Hopkins - How to ride the 800

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Läste en lite rolig intervju med John Hopkins där han bland annat pratar om hur det är att köra dom nya 800cc med all elektronik.
Citerar lite av det han sa.

"Riding the 800s is like playing a video game.
There´s a lot less room for mistakes, but I enjoy it. With the 800 you have to do everything perfectly, you have to hit your braking marker, you have to ride from kerb to kerb and you have to get on the throttle just right. It´s all about timing and it has to be perfect. You have to be more precise, and that´s fun.

But I do miss the 990s.
I miss backing it into the turns and getting it lit up, sliding out of corners.

The Kawasaki´s traction control system is so advanced.
On the 800 four-stroke, the majority of the time you just hit apex, hold the thing wide open and it does the work for you. Back with the 500 two-stroke I´d come out of a corner startin off with about three or four per cent throttle, then I´d start opening it up, but I wouldn´t have the thing anywhere near wide open until I was past the kerb. I wouldn´t dare.

It´s like being a computer technician to get the ultimate lap.
You have to back down the control systems, otherwise the engine´s too tame. You have to find that fine line between the traction control working and not working; you have to find what´s fast and what isn´t. If you use to much traction control the engine cuts out too much and you don´t go anywhere."

Han nämner dessutom lite hur det var att köra med de Puniets inställningar.

"First time I rode the Kawasaki 800 it was frightening.
Just because of de Puniet´s set up. De Puniet doesn´t hang off the bike, he sits in one position and just pulls the throttle. If he makes it, he makes it, if he doesn´t he goes down. I´m not sure he has a clear understanding of a decent set-up."

Han är rätt hård mot de Puniet :)

Jag lägger inga värderingar på hans intervju. Känns som han ibland tycker det är skitsvårt att köra 800cc och ibland är det bara att gasa och hålla i sig. Eller det svåra är kanske att ställa in den och när man väl har fått en bra inställning så är det bara att gasa. Va lite roligt att läsa iaf.
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Känns som han ibland tycker det är skitsvårt att köra 800cc och ibland är det bara att gasa och hålla i sig. Eller det svåra är kanske att ställa in den och när man väl har fått en bra inställning så är det bara att gasa.

Det han menar är att hojarna är lättare att köra. Men det är ju lättare för alla, så det är alltså inte lättare att vara snabbast. För att vara snabb är det viktigare med precison och exakthet än förut, och att hitta tajmingen mellan elektronik och manuell gaskontroll. Vad som är viktigt i körningen har alltså förändrats en del, från grundläggande hojkontroll till spårval och precision.
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Det han menar är att hojarna är lättare att köra. Men det är ju lättare för alla, så det är alltså inte lättare att vara snabbast. För att vara snabb är det viktigare med precison och exakthet än förut, och att hitta tajmingen mellan elektronik och manuell gaskontroll. Vad som är viktigt i körningen har alltså förändrats en del, från grundläggande hojkontroll till spårval och precision.

Vad som är viktigt i körning har helt klart förändrats. Men kan man verkligen säga att det har blivit lättare? Som du säger krävs det ju mer precision och exakthet. Känns inte som att det är saker som gör det lättare. Om du måste sätta ingången perfekt och utgången perfekt så blir det ju inte lättare.
Fast det är klart, det kanske är lättare att sätta hyffsade tider för att man får mycket hjälp men för att sätta dom där riktigt bra tiderna så krävs det väldigt mycket.
Jaja, det har ju diskuterats massor av gånger förr :) så det kanske är dumt att dra igång den diskussionen igen.
 

sandstream

Guest
Vad som är viktigt i körningen har alltså förändrats en del, från grundläggande hojkontroll till spårval och precision.
En del av hojkontrollen på en roadracinghoj är ju att hitta precis rätt i körningen för att det ska gå så fort som möjligt.

Att Schumi kör 5 sekunder långsammare per varv säger absolut ingenting om hur svårt det är att köra inom 1 sekund av de snabbaste. Schumi är ju ett exempel som folk brukar ta upp.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En del av hojkontrollen på en roadracinghoj är ju att hitta precis rätt i körningen för att det ska gå så fort som möjligt.

Att Schumi kör 5 sekunder långsammare per varv säger absolut ingenting om hur svårt det är att köra inom 1 sekund av de snabbaste. Schumi är ju ett exempel som folk brukar ta upp.
Hans uttalande om TC och dess inverkan är ju dock högintressant.

On the 800 four-stroke, the majority of the time you just hit apex, hold the thing wide open and it does the work for you.

Att det är skitsvårt att köra fortast är det ju ännu ingen som har påstått.
 

sandstream

Guest
Hans uttalande om TC och dess inverkan är ju dock högintressant.
Ja, det stämmer ju inte direkt med det som Edwards sagt tidigare.

Att jag tog upp Schumi beror som sagt på att en del brukar använda hans tider som ett argument för att vem som helst kan köra en MotoGP-hoj fort.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Vad som är viktigt i körning har helt klart förändrats. Men kan man verkligen säga att det har blivit lättare? Som du säger krävs det ju mer precision och exakthet. Känns inte som att det är saker som gör det lättare. Om du måste sätta ingången perfekt och utgången perfekt så blir det ju inte lättare.

Jag tycker det är ganska givet att det är lättare att köra en hoj med TC än utan TC. Om man struntar i tider och inte tittar på vad det innebär för konkurrensen, och bara tittar på hur det har förändrat vad som krävs för att framföra en hoj snabbt och effektivt.

Fast det är klart, det kanske är lättare att sätta hyffsade tider för att man får mycket hjälp men för att sätta dom där riktigt bra tiderna så krävs det väldigt mycket.

Precis. Det har inte förändrats, det bästa ekipaget kommer fortfarande att vinna. Däremot kan inte föraren göra lika stor skillnad som förr. Det behöver inte vara negativt, där går åsikterna isär. Jag tycker det är tråkigare. Inställningar, hoj och däck har fått större betydelse för utgången än nånsin tidigare.

Jaja, det har ju diskuterats massor av gånger förr :) så det kanske är dumt att dra igång den diskussionen igen.

Det har ju diskuterats många gånger för att den är intressant :)

Men visst, det kanske är lite uttjatat ändå...

En del av hojkontrollen på en roadracinghoj är ju att hitta precis rätt i körningen för att det ska gå så fort som möjligt.

Visst är det så, alla faktorer som alltid funnits när det gäller hojkörning finns fortfarande, men förhållandet mellan dem är annorlunda.
 
Last edited:

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Jag tycker det är ganska givet att det är lättare att köra en hoj med TC än utan TC. Om man struntar i tider och inte tittar på vad det innebär för konkurrensen, och bara tittar på hur det har förändrat vad som krävs för att framföra en hoj snabbt och effektivt.

Absolut!



Precis. Det har inte förändrats, det bästa ekipaget kommer fortfarande att vinna. Däremot kan inte föraren göra lika stor skillnad som förr. Det behöver inte vara negativt, där går åsikterna isär. Jag tycker det är tråkigare. Inställningar, hoj och däck har fått större betydelse för utgången än nånsin tidigare.

Självklart kommer bästa ekipaget vinna. Däremot tycker jag nog föraren spelar in rätt mycket eftersom det krävs sån precision. Man kan ju förstå varför förare som kör lite mer på "sladd" och den typen av "känsla" kan ha det lite svårt. Jag håller nog med om att det är lite tråkigare. Man vill ju se rykande däck ut ur kurvorna :yoparty .
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
"On the 800 four-stroke, the majority of the time you just hit apex, hold the thing wide open and it does the work for you. Back with the 500 two-stroke I´d come out of a corner startin off with about three or four per cent throttle, then I´d start opening it up, but I wouldn´t have the thing anywhere near wide open until I was past the kerb. I wouldn´t dare."

Ännu en förare som öppet berättar om den bedrövliga utvecklingen. Fy fan vad löjligt...

:tummenner
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Vingmuttern har timing med sina dissningar,
när han dissade KRjr så tog gubben en andraplats och slutade för Hopper i VM-tabellen.
100 spänn på att RdP slutar för Hopkins i VM-tabellen i år!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Snart behöver dom inte styra hojjarna heller.

Herregud, kunna hålla fullt från apex... Det moment som är mest betydelsefullt för tiderna är just accelerationen ut ur kurvan tillsammans med kurvhastigheten, båda görs med påslag (jo jag kör en annan sport, men läs twist of the wrist eller performance riding techniques). Med TC har man alltså plockat bort det, i princip.

Så nu behöver bara pojkarna svänga cykeln och ev bromsa lite ibland. Klart som fan att det krävs mer precision då. Stackars den karl som tc:n buggar ur för.

Jag kanske är oldschool men jag har tillåme slite ut abs och "tc"-boxen ur rallybilen, den har ingenting där å göra.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
NTs historik på 500 inlägg går tillbaka till tidig höst, medan din räcker drygt en månad. Om NT är tjatig vad säger det om dig? Du kan faktiskt moderera dig själv lite, för man kan ha olika åsikter i triviala frågor utan att man ska behöva nedkämpa sina motståndare.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Vingmuttern har timing med sina dissningar,
när han dissade KRjr så tog gubben en andraplats och slutade för Hopper i VM-tabellen.
100 spänn på att RdP slutar för Hopkins i VM-tabellen i år!


på dem senaste testerna har väl rdp vrait bra mkt snabbare än hopper.. lägger till en hundring på att randy blir före hopper!
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top