Hubble bilder

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
http://www.wimp.com/hubblephotos/

Bilderna i sig är ju inget nytt, tror dom flesta sett dessa, men lite härlig information bakom hur dom tar bilderna.
Men framförallt; Varför i helskotta saknas övre högra hörnet!? Vad hittade dom där som NASA/US Military plockat bort för oss vanliga dödliga att se? Gimme some konspirationsteorier :banana

Nipponbagarn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
KTM 990 Superduke -12
Hubbles Deep fieldbilder är imponerande. Det finns helt sjukt många galaxer i universum.
På bilden i länken kan de tydligen identifiera 10.000 galaxer. Hela himlen är 12,7 miljoner gånger större än bilden. Det blir en och annan galax.

OT:
Klickade på Craziest clip. :skrämd:Bugar:Bugar
Satan vad ballt.

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Hubbles Deep fieldbilder är imponerande. Det finns helt sjukt många galaxer i universum.
På bilden i länken kan de tydligen identifiera 10.000 galaxer. Hela himlen är 12,7 miljoner gånger större än bilden. Det blir en och annan galax.

OT:
Klickade på Craziest clip. :skrämd:Bugar:Bugar
Satan vad ballt.

haha och jag gillar tanken, om att vi är ensamma är i universum...
Fattar inte hur det fortfarande finns folk som verkligen tror på det... :va

bara denna lilla formel är ju kul..

OUR GALAXY--------- MILKY WAY

SIZE----------------------- 100,000 LIGHT YEARS ACROSS

STARS------------------- 4 Billion

SOLAR SYSTEMS---- 1 Billion

CIVILIZATIONS--------- 10,000 ( 1 IN EVERY 100,000 Solar systems)

och om det då finns 100000 biljoner galaxer... :död

Nipponbagarn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
KTM 990 Superduke -12

Nej det är inte troligt att vi skulle vara ensamma. Mindre troligt är väl att organismer från andra planeter har besökt oss.

Man kan ju se på saken så här också.
Om universum är oändligt, så måste det finnas oändligt antal galaxer. Om det i någon av dessa galaxer finns ett solsystem med planeter så är chansen för liv lika med: chansen gånger oändligheten. D v s. det finns oändligt antal planeter med liv på :banana

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
I boken "En kortfattad historik över nästan allting" gör han några roliga räkneexempel. Människan har aldrig haft nytta av att räkna i miljarder, därför saknar vi förmågan att begripa sådanna tal. En lite rolig grej man kan göra är att översätta det till tid. T.ex. 1 krona är 1 sekund. Då är:
10 000 = 2,7 timmar
1 000 000 = 11,5 dygn

Någon som vill GISSA vad 1 000 000 000 är i tid?

Klart vi inte är ensamma.
När de som kan sånt här räknar så ligger den närmsta planeten med liv på 200 ljusår bort. Tittar de på oss ser de en civilisations som inte kommit långt. De ser ju två hundra år bakåt. Att de sen skulle åkte hit för att kidnappa en WT kille i Texas känns så där troligt.

Last edited:

Nipponbagarn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
KTM 990 Superduke -12
I boken "En kortfattad historik över nästan allting" gör han några roliga räkneexempel. Människan har aldrig haft nytta av att räkna i miljarder, därför saknar vi förmågan att begripa sådanna tal. En lite rolig grej man kan göra är att översätta det till tid. T.ex. 1 krona är 1 sekund. Då är:
10 000 = 2,7 timmar
1 000 000 = 11,5 dygn

Någon som vill GISSA vad 1 000 000 000 är i tid?

När de som kan sånt här räknar så ligger den närmsta planeten med liv på 200 ljusår bort. Tittar de på oss ser de en civilisations som inte kommit långt. De ser ju två hundra år bakåt. Att de sen skulle åkte hit för att kidnappa en WT kille i Texas känns så där troligt.

En miljard sekunder är väl knappt 32 år?

Hur långt civilisationen kommit är ju ganska relativt. På den planeten kanske det fortfarande bara finns mikroorganismer.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
En miljard sekunder är väl knappt 32 år?

Hur långt civilisationen kommit är ju ganska relativt. På den planeten kanske det fortfarande bara finns mikroorganismer.

Host, fusk.

Sant, men i frågan om huruvida de skulle ha ett intresse av att komma hit.

Nipponbagarn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
KTM 990 Superduke -12
Host, fusk.

Sant, men i frågan om huruvida de skulle ha ett intresse av att komma hit.

Ähh, kreativt arbete med miniräknaren bara :D

Nej och kidnappa en WT-kille från Texas verkar ju inte så smart om de har kunnat ta sig ända hit. Fast de kanske förundras över hur det kan ha gått så snett på vår planet.

Om de är lika nyfikna som oss så skulle de nog komma om de kunde. Vi, människan, skulle ju garanterat åka om vi kunde.

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000

Antalet stjärnor i vår galax är ungefär 200 miljarder, antalet galaxer i universum är ungefär 100 miljarder. :mattias

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018

Har "de" såpass intelligens tror jag dom observerar oss på annat sätt än enbart via optiska hjälpmedel som har så bra upplösning att det kan urskilja vilket utvecklingsstadie vi är på och som dessutom då visar 200år bakåt i tiden. :)

Edit:
Sen ger jag inte så mycket för folk som sitter och räknar på de då många av parametrarna är okända eller högst osäkra. :tungan

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Har "de" såpass intelligens tror jag dom observerar oss på annat sätt än enbart via optiska hjälpmedel som har så bra upplösning att det kan urskilja vilket utvecklingsstadie vi är på och som dessutom då visar 200år bakåt i tiden. :)

Edit:
Sen ger jag inte så mycket för folk som sitter och räknar på de då många av parametrarna är okända eller högst osäkra. :tungan

Fast att kunna skicka information eller "se snabbare" än ljusets hastighet är väl ganska svårt!? Jag (vi alla här!? hehe) är ju långt ifrån expert på detta, men att ljusets hastighet är det snabbaste vi känner till har väl knappast med vilken nivå våran teknologi ligger på!?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
"Vad hittade dom där som NASA/US Military plockat bort för oss vanliga dödliga att se?"

De räknar med att människan inte är kapabel att hantera allt, vilken den inte är...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Fast att kunna skicka information eller "se snabbare" än ljusets hastighet är väl ganska svårt!? Jag (vi alla här!? hehe) är ju långt ifrån expert på detta, men att ljusets hastighet är det snabbaste vi känner till har väl knappast med vilken nivå våran teknologi ligger på!?

Ja, varför inte? Om 1000 år så kanske vi har listat ut att ljuspartiklar som färdas med ljuset i själva verket är snabbare än ljuset själv :3freak
Det jag menar är att vi har fått för oss att ljuset är det snabbaste, men det kanske inte ens är på topp 10-listan. Jag menar, Warp-speed tex!?

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Ja, varför inte? Om 1000 år så kanske vi har listat ut att ljuspartiklar som färdas med ljuset i själva verket är snabbare än ljuset själv :3freak
Det jag menar är att vi har fått för oss att ljuset är det snabbaste, men det kanske inte ens är på topp 10-listan. Jag menar, Warp-speed tex!?

Enligt relativitetsteorin så går det inte att färdas snabbare än ljuset då massan ökar med ljushastigheten i kvadrat vilket blir otroligt mycket massa när man närmare sig ljushastigheten. Men visst, lyckas nån bevisa att relativitetsteorin är fel så kanske du får rätt.. ;)

Menar att om de besitter den intelligens tror jag inte de nöjer sig med att från sin hemplanet sitta och observera oss och information som är 200år gammal. Isf reser dom nog hit eller hittar på något vettigare. :)

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Hehe, skrämmande tanke:

Man sitter i ett rymdskepp som kan färdas i ljusets hastighet. Man plockar fram sina super-duper-ultra-mega-deluxe-suprime kikare och får syn på en fräsch, het, snygg brewd på 20 år på en planet, beger sig såklart rakt mot henne så fort som möjligt - och så ju närmre man kommer, desto äldre blir hon (eftersom man inte ser "nutiden" där utan bakåt i tiden, samt att det tar "tid" för ens skepp att ta sig fram) - så när man väl är framme har den heta brewden dött och hennes barnbarn är 20-åriga hetingar :rofl

Devil_driver

Pain is temporary, glory last forever
Gick med
30 May 2009
Hoj
Superduke, Husaberg 501 FC < 4sale

Man har nyligen lyckats skicka radiovågor snabbare än ljusets hastighet.
Ska se om jag kan hitta den artikeln och bifoga länken till en riktigt schysst sida.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Enligt relativitetsteorin så går det inte att färdas snabbare än ljuset då massan ökar med ljushastigheten i kvadrat vilket blir otroligt mycket massa när man närmare sig ljushastigheten. Men visst, lyckas nån bevisa att relativitetsteorin är fel så kanske du får rätt.. ;)

Du, det har visat sig förr att människor har haft fel, men även om Einstein hade rätt så är det inget som säger att det inte finns andra snabbare prylar än Einsteins konstant i framtiden :crash
Vi kanske kan skicka oss själva utan massa i framtiden, med tillräckligt hårda dieter så är allt möjligt...

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0