Honda XL-125S

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Dr4 skrev:
ok, någon som vet någon firma som säljer smidda kolvar och annat roligt till 4-taktare?

Varför smidd kolv?

Den slits ju ut bra mycket snabbare än en gjuten originalkolv. Hade du tänkt pressa ut den dubbla effekten med turbo eller lustgas eller nåt, möjligen ett alternativ. Men bara en effektökning på max 10%, nä... skippa den smidda kolven. Den smidda väger troligen mer än originalkolven. När den gjutna originalkolven spricker vid kolvringsspåren pga av för högt cylindertryck, då är det dags för en lite segare och smidd kolv.
 

Dr4

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2005
Ort
FLen
Hoj
Hondish
ok, det visste jag inte. Jag har trott att smidda kolvar håller längre och väger mindre.

Jösse: För att det är billigare / miljövänligare / lite högre effekt
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Det fanns 185cc cylle till dessa, den passar rakt av, beror på att en sådan modell fanns på vissa marknader.

De är riktiga slitvargar, men väldigt vridklena och måste varvas hårt för att orka nåt.
Men de drar ju nästan ingen soppa heller.

13 hk uppgavs, men jag tror det är en aning saltat faktiskt.
Kom ihåg att bestycka om förgasaren om du tänker köra med öppen ljuddämpare, annars både låter den illa och går dåligt.

Hade det varit en XL 125R (den har centralfjädring bak) så hade den väl varit värd en del, men en halvrasad S är inte värt nåt egentligen, jag tycker 3500 är mycket för den.
 
Last edited:

Dr4

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2005
Ort
FLen
Hoj
Hondish
jo, eftersom maxeffekten ligger på 9500rpm med en 4-taktare så är den nog lite slö i botten.
Men det ska fixas med planad topp blandannat.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Dr4 skrev:
jo, eftersom maxeffekten ligger på 9500rpm med en 4-taktare så är den nog lite slö i botten.
Men det ska fixas med planad topp blandannat.
Svårt att få det riktigt bra faktiskt, och passa dig för att ventilerna krockar lätt med kolven om du gör misstag när du monterar toppen sen.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Poacher skrev:
Svårt att få det riktigt bra faktiskt, och passa dig för att ventilerna krockar lätt med kolven om du gör misstag när du monterar toppen sen.
Det är pilligt dedär... känns som att man nästan inte vill gå över till 4takt.. fast det blir ju en del mindre mek också.. fast mek är ju kul det också ju. eh.. kan inte bestämma mig.. :4skrika
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Anton_Ljunghusen skrev:
Väldigt lätt att lära sig det, inte alls så krångligt som folk får de att låta
känns bara så petigt med inställningar av ventiler osv.. visst är det en maskin på 1/2 cylindrar kan det kanske vara lätt men om du kommer till radfyror osv.. :3freak Känns ennu mer skills.. men man lär sig ju alltid nån gång.. får skaffa mig en 4t så ska vi se om jag lär mig nåt.. kanske blir 5motorhaverier med den också. :D
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top