Hondan har börjat att gå varm...

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Japp, min Hondas temperatur mätare har börjat röra sig farligt nära rödmarkeringen. Men det är bara när jag kör sakta eller står still, alltså när den inte blir luftkyld. Det finns tillräcligt med vatten. Funderar på om det kan vara pumpen som har börjat konstra sig. Hur kollar man lättast det? Det är ett surr när jag vrir om tändningslåset. Funderar på om det kan vara pumpen eller RC-ventilen som låter. Det kan ju också vara termostaten som har börjat känna av fel... Är det ngn. som har ngt. bra tips på vad det kan vara förutom dessa? Eller andra praktsika tips man kan göra?

Edit: Ska oxå tilläggas att CRM:en har en förmåga att bli varm, men då får man köra rejält hårt med den. Så här har den inte varit tidigare.
:squid
 
Last edited:

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
tvåtaktare skall inte framföras långsamt glider du i kö eller liknanade så får den bara för lite kylning av vinden
surret är från avgasporten den så kallade ventilen eller vad man ska kalla den men de ska bara göra så några sekunder (surra) annars e de nåt fel


men e de mekansikt problem så kan jag berätta om dom fel min hade
min crm hade två problem
ett är blockpackningen hel? förbrukar den vatten byt blockpacknig
två de kan vara termostaten den sitter på toppen min öpnnade inte går å kolla på två sätt antingen plocka bort termostaten kvarstår problemet då e de nåt annat
men de går även å kolla på ett annat viss de finns en verktyg (termometer) vet inte vad de heter men de funger så att den kan känna av temeraturen inne i slangar å å motorblock du siktar med en laserpunkt ungefär tror de e de iallafall å på den punkten kan den känna av temperaturen inne i slangar å motorblock å vissar temperaturen på en display följde vattnets väg med denna å upptäckte att termostaten inte öppnade (stor temperatur skillnad )
men du får gå till nån verkstad som har ett sånt här verktyg tror inte många verkstäder har en sån här manick den kosat nämnligen 1500:-
ska försöka ta reda på vad de heter imorn
med detta verktyg så kan du kolla om vattenpumpen e trasig också
men du får komma hit så kan jag kolla de för jag har tillgång till en sån sak
din crm e de jdh 637 eller
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
pini skrev:
tvåtaktare skall inte framföras långsamt glider du i kö eller liknanade så får den bara för lite kylning av vinden
surret är från avgasporten den så kallade ventilen eller vad man ska kalla den men de ska bara göra så några sekunder (surra) annars e de nåt fel


men e de mekansikt problem så kan jag berätta om dom fel min hade
min crm hade två problem
ett är blockpackningen hel? förbrukar den vatten byt blockpacknig
två de kan vara termostaten den sitter på toppen min öpnnade inte går å kolla på två sätt antingen plocka bort termostaten kvarstår problemet då e de nåt annat
men de går även å kolla på ett annat viss de finns en verktyg (termometer) vet inte vad de heter men de funger så att den kan känna av temeraturen inne i slangar å å motorblock du siktar med en laserpunkt ungefär tror de e de iallafall å på den punkten kan den känna av temperaturen inne i slangar å motorblock å vissar temperaturen på en display följde vattnets väg med denna å upptäckte att termostaten inte öppnade (stor temperatur skillnad )
men du får gå till nån verkstad som har ett sånt här verktyg tror inte många verkstäder har en sån här manick den kosat nämnligen 1500:-
ska försöka ta reda på vad de heter imorn
med detta verktyg så kan du kolla om vattenpumpen e trasig också
men du får komma hit så kan jag kolla de för jag har tillgång till en sån sak
din crm e de jdh 637 eller

Med blockpackning, menar du då packningen mellan cylindern och blocket? Min NSR har nämligen börjat förbruka vatten efter att jag satte på cyllen utan att byta cylinderfotspackning. :rodnar
 

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6 -08
pini skrev:
tvåtaktare skall inte framföras långsamt glider du i kö eller liknanade så får den bara för lite kylning av vinden
surret är från avgasporten den så kallade ventilen eller vad man ska kalla den men de ska bara göra så några sekunder (surra) annars e de nåt fel


men e de mekansikt problem så kan jag berätta om dom fel min hade
min crm hade två problem
ett är blockpackningen hel? förbrukar den vatten byt blockpacknig
två de kan vara termostaten den sitter på toppen min öpnnade inte går å kolla på två sätt antingen plocka bort termostaten kvarstår problemet då e de nåt annat
men de går även å kolla på ett annat viss de finns en verktyg (termometer) vet inte vad de heter men de funger så att den kan känna av temeraturen inne i slangar å å motorblock du siktar med en laserpunkt ungefär tror de e de iallafall å på den punkten kan den känna av temperaturen inne i slangar å motorblock å vissar temperaturen på en display följde vattnets väg med denna å upptäckte att termostaten inte öppnade (stor temperatur skillnad )
men du får gå till nån verkstad som har ett sånt här verktyg tror inte många verkstäder har en sån här manick den kosat nämnligen 1500:-
ska försöka ta reda på vad de heter imorn
med detta verktyg så kan du kolla om vattenpumpen e trasig också
men du får komma hit så kan jag kolla de för jag har tillgång till en sån sak
din crm e de jdh 637 eller

ok, jag ska kolla på detta....hur långt e det till tidaholm från Uddevalla?? Och nej min e inte jdh 637 = :D Du har sålt din crm eller??
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
"Brukar" inte toppen ha en förmåga att slå sig på CRM/NSR? Plana toppen och ev. cylindern och på med ny packning och dra med rätt moment och i rätt ordning. Är kylaren varm? Den övre slangen? Luktar det avgaser i kylaren? Bubblar det med den igång? (svårt att se kanske)
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
pini skrev:
tvåtaktare skall inte framföras långsamt glider du i kö eller liknanade så får den bara för lite kylning av vinden
surret är från avgasporten den så kallade ventilen eller vad man ska kalla den men de ska bara göra så några sekunder (surra) annars e de nåt fel


men e de mekansikt problem så kan jag berätta om dom fel min hade
min crm hade två problem
ett är blockpackningen hel? förbrukar den vatten byt blockpacknig
två de kan vara termostaten den sitter på toppen min öpnnade inte går å kolla på två sätt antingen plocka bort termostaten kvarstår problemet då e de nåt annat
men de går även å kolla på ett annat viss de finns en verktyg (termometer) vet inte vad de heter men de funger så att den kan känna av temeraturen inne i slangar å å motorblock du siktar med en laserpunkt ungefär tror de e de iallafall å på den punkten kan den känna av temperaturen inne i slangar å motorblock å vissar temperaturen på en display följde vattnets väg med denna å upptäckte att termostaten inte öppnade (stor temperatur skillnad )
men du får gå till nån verkstad som har ett sånt här verktyg tror inte många verkstäder har en sån här manick den kosat nämnligen 1500:-
ska försöka ta reda på vad de heter imorn
med detta verktyg så kan du kolla om vattenpumpen e trasig också
men du får komma hit så kan jag kolla de för jag har tillgång till en sån sak
din crm e de jdh 637 eller
Har för mig att det är någon typ av IR? Kan ha fel.
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Kolla så att alla slangar sitter HÅRT, min jäkel sprang iväg i temp
när en slang läckte lite och då hade jag dragit åt den ganska
hårt, men tydligen inte tillräckligt. termostaten kan du lägga i en
kastrull med kallt vatten och sedan vrida på plattan och sätta i en
termometer i vattnet. Termostaten bör öppna vid 70-80 grader.
Det kan även vara topplockpackningen som gett med sej.
 

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
jag menade topppackningen
jag utgår från att han har kollat att slangarna är hela
men dra inte slagarna för hårt då drar du sönder slangen den börjar läcka
när topplockspackningen går sönder så behöver man bara byta packningen de brukar iallafall räcka
ja har som sagt sålt min crm saknar den
de e nån typ av ir som du menar nisse
kan la va vara typ 12 mil hit
 

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Det löste sig...tack för alla tips! :tummenupp
 
Last edited:

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Nisse Järnet skrev:

En slang var lite dåligt åtdragen, det försvann vatten. Men efter att ha dragit åt den och fyllt på vatten, så var problemet åtgärdat :D Svårare än så var det inte :rolleyes:
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top