Honda vfr800 -99 att tänka på och pris?

benzer

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2024
Hoj
Honda VFR 750 1994, Yamaha XVS1100 2003
Hej!

Jag skulle behöva lite tips. Jag är intresserad av att köpa en Honda vfr800 -99

Vad skulle du betala om den gått 5000mil, ser fräsch ut och bra däck?
Finns det några speciella saker att tänka på som kan sänka priset om det inte är gjort. T.ex. svindyr service att vänta vid 5600mil eller liknande :)

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Trevlig helg på er alla
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag har en VFR 800 -98. Ventilkontroll är varje 2400mil, så kolla om den är gjord. Att lämna in på verkstad lär kosta en slant (jag gör service min själv), det är lite bökigt. Kolla att laddningsregulatorn fungerar, standard fel och brukar vara utbytt. Kolla skicket på bromsslangarna, ett komplett kit med stålomspunna slangar är dyrt då det är många slangar tack vara CBS-bromsarna. I övrigt är det en skottsäker maskin om den är servad och ordentligt skött.
Pris är svårt att säga, men är det den som finns på Blocket i Ljungby så skulle jag säga att den osett ligger ganska rätt i pris. Men sedan hänger det ju på om punkterna ovan är i ordning.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Bombsäker, ventilkontroll/justeringen är bökig och dyr men jag har förstått att det är sällan de behöver justeras.

Annars tror jag att typ voltregulatorn brukar paja på dem, inget stort problem eller dyrt heller för den delen!
 

benzer

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2024
Hoj
Honda VFR 750 1994, Yamaha XVS1100 2003
Jag har en VFR 800 -98. Ventilkontroll är varje 2400mil, så kolla om den är gjord. Att lämna in på verkstad lär kosta en slant (jag gör service min själv), det är lite bökigt. Kolla att laddningsregulatorn fungerar, standard fel och brukar vara utbytt. Kolla skicket på bromsslangarna, ett komplett kit med stålomspunna slangar är dyrt då det är många slangar tack vara CBS-bromsarna. I övrigt är det en skottsäker maskin om den är servad och ordentligt skött.
Pris är svårt att säga, men är det den som finns på Blocket i Ljungby så skulle jag säga att den osett ligger ganska rätt i pris. Men sedan hänger det ju på om punkterna ovan är i ordning.
Stort tack för detta! Du prickade rätt med den i Ljungby :) Finns även en i Mjölby som ser fin ut men det är lite längre bort för mig.
 

benzer

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2024
Hoj
Honda VFR 750 1994, Yamaha XVS1100 2003
Bombsäker, ventilkontroll/justeringen är bökig och dyr men jag har förstått att det är sällan de behöver justeras.

Annars tror jag att typ voltregulatorn brukar paja på dem, inget stort problem eller dyrt heller för den delen!
Tack för hjälpen!!
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Såg en VFR 800 -98 till salu för 18´ för ca ett år sedan. Den hade utbytt laddningsregulator och några fler mil på mätaren. Tror den låg ute till försäljning ett par månader.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Hade en VFR 800 -98 för ca 10 år sen. Saknar den fortfarande. Brukar kolla då och då på annonser och fundera på att köpa en igen. Som många säger, laddregulatorn kan strula, jag fick byta min ett par tre ggr innan vi fick ordning på det. Men annars funkade den super. Låter magiskt härligt med slipon och har ett jävla gött vrid!
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ventilkollen på en -99 är väl inte så bökig (eller, ja det är ju en ventilkontroll). Det är 02 och senare som de är bökiga med VTEC.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Ventilkollen på en -99 är väl inte så bökig (eller, ja det är ju en ventilkontroll). Det är 02 och senare som de är bökiga med VTEC.
Allt är ju relativt :hihi. Det krångligaste på Gen 5 är främre cylindrarna, där underlättar det om man plockar bort ena kylaren för bättre åtkomst.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
VFR ska man ha.

Notera den röda hojen.
 

Bifogat

  • Screenshot_20241008_213515_Chrome.jpg
    Screenshot_20241008_213515_Chrome.jpg
    372.9 KB · Visningar: 23

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Han svarade inte på flera dagar, hade nåt strul med appen. Sen kom det ut en Vfr750 -94 som jag klippte direkt 😊
1994-1997 (tror jag) är väl de absolut snyggaste årgångarna. Då har du i princip en NR750 nudå, fast bättre eftersom det finns delar.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nu känns köpet om möjligt ännu bättre! :) Road Rash hade jag glömt bort, vilket spel!

Kanske får bli vita fälgar till nästa säsong
Japp, minns vi satt och garvade som f-n på 90-talet när jag upptäckte att man kunde slåss i spelet. Trodde först det bara var ett vanligt tråkigt mc-spel.

Mc-spelen som det tog väldigt lång tid för innan de blev lika bra som bil-spelen.

Har tyvärr bara möjlighet för 1 hoj. Hade jag inte åkt gammelBusa hade jag nog haft en VFR då de är lite udda och man gillar att ha det som inte precis alla andra har.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Örebro
Hoj
Honda VFR800-98
Jag tycker min vfr-98 är ganska rolig att fixa med när underhållet ska utföras. Ventilkollen är en baggis efter man vinklat fram oljekylaren. Justeringen något meckigare men vem som helst som innehar verkstadshandbok+ tålamod klarar av det men det tar tid om man inte gjort det förut. Kolla gärna oljekylningens anslutning vid motorblocket på högra sidan som jag förmodar är utloppet. Har föregående ägare överfyllt olja vid oljebyte så blir det för högt oljetryck och oljan trycks ut genom hydraulslangen.
Kör inte så mycket och inga längre sträckor men när andan faller på någon gång framöver så vet jag att hojen alltid startar i alla väder.
 
Nyheter
GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Nyhet – Yamaha R9

Rykten om en ny mellanklass...

Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Top