CBX550F2
Medlem
Historien tog sin början runt 2008... Efter att ha sålt min VFR 750 -86 var jag fortfarande sugen på något modernare och sportigare än min älskade CBX 550 -82. VFR 400 kändes som en väldigt lagom hoj, fint ljud, skapligt driftsäker och betydligt mindre och smidigare än 750an. Tyvärr betydligt svårare att få tag på också...
Nåväl, en annons dök upp som lät spännande och vi for iväg! Det var Vikingarockaren här på forumet som sålde sin skönhet...
Tyvärr kändes inte matchningen mellan pris och skick rätt, så det bar av hemåt utan motorcykel (och utan att ens ha provkört...). Efterspelet här på sporthoj blev tyvärr lite infekterad dessutom...
Kort därefter var det nästan favorit i repris, Mat_hilda här på forumet skulle sälja sin baby-Viffer och jag var spekulant... Tyvärr fanns inte riktigt pengar nog den gången, så det blev inget (och ingen provkörning den gången heller!).
Snabbspola till maj i år - enrosabil här på forumet sålde en bekant hoj med motorras! Förutom att motorn var skrot var hojen i bättre skick än sist med fräscha däck, nytt drivpaket och ett extra kåpset. Dessutom var priset betydligt mer överkomligt! Bara att betala, lasta och köra hem!
Typ 500-bitars vuxenpussel som levererades i ett antal stora (och små) lådor...
Väl hemma började jag dissikera den medföljande motorn (som torde vara den andra som suttit i hojen sedan den kom till Sverige runt år 2000)
En cylinder som tycks ha spikat ordentligt - övre kompressionsringen har nypt i ringspåret och repat sönder hela cylindern. Inte konstigt att den drog olja när Enrosabil körde den... Tyvärr var reporna för grova för att de nya kolvar och ringar som följde med i köpet skulle göra någon nytta, så en bättre begagnad motor beställdes från Ebay...
När nya motorn ändå låg i bakluckan passade jag på att ta med den till jobbet och endoskopera - alla cylindrar tycks se bra ut, till och med lite honingsrepor kvar.
Motor sköljdes rent med diesel, servades (alla ventiler var inom spec!) och skruvades fast i ramen. Jag upptäckte även första saknade delen, en spacer till nedre motorfästet.
Tråden finns även i engelskt utförande på 400greybike
Nåväl, en annons dök upp som lät spännande och vi for iväg! Det var Vikingarockaren här på forumet som sålde sin skönhet...
Tyvärr kändes inte matchningen mellan pris och skick rätt, så det bar av hemåt utan motorcykel (och utan att ens ha provkört...). Efterspelet här på sporthoj blev tyvärr lite infekterad dessutom...
Kort därefter var det nästan favorit i repris, Mat_hilda här på forumet skulle sälja sin baby-Viffer och jag var spekulant... Tyvärr fanns inte riktigt pengar nog den gången, så det blev inget (och ingen provkörning den gången heller!).
Snabbspola till maj i år - enrosabil här på forumet sålde en bekant hoj med motorras! Förutom att motorn var skrot var hojen i bättre skick än sist med fräscha däck, nytt drivpaket och ett extra kåpset. Dessutom var priset betydligt mer överkomligt! Bara att betala, lasta och köra hem!
Typ 500-bitars vuxenpussel som levererades i ett antal stora (och små) lådor...
Väl hemma började jag dissikera den medföljande motorn (som torde vara den andra som suttit i hojen sedan den kom till Sverige runt år 2000)
En cylinder som tycks ha spikat ordentligt - övre kompressionsringen har nypt i ringspåret och repat sönder hela cylindern. Inte konstigt att den drog olja när Enrosabil körde den... Tyvärr var reporna för grova för att de nya kolvar och ringar som följde med i köpet skulle göra någon nytta, så en bättre begagnad motor beställdes från Ebay...
När nya motorn ändå låg i bakluckan passade jag på att ta med den till jobbet och endoskopera - alla cylindrar tycks se bra ut, till och med lite honingsrepor kvar.
Motor sköljdes rent med diesel, servades (alla ventiler var inom spec!) och skruvades fast i ramen. Jag upptäckte även första saknade delen, en spacer till nedre motorfästet.
Tråden finns även i engelskt utförande på 400greybike
Last edited: