Honda XR100R

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var köper man Orion? Hur är det med kvalité på en sån? Ser att Orion finns med 17/14 hjul vilket nog är bättre, en 250 cc tror jag inte är för mycket köra med om motorgången är lugn vilket det borde vara på 4-taktaren. Dock är jag fortfarande skeptisk till Kineser. Hittade nåt ställe ATV Store som hade Orion 250 cc för 9000 kr annars så ligger ju dessa på runt 15000 kr.

Ser att det finns en 21:a CRF125 till salu i Västerbotten men då är det andra pengar det rör sig om och sen blir det runt 70 mil.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Var köper man Orion? Hur är det med kvalité på en sån? Ser att Orion finns med 17/14 hjul vilket nog är bättre, en 250 cc tror jag inte är för mycket köra med om motorgången är lugn vilket det borde vara på 4-taktaren. Dock är jag fortfarande skeptisk till Kineser. Hittade nåt ställe ATV Store som hade Orion 250 cc för 9000 kr annars så ligger ju dessa på runt 15000 kr.

Ser att det finns en 21:a CRF125 till salu i Västerbotten men då är det andra pengar det rör sig om och sen blir det runt 70 mil.

Finns ju en cr85 i Umeå för 8k. Iofs säljs den av folk som verkar veta så lite att man blir rädd att köpa något av dom.
Ett glapp hjullager vilket kan betyda trasigt nav om dom kört runt så.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Finns ju en cr85 i Umeå för 8k. Iofs säljs den av folk som verkar veta så lite att man blir rädd att köpa något av dom.
Ett glapp hjullager vilket kan betyda trasigt nav om dom kört runt så.

Jag har sett den, men det känns väl lite så där osäkert, sen är ju Umeå lika långt som Sorsele för mig.

Känns jävligt surt att det sket sig med XR100:an då flickan som inte varit sugen på att köra cross utan bara fyrhjuling nu var på med cross då det var tal om XR100:an.

Hon är väldigt försiktig av sig men "har i sig" att kunna köra, men inget får gå fel i början för då är det kört men kommer hon igång går det bra och är kul. Därför tror jag att just en XR100, CRF125, KLX140, TTR125 vara en bra hoj i detta läget.

Har testat att sätta henne i traktorn och hon kan köra och hålla stilla traktorn på kopplingen i en riktigt brant backe och sen släppa sig bakåt, köra framåt och stå stilla i backen med bara kopplingen då jag så åt henne "rulla bak, stå stilla kör framåt" bad hon testa och hon gjorde det direkt. Tror att just en sån här "mild fyrtaktare" skulle vara bra åt henne till hon kommit gång med att köra just för att inte skrämma henne i början.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Nu är velandet över och det blev en CRF100 i vad jag tyckte var bra skick. Enligt säljaren var han 2:a ägaren vilken nog är troligt då instruktionsbok och dubbla nycklar följde också med vid köpet.

Gick fint vid provkörningen och jag blev förvånad hur stark den är på 1:an, kändes ut som att 1:an är en onödig växel och att 2:an var mer lämplig att starta på så vill man kan man nog drevs upp den en del utan problem. Men just den låga 1:an lär vara perfekt för ungarna att lära sig köra med vanlig koppling och farten lär räcka till ännu ett tag. Känns som en väldigt lämplig maskin åt oss just nu.

Nu blir det lite allmän översyn och oljebyte innan det blir ut att köra.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC