Hugg vid sväng..?

Dr BODOL

Med en tub FIXANAL......
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
GSXR 750 -96
Hallå, efter att ha kört på bana har jag upptäckt ett problem.

Kommer in mot en kurva, bromsar ordentligt med motorn och med frambromsen. Ska precis till att börja svänga och ska möta med gasen. De första mm på rullen händer ingenting, sedan kommer det som ett litet hopp i effekt och varvtal.

Problem märks inte om man kör som "vanligt", dvs lite lugnare på gata, men "hugget" finns där.

Men det är otroligt frustrerande på bana, tappar spårvalet i stort sett hela tiden för att jag hoppar fram en meter eller så.

Så ärade veteraner vad kan det vara? Eller ska det vara så? Har ni liknande problem, eller har hört talas om liknande?

Jag har fundera på en sak, kan det vara inställningar (luft vs soppa) i förgasaren? Att den går lite för fett?

/Dr B.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Dr BODOL skrev:
Hallå, efter att ha kört på bana har jag upptäckt ett problem.

Kommer in mot en kurva, bromsar ordentligt med motorn och med frambromsen. Ska precis till att börja svänga och ska möta med gasen. De första mm på rullen händer ingenting, sedan kommer det som ett litet hopp i effekt och varvtal.

Problem märks inte om man kör som "vanligt", dvs lite lugnare på gata, men "hugget" finns där.

Men det är otroligt frustrerande på bana, tappar spårvalet i stort sett hela tiden för att jag hoppar fram en meter eller så.

Så ärade veteraner vad kan det vara? Eller ska det vara så? Har ni liknande problem, eller har hört talas om liknande?

Jag har fundera på en sak, kan det vara inställningar (luft vs soppa) i förgasaren? Att den går lite för fett?

/Dr B.

Så blir det på min hoj också, jag brukar möta med kopplingen när jag ger gas i kurvorna för att slippa rycket som blir i början.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Justera slacket i gasvajern, synka förgasarna. Alternativt höj tomgången till 2000 rpm. Voila! Rycket borta.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Är inte gixxer 96:a den första i det "nya gammla" utförandet? Har för mig att dessa var lite speciella vad gäller gas svar :va

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Antingen flottörhöjden -att soppenivån stiger i framkant på förgasaren och dränker motorn, eller tomgångsblandningsförhållandet. Är det för fett inställt kan motorn kvälja sig vid motorbroms. Kör fort och dra in kopplingen, bromsa hårt. Dör hojen då är det G-krafterna vid inbromsningen.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Pilsner skrev:
Antingen flottörhöjden -att soppenivån stiger i framkant på förgasaren och dränker motorn, eller tomgångsblandningsförhållandet. Är det för fett inställt kan motorn kvälja sig vid motorbroms. Kör fort och dra in kopplingen, bromsa hårt. Dör hojen då är det G-krafterna vid inbromsningen.

På min är det insprutningen som är okänslig i när man ger gas i början, vart lite störd av det i början men nu när man är van är det inga problem.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy