Hoppa fallskärm i Västerås!

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Nu har jag lyckats övertala min flygrädda lillebror att vi ska hoppa fallskärm i sommar! :D

Är det någon här som vågar hänga med?
Tänk er att slänga sig ur ett flygplan och sen falla fritt i 200km/h i 50 sekunder. 50 sekunder där du kan göra precis vad som helst, leka akrobat eller störtdyka mot marken! För att sedan fälla ut skärmen och sväva runt över Västerås i 6-8 minuter innan du glider in för en mjuk landning lite halvskakis från den avtagande adrenalinrushen.

Teorin är två helger: 28jun - 6jul. Hela kursen kostar 7800:- I det ingår teorin, utrustning, upp till 30 hopp. Det är 24 olika hopp som du ska klara innan du tillslut har fallskärmslicens! =)
Jag ser det som att jag betalar 7800:- för 24-30 hopp, licensen är bara en bonus ifall jag känner för att fortsätta.
Mer info här

Kolla på de här klippen och försök sen påstå att du inte är frestad! :2cool
http://www.youtube.com/watch?v=8RndyRDSo2Q
http://www.youtube.com/watch?v=IpOK86-5XT4
http://www.youtube.com/watch?v=f3CEE_acjkA

AFF är skiten. :tummenupp

..och ja, jag har haft cert. Tyvärr flyttade klubben till Strängnäs så där tog min hoppkarriär slut. :näsblod

Japp, kör AFF! Då får du mer kontroll i frifallet och sen kommer du igång fortare och det blir nog faen billigare i längden då man sitter och äter hamburjare i väntan på blåsfria dagar hela sommaren under konvetionell kurs.

Plåtniklas: Ska vi starta en egen klubb? Det skulle sitta fint med en här i stan eller hur? Tänkte själv konvertera till Frifallsskolan precis då de drog iväg.
Vi kunde ha en ute på värmdö där man hänger över sthlms skärgård :)

Hmmm 260:-/hopp för vanliga kursen, 940:-/hopp för intensivkursen... Billigare i längden? Njae, det har jag svårt att tro! ;)

Man blir ju riktigt sugen i alla fall! Jag håller till i ett av grannhusen där på johannisberg..
Ångrar att jag inte satte igång och tog fallskärmscert när man jobbade. Tiden efter man gjorde det där tandemhoppet var man ju riktigt sugen! Numera har man ju inga inga inkomster och massa dyra intressen :gnissla

Hmmm 260:-/hopp för vanliga kursen, 940:-/hopp för intensivkursen... Billigare i längden? Njae, det har jag svårt att tro! ;)

Tro mig. Aff hoppas direkt från 4.000 m så ni kan haka med på samtliga liftar. Som elev i den vanliga kursen ska ni hoppa 1000, 1200, 1500, osv och då får ni vänta på elevliftar, sen är det väder, rätt vind mm som spelar in. I värsta fall tar det hela sommaren och utslaget på resor dit, mat å skit man spenderar under tiden, mm så skiljer det inte så mycket.

När Jag tog certet -99 kostade vanliga 6000:- och AFF 8000:-

Vad tar dom för AFF på FK Aros?

Jag och bruschan har snackat om det där. Vad är skillnaderna på kurserna? Jag är inte så intreserad av vanliga hopp men man skulle visst göra 200 innan man fick gå basejump kurs i Norge.

Snabb och billigt vill jag alltså ha.

Jag och bruschan har snackat om det där. Vad är skillnaderna på kurserna? Jag är inte så intreserad av vanliga hopp men man skulle visst göra 200 innan man fick gå basejump kurs i Norge.

Snabb och billigt vill jag alltså ha.

dom 200 hoppen är ingen lag. Det är bara för att få hoppa med en instruktion från Kjerag. Vi kan dra och hoppa nån hög bro när som. Det har ingen med att göra :)

I princip kan man säga att man får med skärmvana av konventionella kursen men man får en helt annan frifallcoching i AFF vilket enligt mig är klart med värdefull. 25 hopp får man snart ihop och då är man ikapp kalottflygandet/landningarna medan konvetionel elev fortfarande saknar lite av det man får på AFF i frifall.

Det är viktigast att hantera uthopp till skärmejakulation:D Dvs höghartsrisker än att hantera nerflygning i utvecklad skärm (lågfasrtsisk).

Men det är bara vad Jag tycker, andra har säkert andra åsikter.

dom 200 hoppen är ingen lag. Det är bara för att få hoppa med en instruktion från Kjerag. Vi kan dra och hoppa nån hög bro när som. Det har ingen med att göra :)

I princip kan man säga att man får med skärmvana av konventionella kursen men man får en helt annan frifallcoching i AFF vilket enligt mig är klart med värdefull. 25 hopp får man snart ihop och då är man ikapp kalottflygandet/landningarna medan konvetionel elev fortfarande saknar lite av det man får på AFF i frifall.

Det är viktigast att hantera uthopp till skärmejakulation:D Dvs höghartsrisker än att hantera nerflygning i utvecklad skärm (lågfasrtsisk).

Men det är bara vad Jag tycker, andra har säkert andra åsikter.

Nej klart man kan hoppa från vilken bro som helst. Oavsett man har skärm eller inte. Anledning till varför jag vill göra lite hopp är för att jag träffade en norman på några RR tävlingar som hade hoppat frän det mesta. Bland annat tornen i K Lumpur. Han sa att jag kunde få komma på kurs med honom men han ville att jag skulle ha 200 hopp innan.

Men då kan jag ta snabbast möjliga kurs då?

Nej klart man kan hoppa från vilken bro som helst. Oavsett man har skärm eller inte. Anledning till varför jag vill göra lite hopp är för att jag träffade en norman på några RR tävlingar som hade hoppat frän det mesta. Bland annat tornen i K Lumpur. Han sa att jag kunde få komma på kurs med honom men han ville att jag skulle ha 200 hopp innan.

Men då kan jag ta snabbast möjliga kurs då?

Aff är klart snabbast och effektivast enligt mig. Jag är sugen på bäjsdjump också, har aldrig hoppat fast men är bra sugen. När drar vi till norge?
Det vore väl grejer att ta hojen till Kjerag och bara ha med sig en baserigg på ryggen.

Jag kan ju bara uttala mig om AFF, för det var den utbildningen jag gick, men det kändes som jag hade full koll efter dom obligatoriska 8, om jag inte minns helt fel, hoppen. Klarade alla övningar på första försöket.

Teo: Skulle nog inte vara fel med en klubb i Stockholm men nu har ju tyvärr mitt cert gått ut och jag vet ärligt inte om jag orkar ta tag i en helt ny utbildning. Det suger ju att man ska behöva gå om hela skiten. :mad:

Teo: Skulle nog inte vara fel med en klubb i Stockholm men nu har ju tyvärr mitt cert gått ut och jag vet ärligt inte om jag orkar ta tag i en helt ny utbildning. Det suger ju att man ska behöva gå om hela skiten. :mad:

Om man ska vara med i SFF med alla löjliga försäkringar och lathundar för hur står skärm man får ha i förhållande till antal hopp/vikt, mm.

Om vi startar en redneckklubb där man får göra vad man vill med sitt eget liv som inte är en kommunistisk förening som alla andra klubbar är (bortsett från vad Jag hört om frifallsskolan) så kan vi göra som vi vill. Givetvis kommer vi ha SFF i mot oss hela tiden men Jag tro det skulle vara klart mycket roligare. givetvis måste man kanske geomgå någon form av avrostning men det borde gå att lösa :)

Lite så funkar det i klubben Jag hoppade senast i men den vill man ju inte hänga ut i det resonemanget. Anledningen till att Jag slutade var för den låg 35 mil bort...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick