Huggande koppling hayabusa

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Köpte en vässad Hayabusa idag. När jag skulle göra lite tuffare starter vid rödljuset märkte jag att kopplingen högg väldigt mycket.
Vad beror detta på, och hur fixar man det lättast?
 

Richard R

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
nacka
Hoj
hayabusa -99
busakoppling

känner till fall där stålplattorna mellan lamellerna blivit skeva o då kan sånt uppstå.Nytt förstärkt pkt e väl de bästa antar jag(har ingen bra adress bara)
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Sök på "hayabusa koppling" så hittar du lite trådar om det!
Har piskat min men inte märkt nåt än.

Vad är det för årsmodell?
Hur långt har den gått?
Effekt?
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
DanL skrev:
2326596 Sök på "hayabusa koppling" så hittar du lite trådar om det!
Har piskat min men inte märkt nåt än.

Vad är det för årsmodell?
Hur långt har den gått?
Effekt?

Ska söka, tack! en gammal -00 med lite småpill, bromsade 204häst. 3500mil...
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
-PLM- skrev:
2326561 Köpte en vässad Hayabusa idag. När jag skulle



göra lite tuffare starter vid rödljuset märkte jag att kopplingen högg väldigt mycket.
Vad beror detta på, och hur fixar man det lättast?


Tjennare det är som det ska vara på hayabusan då dom har en sk: slirfunktion på kopplingen som tyvär genererar att den huger vi t,e,x, rödljusrejs.

Om du t,e,x står och har 4000 rpm och har dragläge och gasar till så kommer den att huga till och hoppa fram då kopplingen förspänns mer då du varvar mer.

Detta är enkelt att fixa genom att ta bort slirfunktionen, alltså montera bort kopplingskorgen och svetsa navet fast i kopplinges korgen.

Lite svårt att förklara men det är ett mycket enkelt ingrepp och kan göras med oljan kvar om man ställer hojen på sidostödet.

Och om den effekten är riktig så bör du redan ha starkare fjädrar då orginal fjädrarna börjar slira runt 190 hk.

Man kan t.e.x. köpa marklunds turbo fjädrar och använda 3 av dom 6 st som det är så slipper man få en trög koppling.

// Björne
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top