honda xr600r -93 bara dog

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Ort
Lysekil
Hoj
xr600 såld , xr650r
honda xr600r -93 förgasar hjälp

jag har nyss köpt mig en xr600 -93 och har kört 1,9mil sen dog den. ja har fått reda från verkstad att förgasarspjället hade ryckt in i motorn. förgasaren behöver ersättas och kostar ny 5500 orginal , jag undrar nu vad för förgasare som man kan ersätta med som inte är orginal och kostar skjortan iaf helst under 5000 och kanske har nån mm till.
Det kommer att bli en Mikuni tm40 flatside som jag sätter på :)

ps dåren som hade den innan hade tydligen också limmat fast toppen i cylindern:mad:

//en mycket nedstämd Blom
 
Last edited:

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Tappa ur oljan och kolla efter kopparspån, är det sådant så är jag nästan säker på kolvbultslager.

Starta den inte, riv toppen och kolla ventilerna innan något mer havererar...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Bomanrd skrev:
2353605 Tappa ur oljan och kolla efter kopparspån, är det sådant så är jag nästan säker på kolvbultslager.

Starta den inte, riv toppen och kolla ventilerna innan något mer havererar...


Den har inget kolvbultslager, och nåt i koppar finns det inte i den motorn
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Det låter för mig som att kamkedjan har kuggat om nå't steg... Har kolven hälsat på de söta små tvillingarna (ventilerna ;) )så kan det bli besvärligt.
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Det är helt säkert på att spjället flugit in i motorn? Och isf varför skulle du behöva köpa en helt ny förgasare, varför inte bara sätta dit ett nytt spjäll? :va
Gällande spjället i motorn. Har du lyft ventilkåpan och kikat hur det ser ut i toppen och eventuellt lyft topplocket för att översyna skadorna?
 

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Ort
Lysekil
Hoj
xr600 såld , xr650r
philsson skrev:
2384464 Det är helt säkert på att spjället flugit in i motorn? Och isf varför skulle du behöva köpa en helt ny förgasare, varför inte bara sätta dit ett nytt spjäll? :va
Gällande spjället i motorn. Har du lyft ventilkåpan och kikat hur det ser ut i toppen och eventuellt lyft topplocket för att översyna skadorna?


det är verkstaden som jag skrev som håller på med den och dom sa att det inte gick att köpa nytt till förgasaren. vet inte om det har skadat topplocket men känns ju som att det borde ha gjort det.
/Blommen
 

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Ort
Lysekil
Hoj
xr600 såld , xr650r
ingen som har byttat förgasare på sin xr600 -93 eller vet nån som passar förutom orginal tex nån crossförgasare?
 
Last edited:

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Ort
Lysekil
Hoj
xr600 såld , xr650r
HoOmer skrev:
2384595 mikuni tm-40 är ju en populär gasare... finns begagnade från 1000:- och uppåt.

okej bra , nån som vet vad för storlek jag har på min xr600 -93? inte hunnit att kolla det innan den gick sönder

/Blommen
 

ristarpen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2005
Ort
tjörn
Hoj
utan för tillfället.. tidigare ktm525 xr650 gsxr750
du kan göra ett eget spjäll till den bara att malla av det gammla och skruva dit. annas så tycker jag att du ska satsa på en mikuni tm40 flatside med ax pump då får du ett mycket bättre register på motorn.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Blommen skrev:
2384563 ingen som har byttat förgasare på sin xr600 -93 eller vet nån som passar förutom orginal tex nån crossförgasare?
En förgasare ska ju bara blanda bensin. Borde funka med det mesta bara det är av någorlunda samma storlek och anslutningarna passar något såndär.
 

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Ort
Lysekil
Hoj
xr600 såld , xr650r
Xr_Sebbe skrev:
2386935 tror att de är 38mm orginal, sen och sätta på en 42 borde väl gå kanske för stort?


okej jo jag tror också det om det är 38mm orginal ,jag tror att det blir en mikuni tm40 flatside som jag köper dom kostar runt 2500-3000 http://www.bergos.de/shop/artikeldet...ubkat=&bes_id=
och så borde den väll gärna gå ganska mycket bättre om jag sätter på en större förgasare ?
/Blommen
 
Last edited:
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top