Conan VanTieren
Ny medlem
Hej Gott Folk! Har nyss blivit medlem här på Sporthojen, och tänkte be er, efrarna MC förare, om råd. Skrota min cykel, eller försöka reparera den? Köpte en veteran MC, Honda vf 750, v-motorn, 4 cylinder, 1982 års model för fem år sedan, för övningskörning, sen fixade mc-kortet men behöll Hondan därefter, för att den var skön att köra, även om den krävde visst underhåll. Den lät lite, knackande missljud i motor, och missljudet ökade i takt med att man drog på gasen. Det började efter att cykel blivit övervarvad för ett par år sedan, och kulminerade nu i ett motorfel. Det lät först som att någonting plötsligt sprack, sen kom vit rök från avgasröret, tappade kraft, gick knappt på tomgång, dog när man drog ut choke. Ändå tog jag mig hem på egen hand, fem mil från Nyköping till Norrköping. Började kolla, efter en hel dag felsökning och skruvande upptäckte att ventiljusteringsskruv och mutter på tredje cylinder ligger lösa i toppen, ventilfjädern är lösgjord, tändstiftet ser helt demolerat ut, själva stiftet är nästan bortblåst och intryckt inåt tändstiftstycket. Felet är härmed lokaliserat. Men frågan är, vad göra? Går det att åtgärga felet utan att demontera motorn. (lämna in på verkstan kommer ju att kosta mer än själva cykel kostar). Och i så fall hur? Riva toppen och försöka sätta tillbaks fjädern, knastren och skruven, eller är det kört?