Honda VT 500

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sprang på en bild av en för mig helt okänd 80-tals V-twin. Honda VT500.
Den är ju riktigt snygg tycker jag! Lite Harley XR750 flattrack-stuk. Har dessa sålts i Sverige?
Hade de en äkta välljudande V-twin med "odd fire", dvs med bägge stakarna på samma tapp som på tex HD, eller var det förskjutna vevtappar?

ascmaga.jpg

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
gpx 600
Intressant båge!

Efter en bildsökning på google kan jag inte riktigt bestämma mig för om den är cool på riktigt eller om den påminner för mycket om den (i min mening) inte allt för snygga Ft500:an.

Vad jag vet så har den inte sålts i Sverige.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
vtv50-406.jpg

Jävla tur att inte dom här blev vidareutvecklade.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Intressant båge!

Efter en bildsökning på google kan jag inte riktigt bestämma mig för om den är cool på riktigt eller om den påminner för mycket om den (i min mening) inte allt för snygga Ft500:an.

Vad jag vet så har den inte sålts i Sverige.

Ja jag gillar den också! Men visst, det kan ju säkert vara bilder som är tagna i den mest förföriska vinkeln.

Men den heta sidan med avgaseriet var ju ännu ballare!

Honda%20VT500FT%20%201.jpg

Ett nytt 2:1avgassystem med samma dragning som på bilden fast med stepped headers av borstat tunnväggigt rostfritt med fjäderförsedda slipjoints till kollektorn och sedan en supertrapp-megafon skulle vara pricken över i:et.

http://images.google.se/imgres?imgu...es?q=honda+vt+500&um=1&hl=sv&safe=active&sa=N

Lite synd att den bara är på 500 cc, men det är ju åas en 3-ventilade OHC-toppar iaf! Kanhända finns det gods nog att proppa i större foder och kolvar. Om väghållningen är bra skulle det ju vara en snygg lite kurvmaskin för 70-vägar. Tanken tycker jag är riktigt proper också!

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Den är ju till och med uppkallad efter dirttrackbanan Ascot Park.
Honda brukar väl ha förskjutna vevtappar på Transalp och liknande,så den här har det troligen också. Har så vitt jag vet inte sålts i Sverige.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Den är ju till och med uppkallad efter dirttrackbanan Ascot Park.
Honda brukar väl ha förskjutna vevtappar på Transalp och liknande,så den här har det troligen också. Har så vitt jag vet inte sålts i Sverige.

Aha! Det var därifrån Ascot kommer! :D
Jag insåg efter att jag postat första inlägget att det fullständiga namnet är 500 VT Ascot, 500 VT är ju en phul glidare. Men trådnamn går ju av ngn anledning inte att ändra om man inte är moderator. :gnissla

Jag har lyssnat på några filmsnuttar med 500 VT Ascot på YT sedan första inlägget och det låter mycket riktig som aom de har förskjutit vevtapparna lika mycket som cylindervinkeln. De låter som en 360-graders parallell-twin. Lite synd förstås.

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Här är Hondan man vill ha. RS750 från -83. Tidigare hade man provat med en avsågad och uppborrad plastgrismotor som man vred 90 grader.

Bifogat

• classmar_400.jpg
    classmar_400.jpg
    38.3 KB · Visningar: 120

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Här är Hondan man vill ha. RS750 från -83. Tidigare hade man provat med en avsågad och uppborrad plastgrismotor som man vred 90 grader.

Ja den var onekligen även i min smak. Men en sån där fabriksräcer lär nog vara lika svår att lägga vantarna på som en Harley XR 750 :gnissla

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år