Hopplöst dåliga poliser igen

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Bingo skrev:
HAha, är du verkligen så ökänd i poliskretsar?

BTW, det är inte bara poliser som bör veta vad som gäller, det är även din skyldighet att känna till rikets lagar :mattias :lol

Ja, jag är glad att jag äntligen blivit känd. Känner mig så skönt out-law så här fram emot pansioneringen :hihi

Ja, jag vet. Men, det är säkert 1000 gånger viktigare (samhällsperspektiv) att poliserna följer reglerna än att #Olsson# gör det.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
ey! Har du tipsat om sidan? vanurå... hum! nu får man ju inte säga för mycket om vad man pysslar med.. suck. Tack för den då...

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
#Olsson# skrev:
Ja, jag vet. Men, det är säkert 1000 gånger viktigare (samhällsperspektiv) att poliserna följer reglerna än att #Olsson# gör det.

Helt rätt #Olsson#... jag är grymt imponerad... men, får man vara fräck och fråga hur det kommer sig att du lärt dig all the tricks of the trade ? Har du juristutbildning eller är du bara en otroligt påläst lekman ?

Det är föressten bra att du delar med dig av sådana här saker... ju oftare och mer vi får höra om saker som kan vara bra att kunna, desto kompetentare blir vi att använda rättsystemet till vår fördel (och även om det kanske inte lät så bra, så menar jag ingenting mer än att rätt ska vara rätt...)

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Pejo skrev:
Helt rätt #Olsson#... jag är grymt imponerad... men, får man vara fräck och fråga hur det kommer sig att du lärt dig all the tricks of the trade ? Har du juristutbildning eller är du bara en otroligt påläst lekman ?

Det är föressten bra att du delar med dig av sådana här saker... ju oftare och mer vi får höra om saker som kan vara bra att kunna, desto kompetentare blir vi att använda rättsystemet till vår fördel (och även om det kanske inte lät så bra, så menar jag ingenting mer än att rätt ska vara rätt...)

:tummenupp Nä, jag är inte påläst alls. Man behöver bara en PC, modem och internet. Problemen tar man när de dyker upp liksom. Lite framförhållning skadar iofs inte :tungan

Exakt! Man skall aldrig skämmas för att man bevakar sina rättigheter. Dessa lagar skrevs ju inte för att de skall ignoreras. När de skrevs var ju avsikten att de skall komma till användning. Inte bara av staten utan även av den enskilde medborgaren. Om ingen utnyttjar dem, tappar ju samhället till slut alla värderingar som de är uppbyggda på liksom.

Dessutom mår systemen bra av att de pressas. Den som pressar systemet så långt att det blir förändringar till det bättre, borde få betalt av myndigheterna för att man hjälper till med att bygga/rätta till systemen. Jag borde få 600:- för att jag postar om detta samhällsproblem och inte 600:- i böter :arsele :D

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Va?

Tänk om du spenderat din tid med PC:n och internet på att leta reda på den nya lagen angående provkörning av fordon vid reparation (och låtit bilen stå) istället för att detaljstudera regeln om rådrum.
-Hade du då inte besparat staten en massa kostnader i administration mm ?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Pebl skrev:
Va?

Tänk om du spenderat din tid med PC:n och internet på att leta reda på den nya lagen angående provkörning av fordon vid reparation (och låtit bilen stå) istället för att detaljstudera regeln om rådrum.
-Hade du då inte besparat staten en massa kostnader i administration mm ?

Jovisst. Samtidigt går samhället miste om någon som eventuellt synar systemen. Vilken är den största kostnaden? Kostnaden för administrationen eller ett samhälle styrt med diktaturliknande metoder.

Riimi har klisterlappar uppsatta där det står att de betalar ut 25:- för varje kund som hittar felmärkta priser på varorna. De(Riimi) tjänar naturligtvis bra på denna "affär".

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
Ni får ursäkta om jag är lite trög och inte fattar, men om jag har förstått det rätt så är rådrum följande:

Man vet inte om man vill ta det till rättegång eller inte, och får då vänta 8 dagar med att godkänna eller ta det till rättegång?

Har jag rätt?

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Pejo skrev:

Hör väl till VARJE sporthojåkares grundläggande "utbildning", innan man ens sätter sig på en sporthoj, att känna till grundläggande taktik som "Rådrum", och små enkla fakta som att kolla att det vid hastighetsmätning, där man blir stoppad, uprättats korrekta mätprotokoll osv? Bara att snurfa runt tex här på SH, för att få all info...

Edit.../ Bara för att JAG skriver så, betyder det ju inte att JAG kört för fort... :hihi /end edit...

/B

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Stolten skrev:
Ni får ursäkta om jag är lite trög och inte fattar, men om jag har förstått det rätt så är rådrum följande:

Man vet inte om man vill ta det till rättegång eller inte, och får då vänta 8 dagar med att godkänna eller ta det till rättegång?

Har jag rätt?

:tummenupp

Man varken förnekar eller godtar. Man behöver kanske kolla upp vad som gäller eller kanske snacka med juridiskt ombud.

Sedan "tar man" inte det till rättegång. Det är staten som ev gör det.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
benkar skrev:
Hör väl till VARJE sporthojåkares grundläggande "utbildning", innan man ens sätter sig på en sporthoj, att känna till grundläggande taktik som "Rådrum", och små enkla fakta som att kolla att det vid hastighetsmätning, där man blir stoppad, uprättats korrekta mätprotokoll osv? Bara att snurfa runt tex här på SH, för att få all info...

/B

Jodå benkar, självklart intresserar man sig för sina möjligheter rent juridiskt. "Rådrum" hade försvunnit ut i periferin i mitt medvetande för tillfället... Bra att bli påmind. Annars så är det väl det där med daglig tillsyn på utrustningen och platsprotokoll (vid hastighetskontroll).

Föressten. Ett knep man inte ska köra med är att svara "Den talar inte svenska" på en konstapels fråga : "Jamen hur fort sa hastighetsmätaren att det gick då!?".

(bara ett tips jag själv fått höra av en som testat. Länsman vart upprörd)

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Kan man begära att få se mätprotokoll när man blir stoppad? Om man begär rådrum, kan man då under tiden för rådrummet begära att få samtliga handlingar gällande den påstådda hastighetsöverträdelsen?

Är det någon som är bra på detta som kan ge mig lite kött på benen?

PS: Det finns något som heter (nånting som jag inte kommer ihåg) som är en förteckning på alla vägar inom en viss kommun etc. och deras hastigheter. Stämmer inte det mot det uppsatta på vägen så räknas det inte som fortkörning eller motsvarande, någon som vet något om det också?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
stoffer skrev:
Kan man begära att få se mätprotokoll när man blir stoppad? Om man begär rådrum, kan man då under tiden för rådrummet begära att få samtliga handlingar gällande den påstådda hastighetsöverträdelsen?

Är det någon som är bra på detta som kan ge mig lite kött på benen?

PS: Det finns något som heter (nånting som jag inte kommer ihåg) som är en förteckning på alla vägar inom en viss kommun etc. och deras hastigheter. Stämmer inte det mot det uppsatta på vägen så räknas det inte som fortkörning eller motsvarande, någon som vet något om det också?

Trafikliggare heter det. Ja, det är den som "gäller". Jag har varit uppe på kommunen vid ett tillfälle för att kolla en "liggare" Det är bara o stövla in och ta för sig.

Inte 100 på din första fråga men det låter som en extremt grundläggande grej så jag vågar nog svara ja endå. Det skulle kanske iofs vara en teknisk/juridisk grej att man inte får se under tiden som rådrum råder. Men rådrum kan ju övergå till förnekande och då är det ju helt öppet.

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
Sedan kan man vid eventuell hastighetskontroll där man blivit invinkad fråga efter kalibreringsbeviset till laserpistolen. Har de inte med det så är det bara att neka, för deras utrustning "kan ju vara felkalibrerad" i så fall ;)

Har man lite flyt så har de inte orkat ta med sig det ut till kontrollen.

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
stoffer skrev:
Kan man begära att få se mätprotokoll när man blir stoppad?

Klart man kan ställa frågan om mätprotokoll när man blivit stoppad. Om det sedan är bättre att begära detta precis när man blivit stoppad, eller ta upp det vid rättegång, vet jag inte... Men om inte annat kul att på plats begära att förutom mätprotokollet, få se "stålmåttbandet som uppfyller kraven enligt Svensk Standard SS 64 11 12:II2"

Oavsett.. så handlar det om att dom inte ska få stå och mäta, utan att ha gjort allt som krävts för att kalibrera utrustning osv, sedan får man ju vara beredd att stå sitt kast om man nu kört för fort, har man in i leken gett sig, så.. är det bara att ta det/straffet om allt är korrekt gjort..

/B

Rikspolisstyrelsens föreskrifter om hastighetsövervakning på land med laserhastighetsmätare; beslutade den 3 mars 2003.

Rikspolisstyrelsen föreskriver följande med stöd av 13 § första stycket 4
förordningen (1989:773) med instruktion för Rikspolisstyrelsen.

1 kap. Tillämpningsområde
1 § Denna författning reglerar hastighetsövervakning på väg och i terräng
med laserhastighetsmätare.
2 kap. Materiel och behörighet
1 § För hastighetsövervakning med laserhastighetsmätare får endast ett
instrument användas som omfattas av ett ramavtal1 som har ingåtts av Rikspolisstyrelsen.

Innan ett nytillverkat eller ombyggt instrument tas i drift skall det förstagångverifieras. Instrumentet skall genomgå en periodiskt återkommande
kontroll (omverifiering) inom 12 månader från föregående verifiering. Omverifiering skall också ske, om instrumentets plombering har brutits vid
reparation, underhåll eller av annan orsak.

2 § Förstagångs- och omverifiering skall utföras av ett ackrediterat
kontrollorgan som omfattas av ett ramavtal1 som har ingåtts av
Rikspolisstyrelsen.

3 § Översyn, service och reparation eller justering får utföras endast av en
leverantör som omfattas av ett ramavtal1 som har ingåtts av Rikspolisstyrelsen.

4 § Vid hastighetsövervakning med laserhastighetsmätare skall instrumentet
handhas av den polis som ansvarar för mätningen (mätkontrollanten).
Mätkontrollant skall med godkänt resultat ha genomgått den av Rikspolisstyrelsen
beslutade utbildningen i hastighetsövervakning med laserhastig-
1 Ramavtal som avses i 1-3 §§ har föregåtts av upphandling enligt lagen
(1992:1528) om offentlig upphandling.
FAP 331-2
Utkom från trycket
den 21 mars 2003
RPSFS 2003:6 hetsmätare och vara väl förtrogen med instrumentet och sådana förhållanden
som kan påverka mätresultatet.

5 § Skall mätning utföras av någon som har genomgått utbildning som
avses i 4 § men som under det senaste året inte har använt laserhastighetsmätare, skall han eller hon först genomgå repetitionsutbildning i dess funktion. Denna utbildning skall ledas av en instruktör som har genomgått sådan utbildning som avses i 4 § andra stycket och som är väl förtrogen med instrumentet och sådana förhållanden som kan påverka mätresultatet.

3 kap. Kontrollplats och handhavande
Kontrollplats

1 § Ett platsprotokoll Hastighetsövervakning med laserhastighetsmätare
(RPS 331.4) skall upprättas över en kontrollplats. Av protokollet skall
framgå mätkontrollantens placering med en lämplig referenspunkt eller
position.

Kontroll

2 § Innan hastighetskontroll inleds skall daglig kontroll av instrumentets
avståndsfunktion göras mot ett fast föremål. Kontrollen skall genomföras
efter godkänd automatisk funktionskontroll. Avståndet till det fasta
föremålet skall vara minst 20 meter och vara uppmätt med ett stålmåttband
som uppfyller kraven enligt Svensk Standard SS 64 11 12:II2. Mätningen
kan även utföras med annat stålmåttband som är EEG-märkt enligt
SWEDAC:s föreskrifter om EEG-märkning av mätdon (STAFS 1993:14).
Mätavståndets avvikelse får vara högst 1,0 meter. Tidpunkten för den
dagliga kontrollen skall antecknas i platsprotokollet.

3 § Innan hastighetskontroll inleds skall sikteskontroll utföras mot ett
föremål på ett avstånd av minst 20 meter och högst 200 meter. Tidpunkten
för sikteskontrollen skall antecknas i platsprotokollet.

4 § Manuell funktionskontroll skall utföras innan mätningarna inleds och
omedelbart efter det att mätningarna har avslutats. Tidpunkten för dessa
kontroller skall antecknas i platsprotokollet.
Mätning

5 § Mätkontrollanten skall placera sig så nära vägen, körbanan, skoterleden
eller terrängfordonets tänkta färdriktning som möjligt utan att utsätta
sig för risker. Instrumentets sikte skall riktas så att rikthjälpmedlet är fokuserat på fordonets registreringsskylt eller annan lämplig målyta.

6 § Mätinstrumentet skall med hjälp av kroppsstödet hållas så stabilt som
möjligt. Svensk Standard SS utges av Standardiseringen i Sverige, SIS och
tillhandahålls av SIS Förlag AB.

PULKA

Groda
Gick med
9 Mar 2004
Hoj
gsx 1400
n'Lasse skrev:
Hittat på http://www.bilprovningen.se

Körförbudsreglerna
2004-03-16

I samband med förändringarna den 1 maj 2003 skärptes möjligheten till brukande av fordon som har belagts med körförbud.

Nödvändiga körningar, från reparationsverkstad till Bilprovningen för besiktning eller närmaste lämpliga väg till verkstad för reparation, är fortfarande tillåtet.

Däremot är det inte längre tillåtet att, "använda fordonet vid provkörning i omedelbart samband med reparation".

gissar att det e på både gott och ont,
troligen så har det nog varit stora problem med missbrukare som kör med vad som helst på vägarna bara det rullar framåt, man ser dem ju iofs fortfarande då o då och då kan man ju gissa sig till varför det har blivit ändrat .
jag har ingen lust och vill inte möta en vinglig tjackpundar volvo245 med ett berg av lastpallar på taket och utan bromsar,blinkers mm i trafiken för o hänvisa till att man e o testar bilen, fast man ser dem ju "titt som tätt" ändå på vägarna
men det behövs ju en provrunda med sin bil vid vissa reperationer ibland så...
tja ,, :va

/ PULKA

Last edited:

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
#Olsson# skrev:
You bet'ja

Det är en Forrrd Sierra kombi ca 102 bhp (ca 85 på bakhjulen :D

hehe ooojävvlaar de va en vass en! :D

näe, men seriöst våra förortssnutar är ju oftast ganska schyssta eller va säger du?

Snowjob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
FZR1000
Pejo skrev:
Föressten. Ett knep man inte ska köra med är att svara "Den talar inte svenska" på en konstapels fråga : "Jamen hur fort sa hastighetsmätaren att det gick då!?".

(bara ett tips jag själv fått höra av en som testat. Länsman vart upprörd)

:D Det é humor!

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
#Olsson# skrev:
Jovisst. Samtidigt går samhället miste om någon som eventuellt synar systemen.....QUOTE]

Du har möjligen rätt, men i min värld har du (ev. ovetandes) brutit mot lagen och skall enligt svensk lag betala böter. Inte mer med det. Vad finns där att syna?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Pebl skrev:
Du har möjligen rätt, men i min värld har du (ev. ovetandes) brutit mot lagen och skall enligt svensk lag betala böter. Inte mer med det. Vad finns där att syna?

Du har nog helt rätt i det. Folk här instämmer med att lagen är ändrad. Men det skall naturligtvis kollas upp. Tycker jag att det är tveksamheter så ska det också bli tveksamheter huruvida jag skall godta eller ej.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln