Honda VFR eller Suzuki SV 1000?

SSgt Liberia

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
Jag ska tjacka en motorcykel och det lutar nu åt antingen Honda VFR eller Suzuki SV 1000 med helkåpa. Det kommer nog bli en modell mellan 2002-2004.

Jag är ute efter en sportig tourer med hysad skön körställning. Jag har inte provkörd någon av dem än, det får nog bli till vårkanten. Jag är intresserad av att höra era erfarenheter av dessa motorcyklar. Vilken skulle ni föredra och varför?
Är intresserad av att veta allt om dessa. Hur de är försäkringsmässigt, körmässigt, accelerationen osv.

Vad har ni för erfarenheter av dessa bågar?
 

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Ort
City
Hoj
Hoj
SSgt Liberia skrev:
2586106 Jag ska tjacka en motorcykel och det lutar nu åt antingen Honda VFR eller Suzuki SV 1000 med helkåpa. Det kommer nog bli en modell mellan 2002-2004.

Jag är ute efter en sportig tourer med hysad skön körställning. Jag har inte provkörd någon av dem än, det får nog bli till vårkanten. Jag är intresserad av att höra era erfarenheter av dessa motorcyklar. Vilken skulle ni föredra och varför?
Är intresserad av att veta allt om dessa. Hur de är försäkringsmässigt, körmässigt, accelerationen osv.

Vad har ni för erfarenheter av dessa bågar?

Jag har just köpt en SV1000S då jag var sugen på att byta till ett sportigare alternativ än den bmw R1150GS jag körde innan. Ett villkor jag hade var dock att motorn skulle vara en twin och då begränsades ju urvalet en hel del. SVn kändes som bästa alternativet av de tillgängliga mycket pga dess underbara utseende och motor dock är den nog inte den mest praktiska sport-tourern pga det begränsade utbudet med passande väskor. Kommer behöva köpa någon form av mjuka väskor i vinter så jag kan ge mig ut på tur nästa säsong. Hoppas att det skall lösa sig...

Är iaf enormt nöjd än så länge, har ju bara hunnit köra in hojen än så länge så jag känner mig fortfarande grön på den men sittställningen är väldigt bra och motorn är underbar. Längtar så jag blir tokig efter att köra mig varm på den på bana nästa år!

Jag tycker jag fått skitmycket hoj för pengarna och är nöjd med min försäkringspremie också så ekonomiskt känns det helt okay.

Har tyvärr inte åsikter om vfren att kontra med,, har hört mycket gott om den från andra dock så jag skulle tro att båda hojarna är kalashojar oavsett vilken du fastnar för i slutändan.

Lycka till...
 

Olzon

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki ER-6N
Suzuki SV 1000 vs. Honda VFR???

Är inte ett bra alternativ till SV:n Honda VTR Firestorm? Det är väl hojar som är mer lika, trots att VTR:n börjar få några år på nacken. Som touring är nog VFR:n dock att föredra.
 

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Hur skulle det vara om du begränsade dig till att starta EN tråd om detta? Eller var det inga svar som föll dig i smaken i din tråd "Bilsport & Mc"? Visserligen var ju rubriken lite luddig för att få svar på exakt det du frågar nu. VFR:en är en lämplig hoj för det du frågar om, och jag upprepar, en 1000-kubiks V-twin är INTE att föredra som åkalångt-hoj. Om det blir en VFR, se till att provköra modellen utan Vtec-motorn också, inte alla gillar karaktären som de variabla ventiltiderna ger.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag stog i valet mellan SV och VTRf.
Jag fastnade på VFR i slutändan.
Så mitt tips är provkör, känn och kläm.
 

Dr.Bike

Guest
Är själv sugen på att prova V-twin nån gång, och har även tittat på VFR innan, vilket är en MYCKET kompetent hoj på det mesta, men som sagt... svårt val!

Twin är nog mer spännande och kul ffa om du vill sporta på lite.
VFR är förnuftighetens vapendragare, och står inte ut åt nåt håll.
 

SSgt Liberia

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
Dr.Bike skrev:
2586790 Är själv sugen på att prova V-twin nån gång, och har även tittat på VFR innan, vilket är en MYCKET kompetent hoj på det mesta, men som sagt... svårt val!

Twin är nog mer spännande och kul ffa om du vill sporta på lite.
VFR är förnuftighetens vapendragare, och står inte ut åt nåt håll.

Ja det låter som två kompetenta hojjar. Det blir ett svårt val. Dock så verkar Suzukin dyrare att försäkra. Kommer som mest ner i 10 000kr per år med Bilsport & MC.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ska du på seriös tourning så har VFR ingen motsvarighet i klassen. För allt annat är SV´n en roligare hoj med mer karakär.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
VFR är en ganska tråkig hoj, eller pigg touringhoj kanske man ska kalla den.
Skönt ljud med öppna pipor.
SV har TL motorn och även om jag inte kört SV kan de nog inte trollat bort allt av TLs busfaktor, tror en SV är det klart roligare alternativet + att det är en twin...
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
VFR har något billigare försäkring än SV. Du får nyare SV än VFR för samma pengar.
 

Benke

Hojåkare?!
Gick med
2 Nov 2003
Ort
Förslöv
Hoj
Får nöja mig med trampcykel
SSgt Liberia skrev:
2588157 Ja det låter som två kompetenta hojjar. Det blir ett svårt val. Dock så verkar Suzukin dyrare att försäkra. Kommer som mest ner i 10 000kr per år med Bilsport & MC.

Kolla upp IFs märkesförsäkring för VFRen. Såg att du bor i Stockholm och som sämst kostar deras försäkring 6600:- på en -02a om jag fattade deras tabeller rätt. Lycka till iaf!
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Kanske...

Båda är skitbra hojar, ett alternativ är den underskattade Fazer1000. Tycker den är en bra kompromiss mellan VFR och SV.

Stark,komfortabel,bra touring,hyffsad som sporthoj........
 

sportbike

Guest
JV skrev:
2589040 Båda är skitbra hojar, ett alternativ är den underskattade Fazer1000. Tycker den är en bra kompromiss mellan VFR och SV.

Stark,komfortabel,bra touring,hyffsad som sporthoj........
E ju lite partisk,föredrar för närvarande twin,men en Fazer 1000 me rätt chaffis,går ju heller inte av för hackor :D
 

Fist Woman

Guest
sluta upp med att vara förnuftig, det slutar bara med att du köper en V70 eller något annat aptrist, typ Ericsson-aktier.

VFR:en är en rolig motorcykel, åtminstone om vi snackar om en VTEC. Den har tillräckligt bra prestanda för att snurra upp de flesta här på ringen med rätt förare i sadeln.

Om du absolut vill ha en twin så tycker jag att du skall ge DUCATI SS 1000 DS en ärlig chans. Specifikationer säger nämligen inte allt om hur en motorcykel upplevs.
SV 1000 är oxå en trevlig motorcykel, jag som är liten och nätt uppskattar att den är smal, men en Ducati är liksom en annan dimension av upplevelse.

Välj hellre mellan VFR och en Ducati.

Aprilia BTW, tillför inget nytt tycker jag. Meningslös produkt helt enkelt.
 
Gick med
22 Dec 2004
Ort
Skultuna
Hoj
Thruxton -04
Låter precis som det är en Vfr du vill ha !
Har haft min Vfr i två år och är grymmt nöjd.
Klart bästa hoj jag haft.
Kortfattat kan man säga att med en Vfr kan man åka välldigt långt i stäck utan att bli matt i kroppen.
Samtidigt som motorn alltid känns pigg och varvvillig.
Underbart chassie.
Mycket bra andrahansvärde,tappar väldigt lite med åren.
Ligger bra till i försäkring.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top