HP Lovecraft

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nån som har koll på denna figur? Är han bra? I vilken ände ska man börja om man vill provsmaka lite av hans litteratur, verkar ju finnas uppåt 100 noveller? Ska man läsa novellerna på engelska eller finns det några vettiga svenska översättningar?

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Chris Ash skrev:
Nån som har koll på denna figur? Är han bra? I vilken ände ska man börja om man vill provsmaka lite av hans litteratur, verkar ju finnas uppåt 100 noveller? Ska man läsa novellerna på engelska eller finns det några vettiga svenska översättningar?
Min rollspelsintresserade släkting började just plöja igenom en del av verken. Tror han började med The Call of Cthulhu. Kolla på wikipedia om Lovecraft, står en del där om hans olika faser i skrivandet. Av det lilla jag läst så verkar han vara ett riktigt mardrömswacko helt i min smak. :3freak

Jag fick tag i en 1 Gigs rar fil med Lovecraft engelska talböcker. Kanske något för dig?

äddit: Kolla jag hittade den! http://en.wikisource.org/wiki/The_Call_of_Cthulhu

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Spinky Spendrup skrev:
Min rollspelsintresserade släkting började just plöja igenom en del av verken. Tror han började med The Call of Cthulhu. Kolla på wikipedia om Lovecraft, står en del där om hans olika faser i skrivandet. Av det lilla jag läst så verkar han vara ett riktigt mardrömswacko helt i min smak. :3freak

Jag fick tag i en 1 Gigs rar fil med Lovecraft engelska talböcker. Kanske något för dig?

äddit: Kolla jag hittade den! http://en.wikisource.org/wiki/The_Call_of_Cthulhu

Okej tackar! Jag tror nog jag börjar med vanliga läsböcker, men tack ändå. Det verkar heller inte finnas mycket vettigt på svenska...

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Chris Ash skrev:
Okej tackar! Jag tror nog jag börjar med vanliga läsböcker, men tack ändå. Det verkar heller inte finnas mycket vettigt på svenska...

De e helt klart å föredra på Engelska, de översättningar jag läst förlorar en hel del i språket.

HP Lovecraft's böcker e rätt skoj mycket för de bilder å världar han målar upp men kanske mer för det han antyder å låter en gissa som läsare. Böckerna anspelar på hemskheter å skriver runt dem mer än modern smaklös splatter, föregångare inom skräcklitteraturen med klart egen stil. Sen om man gillar det eller inte e ju en annan sak ;)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Alltså när man läser sånt här så förstår man att det nog inte finns någon svensk översättning (om än aldrig så bra) som kan göra detta rättvisa....det blir engelska böcker, nån som har koll på vilka utgåvor som är bäst?

"Into the North Window of my chamber glows the Pole Star with uncanny light. All through the long hellish hours of blackness it shines there. And in the autumn of the year, when the winds from the north curse and whine, and the red-leaved trees of the swamp mutter things to one another in the small hours of the morning under the horned waning moon, I sit by the casementand watch that star. Down from the heights reels the glittering Cassiopeia as the hours wear on, while Charle's Wain lumbers up from behind the vapour-soaked swamp trees that sway in the night wind. Just before dawn Arcturus winks ruddily from above the cemetary on the low hillock, and Coma Berenices shimmers weirdly afar off in the mysterious east; but still the Pole Star leers down from the same place in the black vault, winking hideously like an insane watching eye which strives to convey some strange message, yet recalls nothing save that it once had a message to convey. Sometimes, when it is cloudy, I can sleep. Well do I remember the night of the great Aurora, when over the swamp played the shocking coruscations of the daemon light. After the beam came clouds, and then I slept."

Är Lovecraft på något sätt jämförbar med E.A Poe? Honom gillar jag det lilla jag läst av.

Snorfen

Guest
Chris Ash skrev:

Här är ett utmärkt ställe att börja om man är intresserad av Lovecraft.
http://www.hplovecraft.com/
En märklig man minsann....
Var så otroligt länge sen jag läste ngt av honom så jag kan inte rekommendera någon speciell men ´förutom Call of Cthulhu så är The case of Charles Dexter Ward,The Nameless city, Dagon nåt att börja med kanske.
Nu blev jag sugen själv att läsa hans böcker igen....sätter man in sig i hans värld av de onämbara som en gång härskade över jorden och som nu lurar i underjorden så kan man skrämma slag på sig själv....
Men jag är ju en fegis så....iiiiiiiiiiii!! :hihi

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Tackar ödmjukast för tipsen! Tänkte börja med "Call of Cthulhu and other weird stories" så ska vi se om det är något för Chris.....

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Jag har inte heller last nagot av HP Lovecraft, men blev nyfiken da en av mina favoritforfattare Michel Houellebecq nyligen slappt en bok med titeln "H.P. Lovecraft: Against the World, Against Life". Nagon som last den? Annars kan jag varmt rekommendera "Platform" av Houellebecq.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
squid.jpg

Kulgan

När Kulgan vurpar hårdnar asfalten...
Gick med
6 May 2005
Hoj
Såld...letar nytt.
Enda jag läst med karln är "that is not dead which can eternal lie, yet with strange aeons even death may die" ...Nå vilken skiva? :yoparty

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Kulgan skrev:
Enda jag läst med karln är "that is not dead which can eternal lie, yet with strange aeons even death may die" ...Nå vilken skiva? :yoparty

Det står på Eddies gravsten på "Live after death" med Iron Maiden.

Hårdrocken kryllar av Lovecraft-referenser. Bla Mercyful Fates "The Mad arab part 1 och 2" ,Metallicas "Call of Cthulhu" samt att Yngwie Malmsteen alltid tackar honom på skivkonvolutet... :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln