Honda XR 650 TURBO

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Kul att det är fler som ger sig in i turboträsket... :tummenupp

Vill bara varna för vad du ger dig in i... Boost2 ägnade närmare 1,5 år(x-antal timmar & svordomar/dag) för att få fram en så pass körbar skapelse som han nu sitter och ruvar på som en äggsjuk höna :rolleyes: .

Kostnad för färdig produkt lär nog åtminstone bli 3-4 olika turboaggregat för att få en som funkar samt ett antal totalrenoveringar efter några spikningsfestivaler på toppvarv, x-antal olika utformade plenium/avgassystem. Inte lätt att bygga något sådant från grunden...

Men jag ska inte dra ner humöret!!! Kör på medan humöret är på topp!!! :yoparty

Om du ber på dina bara knän :Bugar kanske Boost2 kan lotsa dig förbi de största misstagen åtminstone (när man lagt ner så mycket möda som gjort så kanske det inte är det lättaste uppgifterna att få ur honom :gnissla )...

/Göran
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Göran_Gullbro skrev:
Vill bara varna för vad du ger dig in i... Boost2 ägnade närmare 1,5 år för att få fram en så pass körbar skapelse som han nu sitter och ruvar på som en äggsjuk höna :rolleyes: .

Kostnad för färdig produkt lär nog åtminstone bli 3-4 olika turboaggregat för att få en som funkar samt ett antal totalrenoveringar efter några spikningsfestivaler på toppvarv, x-antal olika utformade plenium/avgassystem. Inte lätt att bygga något sådant från grunden...

Men jag ska inte dra ner humöret!!! Kör på medan humöret är på topp!!! :yoparty

Om du ber på dina bara knän :Bugar kanske Boost2 kan lotsa dig förbi de största misstagen åtminstone (när man lagt ner så mycket möda som gjort så kanske det inte är det lättaste uppgifterna att få ur honom :gnissla )...

/Göran


Om 1,5 år så har jag definitivt inte den maskinen kvar så det är ju inget långsiktigt väl igenomtänkt projekt än utan bara en undersökning i förväg som tur är. :)

Med en liten turbo från början så bör väl laddet komma i varje fall, sen om det blir en för liten turbo är ju ett problem också förstås. Men ras genom spikning bör man ju slippa om man kör den i bänk direkt och justerar in den och börjar väldigt fett, vet inte hur dom bär sig åt när dom bänkkör så det ska jag inte spekulera i än. Men justera efter behag hade jag inte tänkt mig direkt.

Plenum är nog det största problemet som jag ser det egentligen, storlek och placering av den.

Inget ont om Boost2 men folk i allmänhet som har provat sig fram och lagt en väldans massa tid och energi på att få något att funka bra brukar inte enligt min erfarenhet dela med sig. Ett exempel jag kan dra är ju den som ligger bakom iceroadracing. Nån som fått ur honom vad det är för dubb och hur han bär sig åt? Tveksamt tror jag.

CV förgasare från ktm 640... Är den tillräckligt stor för att räcka till? En sådan gör ju inget om man köper och lägger på hyllan eventuellt, en billig turbo kan ju också få ligga och stila på hyllan om man vill ett tag.
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Grrrooov skrev:
Om 1,5 år så har jag definitivt inte den maskinen kvar så det är ju inget långsiktigt väl igenomtänkt projekt än utan bara en undersökning i förväg som tur är. :)

Med en liten turbo från början så bör väl laddet komma i varje fall, sen om det blir en för liten turbo är ju ett problem också förstås. Men ras genom spikning bör man ju slippa om man kör den i bänk direkt och justerar in den och börjar väldigt fett, vet inte hur dom bär sig åt när dom bänkkör så det ska jag inte spekulera i än. Men justera efter behag hade jag inte tänkt mig direkt.

Plenum är nog det största problemet som jag ser det egentligen, storlek och placering av den.

Inget ont om Boost2 men folk i allmänhet som har provat sig fram och lagt en väldans massa tid och energi på att få något att funka bra brukar inte enligt min erfarenhet dela med sig. Ett exempel jag kan dra är ju den som ligger bakom iceroadracing. Nån som fått ur honom vad det är för dubb och hur han bär sig åt? Tveksamt tror jag.

CV förgasare från ktm 640... Är den tillräckligt stor för att räcka till? En sådan gör ju inget om man köper och lägger på hyllan eventuellt, en billig turbo kan ju också få ligga och stila på hyllan om man vill ett tag.

Som alltid med turbo och laddning är det svårt att få den att fungera som i verkligheten i en bänk, laddtrycket tenderar ofta(jämt) att inte nå samma som "vanlig" körning.

Tror att KTM 640 CV förgasare uppfyller dina behov väl (turbon trycker det den vill ha, så storlek på förgasaren är inte det primära.
För att stilla soppapumpens elbehov så bör du nog uppgradera elsystemet så att du inte får förl ågt bränsletryck emot laddtrycket (resultat= soppatorsk vid laddning) om inte pumpen orkar ge samma tryck...

Ville inte vara negativ :rolleyes: , bara tala om att det är lite "klurigt" att skruva ihop en Husa-turbo!... :tummenupp

/G
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Göran_Gullbro skrev:
För att stilla soppapumpens elbehov så bör du nog uppgradera elsystemet så att du inte får förl ågt bränsletryck emot laddtrycket (resultat= soppatorsk vid laddning) om inte pumpen orkar ge samma tryck...

Ville inte vara negativ :rolleyes: , bara tala om att det är lite "klurigt" att skruva ihop en Husa-turbo!... :tummenupp

/G

Soppapump hade jag glömt bort faktiskt men med tanke på att jag vill ha en oljekylare med separat tank och behållare så var tankarna på uppgradering av elsystem redan påkommet.

Jag har inte som mål heller att ladda tokhögt, inte över 0,5. Målet kommer bara att bli överladdning.

Klurigt? Hehe. Men det går.. Nog.. :hihi
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Grrrooov skrev:
men folk i allmänhet som har provat sig fram och lagt en väldans massa tid och energi på att få något att funka bra brukar inte enligt min erfarenhet dela med sig.

Lyckligtvis finns det hopers med turbo-kunniga på SH som kan/vill hjälpa till med grunderna. Jag tycker det verkar höra till ovanligheterna att inte dela med sig av sina erfarenheter - fast å andra sidan säger det rätt mycket om de personerna. Sprida kunskap är kul, orera på SH ännu kuligare! :D
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
andersbrink skrev:
Lyckligtvis finns det hopers med turbo-kunniga på SH som kan/vill hjälpa till med grunderna. Jag tycker det verkar höra till ovanligheterna att inte dela med sig av sina erfarenheter - fast å andra sidan säger det rätt mycket om de personerna. Sprida kunskap är kul, orera på SH ännu kuligare! :D

Tycker absolut inte att Boost2 ska/kan beskrivas som en ohjälpsam person... Tror inte att många skulle ge bort 1 årsverk utvecklingsarbete till vem som helt. Skulle du bygga ett hus till någon(främling) och sedan bara ta betalt för materialkostnaden? Helst inte när det finns möjlighet att kunna få någon krona för sin idé/arbete av någon firma... Handlar det om "standardkunskaper" och det det finns en slags "allmänkunskap" hur det ska göras så är det väl en annan femma, typ turbomatning av flercylindriga motorer... Tror säkert att Boost2 i mån av tid assisterar med de kunskaper som behövs, förutom kanske de specifika detaljer som det tagit honom mycket möda/tid/pengar att jobba sig fram till... Skicka ett mail och hör efter om du har någon fråga... Tror säkert att han lite då och då smygkikar in på forumet... :tummenupp

/G
 

Båtsman

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
På jobbet.
Hoj
Trimmad HONDA CR 500 -01 Aluminiumram + räsersoppa o finndubb
:corn
Göran_Gullbro skrev:
Tycker absolut inte att Boost2 ska/kan beskrivas som en ohjälpsam person... Tror inte att många skulle ge bort 1 årsverk utvecklingsarbete till vem som helt. Skulle du bygga ett hus till någon(främling) och sedan bara ta betalt för materialkostnaden? Helst inte när det finns möjlighet att kunna få någon krona för sin idé/arbete av någon firma... Handlar det om "standardkunskaper" och det det finns en slags "allmänkunskap" hur det ska göras så är det väl en annan femma, typ turbomatning av flercylindriga motorer... Tror säkert att Boost2 i mån av tid assisterar med de kunskaper som behövs, förutom kanske de specifika detaljer som det tagit honom mycket möda/tid/pengar att jobba sig fram till... Skicka ett mail och hör efter om du har någon fråga... Tror säkert att han lite då och då smygkikar in på forumet... :tummenupp

/G

Den avgasdrivna turbon har funnits i bruk sedan 1920-talet. Finns nog en förklaring till varför den inte är populär på enstånkor...
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Göran_Gullbro skrev:
Tycker absolut inte att Boost2 ska/kan beskrivas som en ohjälpsam person...

Skicka ett mail och hör efter om du har någon fråga... Tror säkert att han lite då och då smygkikar in på forumet... :tummenupp

/G

Det var ju det jag inte ville göra eftersom han inte sagt något än, han måste ju få en chans att svara när man frågar.

Jag har med andra ord mailat och något svar på det mailet bör nog komma när han väl kikar in. Vad jag förstått så är han inte här inne så ofta?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
En filosofisk tanke

Grrrooov skrev:
Det var ju det jag inte ville göra eftersom han inte sagt något än, han måste ju få en chans att svara när man frågar.

Jag har med andra ord mailat och något svar på det mailet bör nog komma när han väl kikar in. Vad jag förstått så är han inte här inne så ofta?

En vanlig R4a, är det inte så svårt att förstå att det I Pincip kommer ett jämt flöde med avgaser in i turbon. En puls på var och en ca 250cc åt gången. När den första pulsen dör ut kommer lagomt en ny och löser av.
MEN, hur uppfattar turbon att det kommer en puls på 600cc och sedan för "vänta" 3 uppehåll till nästa kommer.
Hur göra?
Acceptera att det är så bara.
Låtsas att motorn är på 2,4 liter och dimensionera efter det, och egentligen har betydlgt högre effekt.
Bygga en avgaslagringstank, och jämna ut avgasflödet.

För att inte tala om insugs sidan. Hur högt tryck måste det bli i insuget för att medeltrycket ska bli, låt säga, 0,5 bar?
Använda en väldigt stor tank/insug/plenum för att jämna ut trycket.
Bygga en YIES tank som övertrycket kan gå in och vila i. Som på Yamahas 2taktare från 80 talet.
Eller helt enket bara skita i att det blir väldiga pulser i insuget.
Hur dimensionerar man kompressorn efter det?

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Men det skulle vara kul att testa :D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Mats757 skrev:
En vanlig R4a, är det inte så svårt att förstå att det I Pincip kommer ett jämt flöde med avgaser in i turbon. En puls på var och en ca 250cc åt gången. När den första pulsen dör ut kommer lagomt en ny och löser av.
MEN, hur uppfattar turbon att det kommer en puls på 600cc och sedan för "vänta" 3 uppehåll till nästa kommer.
Hur göra?
Acceptera att det är så bara.
Låtsas att motorn är på 2,4 liter och dimensionera efter det, och egentligen har betydlgt högre effekt.
Bygga en avgaslagringstank, och jämna ut avgasflödet.

För att inte tala om insugs sidan. Hur högt tryck måste det bli i insuget för att medeltrycket ska bli, låt säga, 0,5 bar?
Använda en väldigt stor tank/insug/plenum för att jämna ut trycket.
Bygga en YIES tank som övertrycket kan gå in och vila i. Som på Yamahas 2taktare från 80 talet.
Eller helt enket bara skita i att det blir väldiga pulser i insuget.
Hur dimensionerar man kompressorn efter det?

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Men det skulle vara kul att testa :D
Klurigt där där... en liten tanke från en (mycket) trött hjärna är: Många offroadare har ju dubbla avgasportar och två avgasrör ut från motorn, så kan man inte köra med ett grenrör med olika längder på avgasrören så att den ena pulsen kommer efter den andra? Lite svårt att tajma kanske, men ändå :hihi
Annars hade en kompressor varit tufft och kanske lättare att få det att fungera. Varför inte? Finns små nätta remdrivna kompressorer, så slipper man krångla med att driva en turbo. Då återstår bara ett problem, nämligen insugssidan.
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
lahi skrev:
Klurigt där där... en liten tanke från en (mycket) trött hjärna är: Många offroadare har ju dubbla avgasportar och två avgasrör ut från motorn, så kan man inte köra med ett grenrör med olika längder på avgasrören så att den ena pulsen kommer efter den andra? Lite svårt att tajma kanske, men ändå :hihi
Annars hade en kompressor varit tufft och kanske lättare att få det att fungera. Varför inte? Finns små nätta remdrivna kompressorer, så slipper man krångla med att driva en turbo. Då återstår bara ett problem, nämligen insugssidan.

Problemet med insugssidan blir ju både med kompressor eller turbo så ett problem är ju borttaget. Men vad kostar en sådan "nätt liten kompressor" och var hittar man dom?

Kompressor har jag ingen aning om hur det fungerar men det måste väl drivas med hjälp av motorn och då är ju ett annat bekymmer framme.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Grrrooov skrev:
Problemet med insugssidan blir ju både med kompressor eller turbo så ett problem är ju borttaget. Men vad kostar en sådan "nätt liten kompressor" och var hittar man dom?

Kompressor har jag ingen aning om hur det fungerar men det måste väl drivas med hjälp av motorn och då är ju ett annat bekymmer framme.
Kompressorerna från danska Rotrex http://www.rotrex.dk/ är små och smidiga och drivs med rem från motorn. Står så här på deras sida: "ROTREX offers a variety of traction drive superchargers, covering the range from small 1 cylinder engines of 200 cm3 to large V8 engines.", och deras modell C15 passar bra för effekter 40-200 hk, enligt sidan. Pris vetefan :hihi Drivning kan ske som på kompressorhojen hos http://www.highpressureracing.com/frames.asp, men sidan funkar så klart inte nu när man ska visa... :huvet De gick ut med en axel genom motorkåpan på motorns tändningssida.
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
lahi skrev:
Kompressorerna från danska Rotrex http://www.rotrex.dk/ är små och smidiga och drivs med rem från motorn. Står så här på deras sida: "ROTREX offers a variety of traction drive superchargers, covering the range from small 1 cylinder engines of 200 cm3 to large V8 engines.", och deras modell C15 passar bra för effekter 40-200 hk, enligt sidan. Pris vetefan :hihi Drivning kan ske som på kompressorhojen hos http://www.highpressureracing.com/frames.asp, men sidan funkar så klart inte nu när man ska visa... :huvet De gick ut med en axel genom motorkåpan på motorns tändningssida.

Kompressor vore jäkligt tufft!! :yoparty Kompressormatad Husaberg 650... Vore något för gudarna att se... :D :banana

Ska försöka att se till att Boost2 åter hittar ut på sporthoj.com... Så som han är har han 10.000 (andra) järn i elden... Just nu är det andra typer av fläktar som gäller... :D

/Göran
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Grrrooov skrev:
Problemet med insugssidan blir ju både med kompressor eller turbo så ett problem är ju borttaget. Men vad kostar en sådan "nätt liten kompressor" och var hittar man dom?

Kompressor har jag ingen aning om hur det fungerar men det måste väl drivas med hjälp av motorn och då är ju ett annat bekymmer framme.
Bara en jättesnabb tanke på hur man kan driva en kompressor...

Helt ogenomtänkt borde man väl kunna plocka ut kraft "baklänges" via startmotordrevet?? Vet inte om det är enklare att få ut en axel nån annanstans ur motorn men där finns det mesta redan klart. Man får såklart byta ut en del drev i motorn men det bode kanske gå...
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
lahi skrev:
Kompressorerna från danska Rotrex http://www.rotrex.dk/ är små och smidiga och drivs med rem från motorn. Står så här på deras sida: "ROTREX offers a variety of traction drive superchargers, covering the range from small 1 cylinder engines of 200 cm3 to large V8 engines.", och deras modell C15 passar bra för effekter 40-200 hk, enligt sidan. Pris vetefan :hihi Drivning kan ske som på kompressorhojen hos http://www.highpressureracing.com/frames.asp, men sidan funkar så klart inte nu när man ska visa... :huvet De gick ut med en axel genom motorkåpan på motorns tändningssida.

Jag hittar inte hojen på den sidan när jag kikade men jag förstås hur du menar. Bara man får axeln rak och balanserad så kan det ju funka men vad är priset på en kompressor? Får väl turbon att framstå som billig men man slipper ju kanske att bygga om avgassystemet om man har tur.

Kompressor i hjulhuset, kopplat till insug. Behövs plenum för kompressor? Det blir samma visa där då med CV förgasare.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Grrrooov skrev:
Jag hittar inte hojen på den sidan när jag kikade men jag förstås hur du menar. Bara man får axeln rak och balanserad så kan det ju funka men vad är priset på en kompressor? Får väl turbon att framstå som billig men man slipper ju kanske att bygga om avgassystemet om man har tur.

Kompressor i hjulhuset, kopplat till insug. Behövs plenum för kompressor? Det blir samma visa där då med CV förgasare.
Sidan funkade när jag kollade för någon månad sedan, men inte nu... Ja, blir det bara rakt så ska det nog funka. Kompressorhojen i den ej fungerande länken hade stödlager i motorkåpan. Priset på en kompressor har jag ingen aning om, men jag skulle kanske ta och skicka ett mail till dem. GIK är nog återförsäljare för Rotrex också, tror jag. Plenum måste nog användas för att det ska bli bra, men jag tror inte att det behöver vara överdrivet komplicerat i konstruktionen. CV-förgasare är ett måste. Funkar inte annars...
 

KTM640Y2K

http://grusbus.nu
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojjlös,men inte länge till!!!
Grrrooov skrev:
Jag hittar inte hojen på den sidan när jag kikade men jag förstås hur du menar. Bara man får axeln rak och balanserad så kan det ju funka men vad är priset på en kompressor? Får väl turbon att framstå som billig men man slipper ju kanske att bygga om avgassystemet om man har tur.

Kompressor i hjulhuset, kopplat till insug. Behövs plenum för kompressor? Det blir samma visa där då med CV förgasare.

Det finns en bild på XR 650 med Turbo här :rolleyes:

http://www.grusbus.nu/bilder20050523.html
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top