Honda VFR

aal

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Gävle
Hoj
VFR750F-90
Jag undrar om någon här har erfarenhet av Honda VFR 750 F, av årsmodell 86. Jag går och funderar på den just nu. Vad jag tänker på mest är väl kanske kända fel eller vad som är bra med den, ja allt är av intresse. :)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Jag har hört att det är en underbar motorkaraktär för dem som gillar lugna hojar med "mycket power". V4 säger ju en del. Sen ska den vara driftsäker som bara den. Ni får gärna rätta mig om jag har uppfattat fel.
 

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Honda VF
Jag har en VF, och jag fullkomligt älskar motorkaraktären.
Ett problem som var vanligt på de äldre VF:arna är att kamarna hade en dålig härdning de första modellerna, men den som du funderar på är ju en 86:a så det är nog inga problem på den, med det.
Ett surftips. Det finns en Honda VF klubb med forum.
http://www.honda-v4.com/sabmag/phpBB2/index.php
där vi som gillar VF håller till. Besök också www.honda-v4.com
 

aal

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Gävle
Hoj
VFR750F-90
Tack för kommenterarna, man har ju hört mycket gott om VFR:en så det är därför jag funderar på den när jag ska göra min "comeback". Har läst på högskolan några år så jag har inte haft råd, men nu börjar det bli dags igen känns det som, men tyvärr hinner jag nog inte med i år, så det blir nog först nästa år tyvärr, men man vet aldrig.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Skottsäker motor med lömsk effektkaraktär (ger mer effekt än som känns). Bra styvhet i ramen som medger aggresiv körning, svagheten är dåliga stötdämpare och klena bromsar med dålig känsla fram. Den är lite trögstyrd, men det går att förbättra mycket genom att höja den bak och sänka fram (gör dessutom mycket för markfrigången). Styret lite för brett så det är svårt att stödja armbågen mot tanken när man hänger ut..

/Daniel
 
Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Vet inte hur de äldre modellerna är, men kompisen har en -04 som han köpte pga försäkringspremierna. Han har aldrig kört så lite mc som efter han köpte denna, borde säga en del tycker jag.
Han ångrar mycket att han köpte den. Ljudet är grymt med helsystem, men det är det enda positiva om man gillar att gasa lite. Lömsk motorkarraktär vid kurvtagning om man låter varvet falla för mycket(V-tecen), farliga bromsar (Hondas kombinerade bromssystem)
Touring = rätt mc. Gasa lite = köp annat.
Och att motorn är skottsäker. Kan inte det bero på att folk som köper denna maskin oftast kör på ett lite annorlunda sätt = lägre varv och mindre gas?
 

vfr forever

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750F
VFR-motorn introducerades 1986 och satte därmed punkt för Hondas mångåriga problem med kammar som inte höll i deras V-motorer (VF-motorn). Årsmodellerna från 86 och 87 har fått kritik för att vara väl mjuka i sin fjädring. Detta förbättrades avsevärt på 88'an. 1990 gjordes motorcykeln om ordentligt med bättre vägegenskaper som följd. Det är också från detta år som enkelsvingen kom in i bilden. VFR-motorn är välkänd för att gå i evigheter. Här i Göteborg berättade en MC-verkstad om en VFR som hade gått 23000 mil utan problem. De hade själva renoverat en VFR-motor som hade gått 17000 mil. Den visade inga tecken på nerslitning och hade förmodligen gått felfritt i många tusen mil till. En av anledningarna till att motorn håller så bra är att den saknar kamkedjor. Ett system av kugghjul sköter jobbet istället. Detta har visat sig väldigt hållbart men tar säkert lite effekt och väger säkert något kilo mer än kedjorna som orsakat ett otal motorhaverier.
VTEC och kombibromsar kom ungefär 15 år efter att den VFR du är intresserad av kom till så det ska nog inte ställa till med så mycket problem :)

Själv kör jag en VFR från 1989 som har gått 9600mil. Den går som en klocka och passar mig utmärkt. Sittställningen gör dels att jag får plats (188cm) och dels att jag kan köra längre sträckor utan problem. Enligt Bike "är dagsetapper på 100 mil inga problem". Det kanske är att ta i men den är väldigt skön att köra men ändå hyfsat sportig. Vad gäller prestanda så är den inte det fräckaste som finns men det räcker helt klart till för att köra ihjäl sig på. När jag skulle köpa min lät jag en Hondaverkstad titta på den först så att jag inte köpte nåt skrot. Det kostade 325 spänn vilket man ju får säga var rätt billigt.
Lycka till!
 

aal

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Gävle
Hoj
VFR750F-90
vfr forever skrev:
VFR-motorn introducerades 1986 och satte därmed punkt för Hondas mångåriga problem med kammar som inte höll i deras V-motorer (VF-motorn). Årsmodellerna från 86 och 87 har fått kritik för att vara väl mjuka i sin fjädring. Detta förbättrades avsevärt på 88'an. 1990 gjordes motorcykeln om ordentligt med bättre vägegenskaper som följd. Det är också från detta år som enkelsvingen kom in i bilden. VFR-motorn är välkänd för att gå i evigheter. Här i Göteborg berättade en MC-verkstad om en VFR som hade gått 23000 mil utan problem. De hade själva renoverat en VFR-motor som hade gått 17000 mil. Den visade inga tecken på nerslitning och hade förmodligen gått felfritt i många tusen mil till. En av anledningarna till att motorn håller så bra är att den saknar kamkedjor. Ett system av kugghjul sköter jobbet istället. Detta har visat sig väldigt hållbart men tar säkert lite effekt och väger säkert något kilo mer än kedjorna som orsakat ett otal motorhaverier.
VTEC och kombibromsar kom ungefär 15 år efter att den VFR du är intresserad av kom till så det ska nog inte ställa till med så mycket problem :)

Själv kör jag en VFR från 1989 som har gått 9600mil. Den går som en klocka och passar mig utmärkt. Sittställningen gör dels att jag får plats (188cm) och dels att jag kan köra längre sträckor utan problem. Enligt Bike "är dagsetapper på 100 mil inga problem". Det kanske är att ta i men den är väldigt skön att köra men ändå hyfsat sportig. Vad gäller prestanda så är den inte det fräckaste som finns men det räcker helt klart till för att köra ihjäl sig på. När jag skulle köpa min lät jag en Hondaverkstad titta på den först så att jag inte köpte nåt skrot. Det kostade 325 spänn vilket man ju får säga var rätt billigt.
Lycka till!

Jag har märkt att det inte är så stora skillnader prismässigt på 86or och 88or så det kanske är bättre att lägga till lite och få en nyare? Försäkringen är det ju ingen skillnad på. Förutom att man kan ta classic försäkring på 86an nästa år, var väl mest därför jag tänkte på den. Det verkar vara en motorcykel som ägarna tar väl hand om, det är nog en förklaring till att dom håller så bra. Har beställt lite tester från Bike, visserligen visar det bara hur dom är som nya, men det är ändå intressant.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top