Honda XR650R Vs Ktm 625/660 (köpa hoj tråd)

enter308

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
skärhamn
Hoj
Z1000 -10 såld husa 570 -09 såld ktm 690 smc -12 KTM SD 1290 -14 såld
Hejsan har de 2 senaste månaderna spanat in och läst allt möjligt om dessa hojer även andra "enduro / motarder"

Men har fastnat för dessa då dom verkar ha längre service intervaller då jag inte har tid att prioritera service.

Nu vill jag höra vad ni tycker, vilka av dessa hojar tycker ni är den främsta?

Jag kommer ha den som lek fordon 100 % kör på is/skogen/väg
 

Poppe

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 530 EXC/SMR 08
Jag har en ktm 625 och är mycket nöjd med den, 660 har ju ingen elstart vilket faller bort för mig. lite slö kanske;)

Hondan har jag inte kört, men ha hört att dom ska vara "slöare" än både 625 och 660. någon som kan bekräfta det?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jag har kört 625:a i 5 år nu och är jäkligt nöjd med den. Jag har också testat XR650 en del och det är också en grym hoj. (Tyvärr har jag inte kört någon 660) Jag tycker de är mycket lika men med en del skillnader. Jag kör bara offroad, dvs grus, stig och skog.

Först och främst: Elstarten. Jag är bekväm och även om de XR jag testat startat snällt och fint kan du ge dig fan på att då den väl tjurar står du i nåt surdike och får kicka dig galen...

Körmässigt gillar jag XR:ens bottendrag som jag tycker är snäppet bättre. 625:an tycker jag dock drar hårdare på topp. Jag vet inte om det är inbillning men jag upplever också 625:an som aningen smidigare.

Sammantaget kan jag säga att jag gillar båda hojarna och skulle inte tacka nej till någon av dem. :)
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag har en ktm 625 och är mycket nöjd med den, 660 har ju ingen elstart vilket faller bort för mig. lite slö kanske;)

Hondan har jag inte kört, men ha hört att dom ska vara "slöare" än både 625 och 660. någon som kan bekräfta det?

slöare är den inte ,har kört 640/625 också , chassimässigt har ktmen bättre fjädringskomponenter med mer justermöjligheter men å andra sidan är inte motorn lika skottsäker , gillar 650:n och har den kvar när 690r:en är borta och såld.
kicken tycker jag själv är största minuset om man står i ett surhål
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
625 helt klart, det är en betydligt bättre konstruktion från grunden.

625 har en fjädring och chassie som är ljusår bättre och ffa så är det lätt uppgraderingsbart om man börjar tycka det är begränsande. På en XR får man byta hela gaffeln och dämparen när man blir sjösjuk av originalet.

Motorerna har olika karaktär. KTM levererar mer effekt och har mer potential till trimning, nackdelen är att den inte är lika skottsäker.

Elstart är väldans trevligt även om båda modellerna är lättkickade.
 

enter308

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
skärhamn
Hoj
Z1000 -10 såld husa 570 -09 såld ktm 690 smc -12 KTM SD 1290 -14 såld
Ja vad jag har förstått så är XR en riktigt kämpare! kanske passar mig bättre då jag har begränsad tid att köra den ! jobba i norge och är bara hemma 3 veckor var tredje vecka så känner inte att jag hinner mecka å ha mig så mycket !

Men 625 har la rätt bra service intervaller också och hållbarhet kanske ?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja vad jag har förstått så är XR en riktigt kämpare! kanske passar mig bättre då jag har begränsad tid att köra den ! jobba i norge och är bara hemma 3 veckor var tredje vecka så känner inte att jag hinner mecka å ha mig så mycket !

Men 625 har la rätt bra service intervaller också och hållbarhet kanske ?

Du kör 250mil mellan oljebytena och 500 innan ventilkontroll. Men sen bör man kanske inte köra mer än 3000mil innan större service. Vanligt underhåll är lika frekvent på XR men de går längre innan renovering
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag har kört XR i fyra år. Grymt nöjd med allt på den. Tycker absolut att fjädringen räcker till för att köra gata och leka runt lite. Tycker den funkar helt ok med på bana med, men nu när det för min del börjar gå lite snabbare så är det klart att det börjar bli lite gungit. Men det är ju inte så konstigt.

Har kört polarens 625 lite också. Kommer inte riktigt överens med den och gillar inte körställningen. Den känns stor/konstig på något sätt. Effektmässigt tycker jag de två är väldigt lika.

Efter att jag fixa till Xr'n med lite roligare kolv och liknande så vart den ännu bättre! Är ganska många som har lite modifikationer, så hittar du en sådan så är det bara att handla.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har ju kört xr 650 sedan 00 då den först kom och är övertygad om att det är den hållbaraste maskinen out there.

Jag har kört ktm 640/660 en hel del (625 lite)

Största fördel Honda är bet mindre vibrationer in styret!!!!!!

640 motorn är mest lika xr 650 i reg och har samma slutpullver.

660/625 har rappare mellanregister än xr och känns bättre att ståköras. KtM mer kvickstyrd jämfört med Xr.

660ien går bättre i sluteffekt än en xr med bara vanlig bättre blås o andning men är någ svagare på varvtal under 5000v. 625an har jag inte testat mot xr men den bör vara liknande 660 fast liknande sluteffekt XR.

För mig passar xrens fjädring bra då jag vill ha så mjuk gång som möjligt på grusväg Ej småstötig.

Trimmnings potensen tycker jag är lika i både pris och effekt med snarare fördel hondan i bra register. Men KTM har klart bästa förgasare för hondans org gasare är inte helt bra. Försök leta Xr med bytt fugge till fatslide!!
 

enter308

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
skärhamn
Hoj
Z1000 -10 såld husa 570 -09 såld ktm 690 smc -12 KTM SD 1290 -14 såld
Jag har ju kört xr 650 sedan 00 då den först kom och är övertygad om att det är den hållbaraste maskinen out there.

Jag har kört ktm 640/660 en hel del (625 lite)

Största fördel Honda är bet mindre vibrationer in styret!!!!!!

640 motorn är mest lika xr 650 i reg och har samma slutpullver.

660/625 har rappare mellanregister än xr och känns bättre att ståköras. KtM mer kvickstyrd jämfört med Xr.

660ien går bättre i sluteffekt än en xr med bara vanlig bättre blås o andning men är någ svagare på varvtal under 5000v. 625an har jag inte testat mot xr men den bör vara liknande 660 fast liknande sluteffekt XR.

För mig passar xrens fjädring bra då jag vill ha så mjuk gång som möjligt på grusväg Ej småstötig.

Trimmnings potensen tycker jag är lika i både pris och effekt med snarare fördel hondan i bra register. Men KTM har klart bästa förgasare för hondans org gasare är inte helt bra. Försök leta Xr med bytt fugge till fatslide!!

Låter som du har testa dem mycket. Kanske borde tillägga att jag väger 115 kg och är 198 lång. Helt ny vad det gäller supermotard / enduro bara kört på min z1000 innan. hittar i stortsätt bara orginal hojjar på blocket, några har lite trimm delar men dom är ej besiktade :/ får leta vidare men i nu läget lutar det nog åt en XR pga alla säger att den är så driftsäker!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Låter som du har testa dem mycket. Kanske borde tillägga att jag väger 115 kg och är 198 lång. Helt ny vad det gäller supermotard / enduro bara kört på min z1000 innan. hittar i stortsätt bara orginal hojjar på blocket, några har lite trimm delar men dom är ej besiktade :/ får leta vidare men i nu läget lutar det nog åt en XR pga alla säger att den är så driftsäker!

Är du lång och stor rekommenderar jag dig att provsitta båda. Detta då där skiljer en hel del i ergonomi och utrymme för oss längre.

//192cm
 

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
kan instämma med att xr är bombsäker i motorn, men det är ingen enduro, det är en grushoj
 

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
kan instämma med att xr är bombsäker i motorn, men det är ingen enduro, det är en grushoj
Det är helt sant och till den listan kan vi nog även lägga berörda KTM hojar (och även CR500 om man frågar mitt ben:brinnerup:död)

Jag är 192 och tycker XR:en sitter som en "smäck" på mig!! :D Ang kick så är det ett ickeproblem. Surar man ner den och den inte startar så finns det bara 2 fel att kolla upp.

1. Kass kickteknik/handhavande.
2. Motorn rasade precis i samma sekund som den stannade.
:tummenupp

/Christer
 
Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Jag har ju kört xr 650 sedan 00 då den först kom och är övertygad om att det är den hållbaraste maskinen out there.

Jag har kört ktm 640/660 en hel del (625 lite)

Största fördel Honda är bet mindre vibrationer in styret!!!!!!

640 motorn är mest lika xr 650 i reg och har samma slutpullver.

660/625 har rappare mellanregister än xr och känns bättre att ståköras. KtM mer kvickstyrd jämfört med Xr.

660ien går bättre i sluteffekt än en xr med bara vanlig bättre blås o andning men är någ svagare på varvtal under 5000v. 625an har jag inte testat mot xr men den bör vara liknande 660 fast liknande sluteffekt XR.

För mig passar xrens fjädring bra då jag vill ha så mjuk gång som möjligt på grusväg Ej småstötig.

Trimmnings potensen tycker jag är lika i både pris och effekt med snarare fördel hondan i bra register. Men KTM har klart bästa förgasare för hondans org gasare är inte helt bra. Försök leta Xr med bytt fugge till fatslide!!

Sen kan man ju alltid smälla på en turbo om man tycker sin XR är lite slö
:D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Låter som du har testa dem mycket. Kanske borde tillägga att jag väger 115 kg och är 198 lång. Helt ny vad det gäller supermotard / enduro bara kört på min z1000 innan. hittar i stortsätt bara orginal hojjar på blocket, några har lite trimm delar men dom är ej besiktade :/ får leta vidare men i nu läget lutar det nog åt en XR pga alla säger att den är så driftsäker!

Jo jag har nog kört några hojar. Om du är 198 lång bör du skaffa styrhöjare till xren för bättre stå körning!! Eller rättare sagt skaffa det även om du är 160cm för det ger helt annan körbarhet stående ivf. Ktm verkar ha lite högre styre redan standard så där är det inget måste med höjare.

Man kan även modda fotpinnar så dom breddar bara bakåt på xr 650 för att få ännu bättre körställning/mått/balance in kroppen

Pg Lundmark har ju kört ParisDakar med stor framgång minst sagt,, och då på ktm 660 rally. Han har även kört Xr650 i baya 2000 mf ökenlopp så man kan nog säga han har bra erfarenhet på dessa hojar.

Det är från PG jag fått tippsen att bygga om xr650ien så den blir mer lika ktm i fotpinnemått vs styre för det var det enda han klagade på xren.

Dunkar man på en turbo på xren går den lika bra som en ktm med turbo fast längre:D
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top