Honda XL500R på 398 cc?

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Jag vänder mig till er, den ohyggligt stora kunskapsbanken, på SH.
Jag har en XL 500 från 1982 på lut.. Gäller bara att övertala farbrorn att han ska sälja och till ett vettigt pris :huvet
Det jag funderar över är att hos transportstyrelsen så är den reggad med 398 cc och 20 kw. Någon som har någon idé varför? Annat att originalmotorn rasat och man stoppat i det man fick tag på. Enligt internet så ska det även vara 18" bakhjul på den men är reggad med 17".
https://www.blocket.se/annons/skane/honda_xl_400cc/88855611 Denna är en exakt kopia på den jag vill köpa. Står 400 i rubrik men nog tusan står det väl 500 på sidokåpan..? Kåpan behöver i och för sig inte vara original.
Tacksam för lite funderingar som kan ge nåt. :)
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om vi börjar med liket i annonsen, så kan vi slå fast följande:

BB287C34-E5C5-4160-893A-EA552F8083AF.png
B44992A1-0723-4B7A-9BA3-97AAB1BC08CB.png

A: Den utannonserade hojen är inte i fint skick.
B: Den är inte rolig att köra enduro på.

Noll rätt så långt alltså.

Vidare är den falskskyltad. Tanken har fått en ”XR”-dekal, men det är sannerligen ingen XR-hoj.
Därav följer att även dekalen på sidokåpan är falsk. Elementärt!

Back in the days var det lite stigma över att köra en försäkringsfyrahundra.
Det fanns en snabbare, kralligare och ballare halvlitare, eller rent av 550 som såg nästan likadan ut - men som man inte hade råd med.

Folk försökte intala sig att dom körde det smartare valet - men ändå satt man på kammaren och värmde loss dekalerna med tjejens hårfön.

”Neutralisera” var väl okay, men att skylta upp är bara skämmigt.


Gällande hojen du är spekulant på - kolla ramnumret!
Där ser du vad det varit för hoj från start.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
XL400R och XL500R från ca 1982 är likadana i stort sett förutom det uppenbara med volymen. Av försäkringsskäl såldes de som 400 i Sverige och troligen även som 500. Delarna passar sinsemellan så om någon har tappat en sidkåpa och sen beställt en på Ebay eller liknande så må det vara hänt att det står fel siffra. Tror det är 17" bak, var poppis och XR500/600 hade det tror jag ännu en gång.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ramnumret säger att hojen byggdes som en 500.
Den motorn låg på 497 cc.

Du får forska i hojens historia för att finna vem som snodde de 99 kubikcentimetrarna.

Vidare: hojen byggdes med 17" bak.
Det finns sidor på nätet som anger 4,60 x 18 på PD02 men det är fel.

Föregångaren XL 500 S hade 18", men PD02 kom med Pro-Link och då blev det 17"

Kolla här: https://bikez.com/motorcycles/honda_xl_500_r_1982.php


Jag har även slagit regnumren på några seriesyskon till "din" hoj och alla säger 17".


Slutligen: gräv djupare i "tekniska data" för din hoj. Någonstans borde det fnnas spår efter den registreringsbesiktning som gjordes när motorn byttes

Byttes, eller "byttes"....
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_xl500r 82.htm
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_xl400r 82.htm
Vet inte hur rätt den här sidan har men det skiljer en del utseendemässigt hojarna i mellan.
Svårt att veta vad en snart 40 årig hoj med 14 ägare varit med om. Men byter man motor och reggar om den för försäkringens skull? Spelade 5 hk och 100 cc sådan stor roll i premie..?
Nu är jag inte intresserad av Hondan i fråga varken för att tjäna pengar eller köra enduro på, känner bara ett oförklarligt sug. :dummer
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Kanske måste ringa Transportstyrelsen i morgon. Är ju lite nyfiken..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_xl500r 82.htm
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_xl400r 82.htm
Vet inte hur rätt den här sidan har men det skiljer en del utseendemässigt hojarna i mellan.
Svårt att veta vad en snart 40 årig hoj med 14 ägare varit med om. Men byter man motor och reggar om den för försäkringens skull? Spelade 5 hk och 100 cc sådan stor roll i premie..?
Nu är jag inte intresserad av Hondan i fråga varken för att tjäna pengar eller köra enduro på, känner bara ett oförklarligt sug. :dummer

Om du vill ha dom där 100cc och 5hk vet nog du själv bäst.
Jag personligen skulle ju föredra att den är reggad som 400 men har en 500cc motor än tvärtom.

Men det är ju oavsett inte någon rejshoj utan mer en hoj lämpad för att glida ut i skogen till den där favoritsjön för att fiska.

Och andra sidan med uppdaterad fjädring kan rätt förare köra ifrån många motionärer på banan också.
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Det spelar ingen roll om det är en 400 eller en 500 egentligen.. MEN, det hade varit roligt om den hade 500cc när den heter så.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Det är väl troligen en 500 som motorn har gått sönder på vilket inte alls är ovanligt med encylindriga Hondor, sen hittades det troligen en lika men på 400cc som passar direkt och livet fortsatte.
Förr var försäkringen kubikbaserad då var det ganska stor skillnad på försäkringen. Effekt och vikt hade inget med saken att göra, RD350YPVS var billig men en trött cx500 dyr och så vidare.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det spelar ingen roll om det är en 400 eller en 500 egentligen.. MEN, det hade varit roligt om den hade 500cc när den heter så.

Om du verkligen vill veta så be ägaren kolla längst ned på sidan på cylindern. Jag tycker f.ö 500R:en ser riktigt kompetent ut, det är så offroadhojar ska se ut.

Om du PM:ar din mailadress kan jag skicka Bikes offroadkörningar från 80-talet, bl.a den här:
IMG_0014.jpg
 
Last edited:

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Jag har för mig att vi kollat det, för länge sedan, och att det står typ 400. Eller 398 eller något sånt.
PM:at.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top