Honda XR600 som första hoj?

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
Hej!

Jag har inte en egen motorcykel ännu. Jag vill ha motard, och har kollat efter Husa 650, KTM 525, 625, Yamaha WR och Husqvarnor i princip.

Har velat ha Husaberg med motiveringen att det är det roligaste man kan ha enligt så pass många att även jag är övertygad. Det är mycket service, jo, men det kan man väl leva med tycker jag.

Har nu tänkt om och försökt fråga mig själv: Vad finns det för DIREKTA nackdelar med att ha en XR600 som första motard?

Vad jag har läst så kan jag komma på följande:
Den är inte lika vass i motorn som husan
Kan tänka mig att bromsarna inte är lika bra heller


MEN
Det är första hoj vi snackar om. Jag tror nog att jag kan ha roligt med en gammal XR när jag inte har kört något större än en slö 250 som inte ens kan stava till bakhjulsåkning.

:confused:
Kan man ha roligt med en XR600 om man har inte sååå stor erfarenhet och hojvana, men gillar bus och är nyfiken på bakhjulsåka så småningom?

Snälla, försök tänka er in i min situation. Vissa av er har kört motorcykel längre än vad jag har levt, och klart, för er kanske XRn är slö och så, och det är den säkerligen jämfört med husan, men om vi utgår från XRn?

Byter hellre upp mig än ner mig sen också ju.

Är osäker på om jag vill chansa på en husa och se om den är servad nog, för att sedan serva den titt som tätt. Känns som att en XR kan vara ett bra val trots allt.


Lång och osammanhängande inlägg kan jag tänka mig att det blev, hoppas jag gjorde mig förstådd iaf. Väntar spänt på svar från panelen.


Mvh
Måns
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
xren är ju iallfall en grym bakhjulshoj men den är ju gammal och det är säkert inte jättelätt att bygga om en till motard. Sen ser ju inte dom ombyggda xr600 som jag sett på blocket sådär jättesnygga ut. Men du kommer nog ha jäkligt kul på den.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
xr600 är en riktig skurhink jämfört med husa650, men bara ge fasen i att prova en husa så kommer du inte bli missnöjd.. fortfarande en kul hoj
 

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
xr600 är en riktig skurhink jämfört med husa650, men bara ge fasen i att prova en husa så kommer du inte bli missnöjd.. fortfarande en kul hoj

Haha :D Jag tror dig!


Tack för svaren, gott folk.

Angående estetiken på gamla motarder så har jag sänkt ribban. Visst, SXVn är riktigt fin, men jag har inte råd att köpa en motorcykel som ser så bra ut utan att tumma på kvalitén. Tids nog så kommer jag troligtvis också åka värstingmotard, men den tiden är inte kommen. Nästa säsong kanske det blir annat? Vem vet?

Jag har spanat in två stycken motarder som jag ska ringa på i morgon, köp vänligen ingen av dem innan jag har bestämt mig och ev köpt.


http://www.blocket.se/stockholm/Honda_XR_600R_Supermotard_22350614.htm?ca=23_3&w=3
http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_TTR_600_Motard___offroad_22629238.htm?ca=23_3&w=3
Där är dem. En XR, och en TTR.

Försöker komma på vilken av dem jag ska satsa på om båda finns kvar och väger lika.

TTR +
Skjutsmöjlighet (eller?)
Nyare
Billigare reservdelar
Snyggare (personlig åsikt baserad på annonserna ovan)
Den finns närmare mig

XR +
Bättre förgasare tror jag (är inte original på den i annonsen vad jag har förstått)
Driftsäkerhet á la stridsvagn
Bättre motordelar än original rent allmänt
---
Hur är det egentligen med effekten? De verkar vara ungefär likvärdiga på pappret, men hur är det i verkligheten? Vill kunna köra på bakhjulet när tiden är inne. En 10 kilo tyngre, och 15-20 hästar mindre än husan borde väl åtminstone kunna gå upp på bakhjulet på gas i tvåan-trean?


Alla tips, åsikter, länkar och tankar är av intresse, ös på bara :yoparty


Måns

Hjälp mig med för och nackdelar på motorcyklarna
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Visst är skillnaden mellan en ttr/xr 600 och en husa 650 enorm, men som Ljunghusen sa låt bli att köra en husa så blir du nog hur nöjd som helst :)
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
åtminstone kunna gå upp på bakhjulet på gas i tvåan-trean?

Inga problem! :tummenupp Med rätt teknik går den upp på gas på 4an med, koppllingsnapp så går 5an med.

Jag hade en XR600 som jag gjorde mig av med ifjol, kan säga det var det dummaste jag gjort. :huvet Så stört sköna hojar så fyfan, jag kommer lätt skaffa mig en 600 eller kanske 650 nästa gång.

Kan iaf säga att skönare bakhjulshoj än XR600 är svårt att hitta. :Bugar

Du kommer inte bli besviken med en XR .
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Som första hoj när det gäller motard skulle jag satsa antingen på en xr 600/650, eller en ktm 625/660, alla dessa är mycket trevliga lättkörda och slitstarka hojjar.
Den mer avancerade motard åkaren skulle nog föredra tex: en husa av många slag, hondra cr450, ktm 525 och liknande. Alltså mindre och lättare hojjar med grymma motorer som dock kräver en jäkla massa underhåll.

En ktm 660 har jag själv och den kan rekomenderas varmt! fruktansvärt kul att köra, dock lite tung (135kg tjänstevikt) men den grymt starka motorn gör det hela bättre ;)
 
Last edited:

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Jag har ju en XR 600 motard som första hoj :)
Kan berätta lite va ja tycker sen kan du väl lägga till mig på msn om du vill veta mer och har frågor :) lättare så.

Men iallafall så tycker ja att de är en grymt bra hoj, lite mjuk fjädring men ja antar att du inte väger drygt 100kg vilket ja gör?

Ja åker mellanklass och min är nu som mellanklass precis lika snabb som kompisens Honda NX Dominator 650 -89a är.. Hans är fulleffekt.

Jag tycker det är en väldigt bra motard för den väger lite (enligt mina och polarens papper med husa 650 väger dom lika mkt)
Den har relativt låg tyngdpunkt så man vågar åka fort med den :) väldigt följsam i svängar :)
Tycker oftast att tjockare aluminiumramar känns så mycket stelare och hårdare i svängar.

Och angående wheelies så har ja inte hunnit hålla på så mycket har bara övningskört. Men den reser på 1an och 2an på enbart gas när den e strypt.
På 3an med ryck så kan man få upp den också (ja har aldrig testat med koppling, gillar inte de)

Men över lag tycker ja de är en bra hoj som du kan åla många mil med mellan servicarna :)

OBS: Jag måste varna dig för de (oftst) helvetiska elsystemen på Honda XR.
Ja har ca 100 laddar på min fastja bara behöver ca 10 :D
Men de går ju all ordna med lite arbete :)
Finns åxå snygga "mods" man kan fixa :)
Byta bakskärm och sidokåpor, tank m.m. för att få den lite nyare looken på dom.

Men adda på msn om du har några frågor eller bara vill snacka lite om dom :tungan

(du kan INTE skicka mail till min msn adress, får dom inte)

Msn: Jan_e@compaqnet.se
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag tycker du ska köpa en XR alla dagar..
Den är inte jätterapp, men som första hoj är den jävligt kul. Motorn är rätt klockren, även om jag åkte på renovering på min då den plågats i 10 år. Köp helst en med renoverad motor.

Den är jäkligt klumpig i endurobanan, men på grus och lättare skogsbanor körde jag skiten ur alla polare med nya cyklar, och med rätt teknik kan man plocka upp den på bakhjulet på sista växeln utan koppling.. så nog duger den att åka på
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
lätt en av de roligare hojar jag haft :tummenupp
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Jag har ingen och har inte haft någon XR600. Polarn har dock en.
Utan att skämmas kan jag säga att oavsett vilken bra äldre/enklare offroad, som tex. XR eller TTR, du skaffar dig så kommer du lära dig asmycket och ha hur kul som helst!

Jag har tex. skoj även på tajta kurviga landsvägar med min nyinförskaffade och helt original 01a TTR som har endurodäck. Den borde inte vara kul överhuvud taget jämfört med min andra TTR som troligen har närmare 100% mer mos i motorn, men det är den. Allt har inte med chassispecar och effekt att göra. Jag tar hellre en gammal lätt, simpel och skottsäker hoj som man verkligen klarar av att utnyttja till max än någon värsting som man inte kan hantera fullt ut och som dessutom pajjar hela tiden.
Jag vet, för nu har jag en av varje:tummenupp

Tro mig - det går att köra FORT även med en gammal XR600. Ett år eller två med en sådan så har du ganska grymma förutsättningar att åka snyggt även på något modernare och vassare när du väljer att uppgradera.
Ett annat alternativ till att köpa nytt är att borra till 654cc, porta toppen samt addera ett trimrör som polarn gjorde. Med original kam går det knappt att hålla hjulet nere på tvåan vid pådrag från tomgång......med kvartsgas:D
 
Last edited:

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Det ser ut att bli en TTR600 -98 med motardsulor. Vad jag har förstått så är det en likadan motorcykel nästan, fast yamaha.

http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_TTR_600_Motard___offroad_22629238.htm?ca=23_3&w=3

:yoparty

Nja 600an är mycket lättare och smidigare, Yamahan är stadigare i högre hastigheter och bättre att åka på bakhjulet med.
Frågade precis pappa, han har ägd en av varje :D

Det dåliga med Hondan som du kollar på är att den har plåtsving, eftersom det är från en 500a.
Men Hondan e ju lite vassare orginal och eftersom den e trimmad e de nog bra skillnad på hojarna.
Men därimot så har Yaman ett riktigt elsystem från början.
XR e ju en enduro från början så deras elsystem kan se ut hur som helst beroende på vem som haft den.
Ja håller på å blir tokig på mitt elsystem och e livrädd att ja inte ska klara uppkörningen för helt plötsligt så går nå sönder.
I vinter måste ja göra om allting.
 
Last edited:

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Ett annat alternativ till att köpa nytt är att borra till 654cc, porta toppen samt addera ett trimrör som polarn gjorde. Med original kam går det knappt att hålla hjulet nere på tvåan vid pådrag från tomgång......med kvartsgas:D

Ja, den är lite ettrig :D TACK Dr.Bike för det :Bugar
 

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
Nja 600an är mycket lättare och smidigare, Yamahan är stadigare i högre hastigheter och bättre att åka på bakhjulet med.
Frågade precis pappa, han har ägd en av varje :D

Det dåliga med Hondan som du kollar på är att den har plåtsving, eftersom det är från en 500a.
Men Hondan e ju lite vassare orginal och eftersom den e trimmad e de nog bra skillnad på hojarna.
Men därimot så har Yaman ett riktigt elsystem från början.
XR e ju en enduro från början så deras elsystem kan se ut hur som helst beroende på vem som haft den.
Ja håller på å blir tokig på mitt elsystem och e livrädd att ja inte ska klara uppkörningen för helt plötsligt så går nå sönder.
I vinter måste ja göra om allting.

Eftersom den primärt kommer gå som motard så låter det som en fördel. Jag är nybörjare, TTRn står i Ronneby, XRn står i Stockholm, och dess ägare är i Sydkorea i en vecka till...

Måste inte bara köpa en hoj, måste regga om den till mellanklass också innan den 26e.. :gnissla

Bra elsystem är en klar fördel också. Kanske blir trim så småningom, men börjar med att köpa hojen.
Ska nog åka skidor december - maj, kanske blir annan hoj inför nästa säsong.
Eller så tar jag med mig hojen till åre, det har jag faktiskt inte tänkt på innan.:banana
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Nja 600an är mycket lättare och smidigare, Yamahan är stadigare i högre hastigheter och bättre att åka på bakhjulet med.
Frågade precis pappa, han har ägd en av varje :D

Det dåliga med Hondan som du kollar på är att den har plåtsving, eftersom det är från en 500a.
Men Hondan e ju lite vassare orginal och eftersom den e trimmad e de nog bra skillnad på hojarna.
Men därimot så har Yaman ett riktigt elsystem från början.
XR e ju en enduro från början så deras elsystem kan se ut hur som helst beroende på vem som haft den.
Ja håller på å blir tokig på mitt elsystem och e livrädd att ja inte ska klara uppkörningen för helt plötsligt så går nå sönder.
I vinter måste ja göra om allting.

Med tanke på gaffeln, svingen och bakdämparen samt modernare ram så kan jag inte se att en TTR skulle vara mindre smidig än en XR600. Många glömmer justera fjädringen, och då speciellt bakdämparens förspänning för att det är aningen struligt. Det påverkar egenskaperna enormt mycket med rätt eller fel inställning. Att en XR skulle vara mycket lättare stämmer inte. Det handlar bara om fem-tio kilo, och det kan man knappast se som "mycket" i sammanhanget.
Jag skall ställa mina båda på vågen så får vi se vad dem verkligen väger.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Skaffa XR. Är inte effekten det viktigaste så är det nog en av dom vettigaste gatmotarderna man kan ha.
 

andrevas

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
karlskoga
Hoj
ducati ss -95
Hade en xr 600 förut. Kanon för sin ålder.
Kolla lite på tt600e, tycker jag är en schysst hoj.
Elstart e ju inte fel alltså, annars samma motor som i ttr, räcker till på grus helt klart.
Har ingen erfarenhet av tte som motard men på grus å lättare enduro så går det bra, brukar åka med ett par polare som har xr 600 å 650.

Fanns det elstart på xr 650r så skulle jag ha en sån direkt, jävel så underbar hoj!!!
 

Watoosh

Medlem
Gick med
9 Feb 2008
Ort
Visby
Hoj
2x Kawasaki Z1000 -77 samt XR650R
Funderar på att sälja min, kolla signatur för bilder och grejs :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top