honda xr 600

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tänkte höra om dämpningen till xr 600.
när jag kikar i manualen kan man tydligen fylla på luft i framdämparn om man tycker den e mjuk har aldrig hört nå likn men jag har inte hört så mycke heller :hihi

jaja iaf eftersom jag åker både motard o offroad så undrar jag om nån vet om man kan fylla på mer en max ( 1bar)
de enda som står i boken är att fyll inte över 1 bar då hojen blir stöttig o obekväm.
de e ju lite de man vill :rofl
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
ozeo skrev:
tänkte höra om dämpningen till xr 600.
när jag kikar i manualen kan man tydligen fylla på luft i framdämparn om man tycker den e mjuk har aldrig hört nå likn men jag har inte hört så mycke heller :hihi

jaja iaf eftersom jag åker både motard o offroad så undrar jag om nån vet om man kan fylla på mer en max ( 1bar)
de enda som står i boken är att fyll inte över 1 bar då hojen blir stöttig o obekväm.
de e ju lite de man vill :rofl


Man vart lite förvånad själv. Tänkte lufta gaffeln som vanligt och det pös en del. men jävlar vad svampig den blev.
Så det ska tydligen va ett visst tryck i den. Finns tom spec pumpar o köpa. Lelles har dem bla. HAr fått förmig att denna typ av gaffel är vanligare på LV maskiner... Men men
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
FreddaAbborre skrev:
Man vart lite förvånad själv. Tänkte lufta gaffeln som vanligt och det pös en del. men jävlar vad svampig den blev.
Så det ska tydligen va ett visst tryck i den. Finns tom spec pumpar o köpa. Lelles har dem bla. HAr fått förmig att denna typ av gaffel är vanligare på LV maskiner... Men men

jaså man måste ha special :va e det nån adapter till en vanlig bilventils "påfyllare" då?

kan du länka dit eller hitta nå nummer på den artikeln så jag vet vad ja behöver?
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
ozeo skrev:
tänkte höra om dämpningen till xr 600.
när jag kikar i manualen kan man tydligen fylla på luft i framdämparn om man tycker den e mjuk har aldrig hört nå likn men jag har inte hört så mycke heller :hihi

jaja iaf eftersom jag åker både motard o offroad så undrar jag om nån vet om man kan fylla på mer en max ( 1bar)
de enda som står i boken är att fyll inte över 1 bar då hojen blir stöttig o obekväm.
de e ju lite de man vill :rofl
Enda stället jag har ett bar är i insuget vid full gas :lol :lol :l Skämt åsido man brukar ju släppa ut luft ur gaffeln lite då o då
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Boost 2 skrev:
Enda stället jag har ett bar är i insuget vid full gas :lol :lol :l Skämt åsido man brukar ju släppa ut luft ur gaffeln lite då o då

tja jag har bara läst vad de står.. :rolleyes:
de ska tydligen kunna va lite luft däri....
har läst på lite på nån sida om såna gafflar...
man ska tydligen kunna ta i mer olja o ha mindre luft istället ....stog även nåt likn i boken ha ja för mig..
jaja jag ska exprementera..de värsta som händer är att man få byta packningarna :)
 

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
I manualen till den står det att man kan upp till 1kg lufftryck i gaffeln, men att den då blir väldigt hår. Att hälla i lite mer och tjockare gaffel olja gör att körkänslan blir bättre med. Hojen har väldigt mjuka fjädrar orginal -så att byta mot hårdare är att föredra egentligen (om man inte är lättviktare).
Om man fyller i luft blir den hårdare/ högre, men den blir även stuttsig då den fjädrar tillbaka lite väl fort. Rent teoretiskt borde man kunna motverka detta genom markant tjockare olja (typ 10-16), men har ej testat -köpte nya hårdare fjädrar i stället och det blev klart bättre. Tyvärr har de flesta XR-gafflar ingen returdämpinställningsmöjlighet.
Om ni vill använda er av lufttryck i gaffeln kan ett tipps vara att köpa lite kopplingar och koppla ihop de två nipplarna till den, då är det enklare att fylla på luft. Att fylla på precis lika i båda kan ju vara lite bökigt annars...
Lycka till ;-)
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Har sett liknande system på YZ modell 00..(eller 01)
Då balanserar man mellan luft och olja..Fråga mig inte hur det funkar!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top