framför allt på när man är tex på resande fot och kan fortsätta sin resa utan bärgning.

Är man noga med sin hoj så kostar en lågfartsvurpa självrisken......med eller utan båge.

Den här "lilla" vintervurpan kostade mig 3000:-(självrisk). Bågen räddade förmodligen tanken från en buckla, men vad hjälper det...slutnotan för repet var ändå 29.000:- http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild07/070203.html
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Håller inte med er om skyddsbåge, har det på min KTM 990 adv och haft det tidigare på Honda Africa Twinnen, Twinnen tappade jag vid ett flertal tillfällen och denna båge räddade ofta hojen från både kosmetiska och funktionsmässiga skador. Vid nedlägg skyddar den både motorkåpor från att slitas ned/sönder och därtill oljeläckage, det skyddar tanken och sidopaneler och FRAMFÖRALLT fötter och underben från klämskador.

Den lilla viktökning en båge medför tror jag man har igen.

Däremot skulle jag nog inte sätta bågar på bågar för mer offroadbruk som tex KTM 690 exc, dom är gjorda för att tåla mer stryk och tankar mm sticker inte ut på samma sätt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skyddsplåt att ha under motorn beställd.
Funderade först på att tillverka en själv men tiden plus avsaknaden av plats att svetsa vägt mot pengarna gjorde att jag beställde en.

Annars har jag mest rengjort kåpor och slipat ned dem lite inför färgkladdandet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fotpinnar och bakre bromsskiva hemma. Det gick snabbt trotts att de kom från Kina.

Fotpinnarna ser helt ok ut. De känns stabila och inte för små.

IMG449.jpg

Så länge de passar i mina tidigare fästen utan allt för mycket problem skall det nog bli bra.

IMG447.jpg

Bakre bromsskivan damp ned också. Ser helt ok ut.

IMG444.jpg
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Fotpinnar och bakre bromsskiva hemma. Det gick snabbt trotts att de kom från Kina.

Fotpinnarna ser helt ok ut. De känns stabila och inte för små.

Så länge de passar i mina tidigare fästen utan allt för mycket problem skall det nog bli bra.

Kalas, då konsulterar även jag ebay.
 
Last edited by a moderator:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En till bild på nya fotpinnen jämfört med den gamla.

IMG450.jpg

Passade bra i fästet och det enda som egentligen skiljde var diametern på hålet för fästpinnen. Fast det var så lite så man skulle inte behöva bry sig egentligen. Kan hända att jag sätter dit någon tunn hylsa på pinnen eller så låter jag det vara. Får se hur jag gör sen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sitter och funderar på att köra ett sett Continental TKC 80 Twinduro på Hojen.
Borde ju funka bra enligt vad jag läst på.

TKC80Twinduro.jpg

Och visst fan är det innerslang i Transalpens däck?
Det är det väl i alla ekerfälgar, med undantaget för vissa med sidomonterade ekrar..?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top