Honda Varadero (Blinkers funkar inte ibland)

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Prata med handlaren om garanti asap. Om du har noll koll på el så bör du inte ge dig på det för mycket. Du kan glömma mitt tidigare tips om multimeter. Om du inte har garanti på hojen så tycker jag du ska följa råden som flera i tråden har gett dig: Kolla kontakterna vid reglage och relä så de är fria från oxid, rengör vid behov. Hjälper inte det så får du betala en verkstad.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Sluta mata trollet;) Dom är hungriga när det är kallt ute, men det gör det inte mer ok att mata dom för det...
 

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Förtydligande.

När hojen är kall så funkar ej blinkersen förens ca 15 sekunders fördröjning.

När den är varm däremot så funkar de som vanligt.

Testat att spruta in wd40 utan något märkbart resultat.

Det är ett nytt yausa batteri i den. Mätt med multimeter går upp till 14.10v vid ca 5000 varv.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kanon då har du en multimeter och någon som kan använda den. Mät ny i reläsockeln till blinkrelät.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Förtydligande.

När hojen är kall så funkar ej blinkersen förens ca 15 sekunders fördröjning.

När den är varm däremot så funkar de som vanligt.

Testat att spruta in wd40 utan något märkbart resultat.

Det är ett nytt yausa batteri i den. Mätt med multimeter går upp till 14.10v vid ca 5000 varv.

"Hojen är kall", menar du att den stått utomhus eller i kallgarage eller att motorn inte är fullt uppvärmd, likaså när "den" är varm - vad är varmt, varmgarage eller fullt uppvärmd motor?

14,1 volt är åt det låga hållet men blinkers bör fungera trots det. Laddningsspänningen ligger normalt runt 14,5 volt (plus minus ca 0.3 volt)

Mjä, I'm out.
 

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Hojen står i kall garage.

När man precis startat den så funkar de knappt, sen när den kommit upp i arbetstemp så funkar de ok.

Ca 14,06v när man varvar upp den.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det är rimligare att felet består i oxid på kontaktytor än på att batteriet är lite klent. Så gör enligt de råd du fått och leta reda på blinkrelät och gör rent kontakterna innan du ger dig på andra delar. Ska du använda någon spray så är det bättre att köpa någon som är avsedd för ändamålet, t.ex. den som länkades tidigare i tråden.

Tips i all välmening:
Det är oftast enklare om man börjar i rätt ände och utesluter de enkla och uppenbara källorna innan man krånglar till det för sig.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är rimligare att felet består i oxid på kontaktytor än på att batteriet är lite klent. Så gör enligt de råd du fått och leta reda på blinkrelät och gör rent kontakterna innan du ger dig på andra delar. Ska du använda någon spray så är det bättre att köpa någon som är avsedd för ändamålet, t.ex. den som länkades tidigare i tråden.

Tips i all välmening:
Det är oftast enklare om man börjar i rätt ände och utesluter de enkla och uppenbara källorna innan man krånglar till det för sig.


Den här tråden är bitvis plågsam att läsa.
Varför är det så omöjligt för svensken i gemen att gå tillbaka till firman man handlade hojen hos och bara prata med dem? Det värsta som kan hända är att dom slår ifrån sig och inte vill ta i problemet.
Bra, då vet man vad dom går för.

Ofta får man höra om folk som är missnöjda med firma A eller B för att dom sålde en hoj med Oh! så många fel på och problem med. "Jaha, vad sade firman då?" Nä, jag har inte pratat med dom om det. Det är ingen idé.
Jag köper aldrig en hoj där igen.
Nähä... :va


Här XL 1000 SD1s kabelmatta.

iTZkmQl.gif

Fotocred: www.cmsnl.com

Du hittar relät på position 14, tillsammans med alla andra reläer bakom instrumentklustret. Man når dem genom att demontera kåpan. Håll reda på vad de olika skruvarna sitter, det är olika längd och ändamål på dem.

Men...

...det är knappast relät det handlar om.

Hondas elreglage på styret av denna generationen är en sorglig historia.
Dom tål väder och vind sämre än många konkurrenter.
De två första kontakterna som brukar ge upp är de små fyrkantiga knapparna: hel/halvljus på vänster sida.
Här vill inte kontakten stanna kvar i helljusläge efter några år, och ibland blir det inte ens helljus hur mycket man trycker. Då får man nå helljuset genom att hålla inne "pass-knappen" men det kan få konsekvenser i form av att man bränner jordledningen eftersom denna nödlösning tänder upp både hel- och halvljustråden i H4-lampan, och det är mer än vad jordkabeln är dimensionerad för.

På höger styrhalva är det den fyrkantiga startknappen som ger upp först, och det i kyla.
Den fastnar gärna i intryckt läge och låter startmotorn gå trots att man släppt knappen - och motorn startat.:crash
Nå, det behöver inte vara så stort problem - om man gett fan i att mecka bort kopplings- / växellägesbrytaren.
Är dom grejerna intakta kan man lägga i växel och börja köra, utan att startmotorn jobbar med.
Sedan gäller det att hålla hjulen rullande...

"Felet" handlar om att kontaktdonen är isolerade med vaselin - högst troligt icke ledande vaselin, så kallat "di-electric grease".

Ändamålet är att smörja, så klart, men även att skydda kontaktytorna mot oxid.
Det äör bara det att det finns ett bästföre-datum på smörjan. Efter typ 10 år har egenskaperna ändrats, och det smidiga vaselinet ser ut som gammalt konsistensfett man hittar i källaren när man röjer ur hos en avliden släkting.

Det här är ett prima vinterjobb för den som gillar sådant. Av med handtagen, sitt inne i stugan och pilla isär, tvätta bort all gammal goja, smärgla upp alla kontaktytor och återfetta med just ickeledande vaselin.

Ett jädra pill.
Somliga gillar sådant. Eller så köper man nytt handtag. Sist jag köpte var väl snart 10 år sedan. Då kostade vänstersidan 500 spänn rakt över disk hos Honda.

Vad man INTE skall göra är att spraya med kontaktspray rakt in i handtagen.
Det löser upp geggan därinne, som efter 10 år är mättad med damm och elände, och sprider ut det i alla hörn där det inte skall vara. Kontaktytorna lämnas bara, och när kontaktsprayet dunstat undan så har man dubblat sina problem. Har man en gång sprayat så är det bara att fortsätta, med allt tätare intervaller.

Så, där har du mina slantar. Jag har haft några XRV 750 som delar reglage med XL 1000, och även just en SD1 Varadero som du har.

1. Spraya inte
2. Gå till handlaren, låt denne beställa nytt handtag. Att spraya på rätt ställe med rätt produkt kanske hjälper för stunden, men skapar mer problem till våren.
3. Pyssla hemma under vintern
4. Köp nytt reglage själv. Buda hem något begagnat på Ebay är meningslöst.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top