Honda X11-tråden

bobokung

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda X11
jag tycker att det skramlar/rasslar lite när jag startar min x11 när den är kall och kör på tomgång, men drar jag in kopplingen försvinner det.

Är det ngn som har haft samma problem och vet vad det kan vara ?
 

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
KTM 950 SM
jag tycker att det skramlar/rasslar lite när jag startar min x11 när den är kall och kör på tomgång, men drar jag in kopplingen försvinner det.

Är det ngn som har haft samma problem och vet vad det kan vara ?

Min gör också det. "Kopplingsljud" är förklaringen jag fått. När jag köpte hojen bytte handlaren kopplingen och då blev det bättre, men inte helt bra.
Jag funderar också på om det kan vara lagrena på växellådans ingående axel, för ljudet försvinner ju både när axeln stannar, och när den belastas. Den sistnämnda teorin är ren spekulation.

Starta med kopplingen intryckt så slipper du det första skramlet.
 

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
KTM 950 SM
Vad är en X11 värd i Sverige?
Funderar på om det är värt besväret att ta hem den när jag flyttar i sommar, eller om jag ska sälja den här i NL.
 

ÄlgMc

TokHenke™, the one and only...
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Honda X11-2001 & XR650R -2001 där "R" står för renoveringsobjekt...
Vilket batteri är original?

Hej.
Har en X-11 från 2001 som skulle få nytt batteri i vår.
Kollade på Biltema men deras gel-batteri #80819 var slut och jag vågade inte chansa på ett "vanligt" då batteriet lutar så pass mycket vid originalmontaget under sadeln.
Besökte Addemoto istället (gatan bredvid) och fick med mig ett batteri (YTX12-BS) som enligt deras listor skulle vara original, och var märkt samma som det som satt i och var slut/dött.
När de fick höra att det inte monteras stående blev de lite bekymrade då "standard"- batterier (dvs. inte gel) inte får monteras i mer än 15 graders vinkel enligt de i butiken (upp till 45 grader enligt i instruktionerna i lådan) och jag uppskattar det till närmare 60-70 graders lutning under sadeln..?
Ser nu själv på deras hemsida att detta är batteriet till CBR1100XX:en, men jag tror de sökte upp den exakta modellen innan de syrasatte detta.

Vad har ni för batterier och hur går tankarna kring ovanstående?
Kan det ha någon betydelse för batteriets livslängd då det sitter så pass lutat?
Vet inte hur gammalt batteriet jag ersatte var då det satt i när jag köpte Hyndan för 2-3 år sedan.
 

ÄlgMc

TokHenke™, the one and only...
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Honda X11-2001 & XR650R -2001 där "R" står för renoveringsobjekt...
Vad är en X11 värd i Sverige?
Funderar på om det är värt besväret att ta hem den när jag flyttar i sommar, eller om jag ska sälja den här i NL.
Tja, du kollar väl blocket.se regelbundet?
Där pendlar priserna mellan 30.000 och upp till 4X.000:- lite beroende på skick, utrustning och mil.
När detta skrivs ligger det 3 privata X11 ute på blocket:
00:a, 6840mil, utrustad för 32.000:-
01:a, 2450mil, luft och buller för 38.000:-
03:a, 1100 mil, original för 42.000:-

Bil och MC-handlare brukar tro litet väl mycket om värdet på 6.000-milamaskinerna...
Men om du beskriver skick, utrustning (har du säkert redan gjort i tråden, orkar bara inte läsa hela..) och tillbehör är det lättare att ge dig ett relevant svar.
Förresten - vi pratar om importhoj i samband med flytt, eller?
Sedan kan det vara lite si och så med "ljuddämparna" du har. Jag åkte på bullermätning med mina Micron och det var inte så lyckat. Tror dB och varvtal ska stå på en plåt längst fram på ramen.
Farbror Blå brukar bjuda på +3dB vid flygande besiktning men det hjälpte inte mig...
På Bilprovningen tycker de dock mest att det låter "mäktigt", vilket hjälper föga när man står på trafikplatsen bredvid favoritvägen med en "polis-mik" i ändalykten. På hojen.
 
Last edited:

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
KTM 950 SM
Tja, du kollar väl blocket.se regelbundet?
Där pendlar priserna mellan 30.000 och upp till 4X.000:- lite beroende på skick, utrustning och mil.
När detta skrivs ligger det 3 privata X11 ute på blocket:
00:a, 6840mil, utrustad för 32.000:-
01:a, 2450mil, luft och buller för 38.000:-
03:a, 1100 mil, original för 42.000:-

Bil och MC-handlare brukar tro litet väl mycket om värdet på 6.000-milamaskinerna...
Men om du beskriver skick, utrustning (har du säkert redan gjort i tråden, orkar bara inte läsa hela..) och tillbehör är det lättare att ge dig ett relevant svar.
Förresten - vi pratar om importhoj i samband med flytt, eller?
Sedan kan det vara lite si och så med "ljuddämparna" du har. Jag åkte på bullermätning med mina Micron och det var inte så lyckat. Tror dB och varvtal ska stå på en plåt längst fram på ramen.
Farbror Blå brukar bjuda på +3dB vid flygande besiktning men det hjälpte inte mig...
På Bilprovningen tycker de dock mest att det låter "mäktigt", vilket hjälper föga när man står på trafikplatsen bredvid favoritvägen med en "polis-mik" i ändalykten. På hojen.

Jo precis. Jag köpte hojen här i Holland för tre år sen, och funderar på att ta hem den med flytten nu i sommar då jag ska hem till Sverige igen. Så jag funderar på om det är värt strulet att importera.
Min hoj har aldrig blivit besiktigad t.ex. då hojar inte behöver besiktigas i NL. Så jag måste nog göra nåt åt mina typ 140 dB i ljudnivå. :D
Det verkar tyvärr inte som att ljudnivån är undantagen i flyttgodsreglerna, annars hade det varit schysst med en laglig, ljudlig hoj.

Jag la ut den på annons idag här i NL. Får se om det blir nåt napp på den.
 

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
KTM 950 SM
Hej.
Har en X-11 från 2001 som skulle få nytt batteri i vår.
Kollade på Biltema men deras gel-batteri #80819 var slut och jag vågade inte chansa på ett "vanligt" då batteriet lutar så pass mycket vid originalmontaget under sadeln.
Besökte Addemoto istället (gatan bredvid) och fick med mig ett batteri (YTX12-BS) som enligt deras listor skulle vara original, och var märkt samma som det som satt i och var slut/dött.
När de fick höra att det inte monteras stående blev de lite bekymrade då "standard"- batterier (dvs. inte gel) inte får monteras i mer än 15 graders vinkel enligt de i butiken (upp till 45 grader enligt i instruktionerna i lådan) och jag uppskattar det till närmare 60-70 graders lutning under sadeln..?
Ser nu själv på deras hemsida att detta är batteriet till CBR1100XX:en, men jag tror de sökte upp den exakta modellen innan de syrasatte detta.

Vad har ni för batterier och hur går tankarna kring ovanstående?
Kan det ha någon betydelse för batteriets livslängd då det sitter så pass lutat?
Vet inte hur gammalt batteriet jag ersatte var då det satt i när jag köpte Hyndan för 2-3 år sedan.

Jag köpte ett biltemabatteri i påskas. Jag gick ner lite i höjd jämfört med Biltemabatteriet jag hade innan, då det sträckte kablarna lite väl mycket. Jag kan kolla vilket art.nr. jag köpte. Nånting säger mig att det var 80816, men jag kan kolla ikväll.

Det förra batteriet höll två år. För min del tror jag att livslängden blev så kort för att jag råkade ladda ur det totalt ett par gånger. (klantigt)
 

Chaosborn

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2013
Ort
Karlskrona
Hoj
-79 Honda cb 125 twin, 81-Kawasaki z 750, 01- Honda X 11
Hej!
Jag funderar på att köpa en x11, men blev orolig för bromsarna.

Hur upplever ni bromsarna, jag har aldrig kört med kombinationsbromsar innan, det går alltså inte att bara bromsa med bakre?
Hur funkar det då på grusväg?

Mvh Martin.
 

mungajanne

Låg fart gör ont!!!
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Suzuki GSR 600 -08, Suzuki GSX400-82, HUSQVARNA Mod. 24 1946
Kombibromsar är inga problem alls, jag hade några kilometer grusväg innan asfalten när jag hade min X11 och upplevde aldrig något under de fem år besten och jag åkte där. :thumbup:
 

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
KTM 950 SM
Hej!
Jag funderar på att köpa en x11, men blev orolig för bromsarna.

Hur upplever ni bromsarna, jag har aldrig kört med kombinationsbromsar innan, det går alltså inte att bara bromsa med bakre?
Hur funkar det då på grusväg?

Mvh Martin.
Jag tycker bromsarna funkar utan problem. Den lägger tydligen på en aning frambroms när man bromsar bak, men det märks inte i praktiken tycker jag.
Likadant lägger den på en aning bakbroms när man bromsar fram.

Grusväg har jag däremot aldrig provat.


Det finns satser med nya bromsslangar att köpa, så att bromsarna blir vanliga, ifall det skulle vara ett problem.
 

bero1000

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2011
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Suzuki GSF1200 N Bandit
Hej,

När ska vemtiljustering ske? Går den på bara mil, eller räknas också åren med?

Tacksam för svar!

Ha det gott alla x-11 ägare där ute!
 

Strafer76

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
00 Honda X11
Hej är det nån som vet om man måste byta kopplingsvajer och bromsslang om man vill byta till ett fatbar styre? Eller räcker original till? :)
 

yam660r

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Västervik
Hoj
X11 + XTZ660 + Dr350
Det går bra. Jag använde Biltemas styre och höjare.

Längden räcker men dom måste dras om lite.

X11 031.jpg
 

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
KTM 950 SM
Hojen såld.:(
Men det var nog enklast så. Orkar inte riktigt regga den i Sverige för den måste byggas tillbaka med lagliga dämpare osv.
 

Strafer76

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
00 Honda X11
Var på Biltema själv idag ser ut som jag köpt samma grejjor :) Hur fäste du instrumenteringen? Tyckte det verkar knepigt att få till det med tändningslåset.:va
 

Strafer76

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
00 Honda X11
Okej tackars får försöka se om det finns nån firma här som kan hjälpa mig. Du har inga till övers som du vill sälja:tungan
 

bero1000

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2011
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Suzuki GSF1200 N Bandit
Upplever ni att växellådan oavsett varvtal är lite klonkig? Släpper man belastningen innan växling så blir det normalt.. Annars tycker jag den är lite väl högljudd. Kanske beror på olja.. Vilken olja kör ni? :)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top