Honda XR650R

Chuck Norris

Chucati
Gick med
4 May 2007
Ort
Stenungsund
Hoj
Hypermotard S, XR650R
Dags att besikta grisen för första gången sen jag köpte den och jag misstänker att den inte kommer att slinka igenom som den ser ut nu.

Bakljuset är en liten diodlampa som är fastskruvad under bakskärmen och bromsljuset är lampan mitt uppe på bakskärmen, nån skylt belysning finns ej.

Frågan är om besiktningen köper det här med bromsljus uppe på skärmen, eller måste jag montera dit nytt bakljus med inbyggt bromsljus??

Levererades hojen med nån gigantisk plastflärp där allt var monterat eller hur löser ni andra det här med besiktning?

Behöver man fortfarande den där löjliga reflexen eller har dom sett att alla sitter fast med tuggummi vid det här laget.
 

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Dags att besikta grisen för första gången sen jag köpte den och jag misstänker att den inte kommer att slinka igenom som den ser ut nu.

Bakljuset är en liten diodlampa som är fastskruvad under bakskärmen och bromsljuset är lampan mitt uppe på bakskärmen, nån skylt belysning finns ej.

Frågan är om besiktningen köper det här med bromsljus uppe på skärmen, eller måste jag montera dit nytt bakljus med inbyggt bromsljus??

Levererades hojen med nån gigantisk plastflärp där allt var monterat eller hur löser ni andra det här med besiktning?

Behöver man fortfarande den där löjliga reflexen eller har dom sett att alla sitter fast med tuggummi vid det här laget.



Mja, har du en jävla tur så, men...
Annars bör du ha belysning på reg skylten samt reflex bak,
och javisst levererades hojen från fabrik med en stor skärm med allt "snyggt"
förpackat däri!
Lycka till!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Konkurent i ras:D Då får ni nog gå ihop allesammans på forumet för att ha en changs:D
MEN en sak som jag aldrig gjort underligt nog är att dragit av en bult på xr!!

Endera har ni köpt momenycklarna på biltema ,,eller så kör ni utan

Mickemedusa ,,du kommer att gilla steg 2 kammen. Och vilken bra länk till org prylar xr mf
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
:tummenupp hade dom innan jag bytte funkar kalas i terräng o grus men tycker inte om höga farter över 110-120 är dom lättslitna,
kolla så du inte får fel om du beställer via nätet flera som fått suddgummidäcket st istället för it ,st är för lös terräng o försvinner på nolltid på grus

Tack för svaret :tummenupp

Höga farter, men på grusvägarna snurrar ju alltid bakhjulet i 120 :tungan
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
:rodnar skrev lite fel roger,var asfaltfarter runt 110-120 jag menade,även stockholmare har väl transportsträckor till gruset;)
klart bakdäcket ska spinna på gruset
 

skisak

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Torshälla
Hoj
XR 650 -01
Bugar å bockar...

Hygglo

Grejorna inköpta, men har inte fått dit dom ännu..
Tack för tipset...

Nja jag gissar att det måste till en reflex och en nummerskylt belysning för att Besiktningen ska blli nöjda..

/Magnus

Hallojs!

Vet inte om du fått rätt på din baklampa ännu, men så här har jag gjort...

Jag hade problem att hitta rätt lamphållare till en vanlig "BA15D" -glödlampa
(21W/5W). Lamporna jag köpte hade "förskjutna" tappar att passa in i spåren på hållaren, men hållaren hade inte denna förskjutning.

Föredrog då att köpa en "färdig" hållare, råkade bli en original baklampa till en nyare Moto Guzzi = sågade i denna (av plast) tills bara själva lamphållaren fanns kvar. Denna passade bra in i min original baklampa på skärmen.

Problem 2: mina glödlampor small efter några mil p.g.a. vibrationerna + att det var väldigt trångt under lampglaset (glödlampan låg emot lampglaset). Lösningen heter DIODLAMPA som finns här: www.diodhuset.se (art nr: 1215242, 89kr). Dioder är mycket hållbara och lampan är ganska smidig och passar bra in under glaset.

Ska besiktiga snart och tänkte försöka komma igenom med denna lampa.

Återkommer!


Mvh

/Matti
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Värt att köpa en hotcam stage 2 om man kör original förgasare, borrad sidokåpa och annan ljuddämpare?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Värt att köpa en hotcam stage 2 om man kör original förgasare, borrad sidokåpa och annan ljuddämpare?

hade nog kört på steg 1 själv,var en sån jag skrotade i veckan du får ett fint register med den ,bredare än steg 2,steg 2 ger mindre i mellanregistret men mer på topp

ska prova en steg 2 den här gången får jag se om den är bättre ,boost tyckte jag skulle prova den istället så jag får se vad jag tycker sen
tror inte orginalkrökarna andas fullt ut för att du ska ha nån användning av steg 2

:tummenupp riv motorn nu loy så jag slipper va själv o skruva bort halva sommarn :D :näsblod

:tummenupp kolla med boosten får du se vad han tycker om org krökar o steg 2
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
hade nog kört på steg 1 själv,var en sån jag skrotade i veckan du får ett fint register med den ,bredare än steg 2,steg 2 ger mindre i mellanregistret men mer på topp

ska prova en steg 2 den här gången får jag se om den är bättre ,boost tyckte jag skulle prova den istället så jag får se vad jag tycker sen
tror inte orginalkrökarna andas fullt ut för att du ska ha nån användning av steg 2

:tummenupp riv motorn nu loy så jag slipper va själv o skruva bort halva sommarn :D :näsblod

:tummenupp kolla med boosten får du se vad han tycker om org krökar o steg 2
Okej, var mest för jag kanske kunde få ett hyffsat pris på en sådan :)

Men du hade beställt från denna sidan? http://www.cycle-parts.com/

Funkar bra med frakt och så? Blir nämnligen en beställning av alla lager och packningar väldigt snart. Om nu inget annat är slitet med, kolv, ventiler osv bör ju hålla en hel massa längre?


Så till dom riktiga frågorna :D

Kollar man diverse sidor som säljer delar till xr'n så lyckas jag inte hitta kolvbultslager och vevstakslager. Var får jag tag i dessa om dom skulle behöva bytas?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
beställt orginaldelarna därifrån inte kammarna,vet flera som handlat där för flera ggr utan problem så det är nog lugnt

kammarna tog jag härifrån

http://stores.ebay.com/ATV-MX-RACERS-CORNER

138dollar för steg2 och 144för steg1 hamnar runt 950:-med frakten om man slipper tullen(gick bra sist)



finns inget löst lager vid kolvbulten ,
vet inte om vevlagret går o köpa löst ,kollade på en xr innan jag köpte min där killen bytt hela vevpartiet kollade på cycleparts nu och dom säljer bara komplett där också för 3000 sek ,är ju ett jobb man får lämna bort annars så det är frågan om det är lönsamt
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
kolla vad dom kostar här,beställde delar till raset i veckan av dom

bara fotpinnar kostar 24 dollar styck+frakten, 288sek om dollarn ligger på 6sek för paret
http://partsfinder.onlinemicrofiche.com/cycleparts/Honda_OEM/HondaDB.asp?Type=13&A=128&B=41

www.cycle-parts.com

Löste det på ett billigare sätt. :)

Högra fotpinnehållaren (den där skitkonstruktionen) var ju böjd också efter min highsider. Den är dyr... :näsblod

Köpte lite fikabullar och fick låna en komplett bilverkstad och lagade dem istället. :)

Fantastiskt vad man kan göra med en hammare (model stor), rörtång, skruvtäd (modell stort) och en gasolbrännare. :) (och lite diverse verktyg)
OK, de är inte i "mint" konditon, och man kommer inte tro de är nya. Men fn, de är raka och greppar fotsulan fin fint. :)
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Okej, var mest för jag kanske kunde få ett hyffsat pris på en sådan :)kolvbultslager och vevstakslager. Var får jag tag i dessa om dom skulle behöva bytas?

Har du rivit motorn nu? Du behöver inte byta vevstake/lager om det nu inte har farit omkring en massa filspån i vevhuset eller det är synbara skador i lilla änden för kolvbulten, kolla även så shimsen på varge sida vevstaken ser fina ut och ev glapp i staken? Enda altenativ äer att köpa Falcon vevstakskitt komplett med vevstae/bult/lager stenbra stake den fick inte ens jag sönder med turbo och 1,1bars tryck!! Rullagret flög därimot:gnissla

Köpa hot cams?.. Ja köp!! Köp!! då blir du sugen på större krökar,,helt klart inte bra med org krökarna men sätt dit ändå när du liks river.. Jag skulle även ökat kompet med endera en JE 12-1kolv eller wiseco 11-1 + plana 1mm eller plana 2mm och org kolv......Då får du en rolig motor:tummenupp OBS vid planing måste kammen flyttas fram i drevet = urslipning av bulthål i kammdrev!! OBS vid montering av steg 2 kam hotcams måste man kolla spelet mellan kolv och ventiler med modellera!! Gäller även utan planing!! Vet att snubbar har kört steg 2 utan urslip i ventilfickor ,,men så har det till slut slagit i och..............khwvhqlawvlkqalvbjk:näsblod
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Har du rivit motorn nu? Du behöver inte byta vevstake/lager om det nu inte har farit omkring en massa filspån i vevhuset eller det är synbara skador i lilla änden för kolvbulten, kolla även så shimsen på varge sida vevstaken ser fina ut och ev glapp i staken? Enda altenativ äer att köpa Falcon vevstakskitt komplett med vevstae/bult/lager stenbra stake den fick inte ens jag sönder med turbo och 1,1bars tryck!! Rullagret flög därimot:gnissla

Köpa hot cams?.. Ja köp!! Köp!! då blir du sugen på större krökar,,helt klart inte bra med org krökarna men sätt dit ändå när du liks river.. Jag skulle även ökat kompet med endera en JE 12-1kolv eller wiseco 11-1 + plana 1mm eller plana 2mm och org kolv......Då får du en rolig motor:tummenupp OBS vid planing måste kammen flyttas fram i drevet = urslipning av bulthål i kammdrev!! OBS vid montering av steg 2 kam hotcams måste man kolla spelet mellan kolv och ventiler med modellera!! Gäller även utan planing!! Vet att snubbar har kört steg 2 utan urslip i ventilfickor ,,men så har det till slut slagit i och..............khwvhqlawvlkqalvbjk:näsblod
Jag kollar bara runt nu innan. Vill ha så bra koll som möjligt innan jag börjar pilla på sakerna.

Tänkte som du, ska man ändå skruva kan man lika bra sätta i lite roligare saker om pengarna räcker :D


Tack för svaren alla. Guld värt när man är "noob" :näsblod
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Snabbfråga!! Ni som kör med tm40 fugge, vad har ni för huvudmunstycke i?

Jag har ett "kit" från abp racing och den levererades med 140 munstycke undrar om det räcker.

/M
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Hej Boost.

Här är en bild på min 4.0 trotel med 3,3 mm urfräsning.
 

Bifogat

  • 4.0 Trotel.JPG
    4.0 Trotel.JPG
    163 KB · Visningar: 115

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hej Boost.

Här är en bild på min 4.0 trotel med 3,3 mm urfräsning.

Tänk att vi löste mysteriumet mellan våra gasare efter säkert 3 tim pratande och mätande till slut:tummenupp Lägger upp en bild så vi kan gämför uppsticket på nålmunstycket!!
Rogers och min gasare visade sig ha olika uppstick på nålmunstyckets halvmåne!! Min var kapad till bara 1,5mm!! Tror fan att Roger hade problem:D
Bilderna visar Min mikuni pro serie 40 portad till 41,5 och mikuni Hsr 42 portad 43,3 och kehin 39 portad till 41mm. Roger,, lägg gärna upp en bild på ditt uppstick i gasaren!!
 

Bifogat

  • Bild 014.jpg
    Bild 014.jpg
    75.9 KB · Visningar: 151
  • Bild 098.jpg
    Bild 098.jpg
    114.4 KB · Visningar: 151
  • xr 650 turbo bollsta 189.jpg
    xr 650 turbo bollsta 189.jpg
    117.6 KB · Visningar: 211

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Tänk att vi löste mysteriumet mellan våra gasare efter säkert 3 tim pratande och mätande till slut:tummenupp Lägger upp en bild så vi kan gämför uppsticket på nålmunstycket!!
Rogers och min gasare visade sig ha olika uppstick på nålmunstyckets halvmåne!! Min var kapad till bara 1,5mm!! Tror fan att Roger hade problem:D
Bilderna visar Min mikuni pro serie 40 portad till 41,5 och mikuni Hsr 42 portad 43,3 och kehin 39 portad till 41mm. Roger,, lägg gärna upp en bild på ditt uppstick i gasaren!!

Ja min "halvmåne" sticker upp 4,2 mm från munstycket :D

Jag tror att vi till slut har löst problemet med att min går för fett på tomgång och lite gas. Jag har skickat ett mail till Sudco i USA och frågat dom hur dom gör? Dom kanske bara fräser bort "månen" helt :tungan
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Hur har ni fjädringen inställd på era hojar? Vad har ni kommit fram till? Vika inställningar har fungerat bäst för er?

# Hur många mm häng?
# Antal klick på komp och retur?
# Vilken olja och mängd i gaffelbenen?
# Gaffelbenens uppstick ur styrkronan?


Jag har talat med Springzz och dom säger att jag ska ha 20-25mm häng fram och 25mm bak. Med mig på, så ska jag ha 40-45mm häng fram. Verkar det vara rimligt, vad säger ni?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur har ni fjädringen inställd på era hojar? Vad har ni kommit fram till? Vika inställningar har fungerat bäst för er?

# Hur många mm häng?
# Antal klick på komp och retur?
# Vilken olja och mängd i gaffelbenen?
# Gaffelbenens uppstick ur styrkronan?


Jag har talat med Springzz och dom säger att jag ska ha 20-25mm häng fram och 25mm bak. Med mig på, så ska jag ha 40-45mm häng fram. Verkar det vara rimligt, vad säger ni?

Vid grusåka och crossdäck så ställer jag fjädringen så att den slår hellst fullt ut så atta säga,Man ska ju försöka ställa fjädern bak och kompet så pass mjukt att hela fjädringsvägen utnyttjas.. Offtast så har jag returen väldigt seg,, så pass seg att det är grännsfall att den hinner upp igen tills nästa gupp ,,Bara att ställa efter väg förhåll, Fördelen med seg retur bak är ju att man undviker en framflipp:D Uppslag i baken är ju det värsta jag vet och brukar ställa till krasher! Kompet har jag på svagast möjliga ,,oljan i gaffeln är supertunn vid grusvägsåka typ 05 tror jag??? Ja den tunnaste jag fick tag på ,då följer hjulet varenda liten potta och man åker som en dröm utan skakande.. För det mesta har jag i gaffeln både komp och retur max utskruvade...En stor rolig fördel med snabb retur i framgaff är att dom går lättare upp på bakhjulet:tummenupp Om det inte vore för bakhjulsåkandet skulle jag ha hafft något retur där med!!:D
 
Nyheter
Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top