Hugger i drivlinan

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Grå metallic
En felaktigt inkörd kedja kan orsaka det du upplever. En ny kedja ska sträckas med lugna och jämna gaspådrag. Ett enda ryck i en ny kedja kan medföra att länkarna blir olika långa med ojämnt spel som följd. Kolla om du har lika stort spel längs hela kedjan. Varierar det för mkt så är det byte som gäller.

Fast det gäller väl knappast nu för tiden,nya kedjor är ju för-sträckta från fabrik,har själv aldrig upplevt att den skulle sträckas onomalt mycket för att den är ny.
Bl.a RK sträcker sina innan lev.till kund.

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Jag har kört hojen som en baby under inkörningen. Ska kolla med Triumph i UK imorgon. Sen åker jag till min ÅF o begär rep. med lånecykel alt. återköp av cykeln.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Fast det gäller väl knappast nu för tiden,nya kedjor är ju för-sträckta från fabrik,har själv aldrig upplevt att den skulle sträckas onomalt mycket för att den är ny.
Bl.a RK sträcker sina innan lev.till kund.

Ja det förekommer än idag fast oftast märks när den gått betydligt mer än 300Mil - börjar en kedja i sin svagaste del töjas så sätter det fart sen och då blir den omöjlig och spänna då halva kedjan är lite längre:va

Vilket är dödligt för lagret på utgående axel.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
En felaktigt inkörd kedja kan orsaka det du upplever. En ny kedja ska sträckas med lugna och jämna gaspådrag. Ett enda ryck i en ny kedja kan medföra att länkarna blir olika långa med ojämnt spel som följd. Kolla om du har lika stort spel längs hela kedjan. Varierar det för mkt så är det byte som gäller.

Edit mod: Mja, vad baserar du detta på? Kanske för väldigt länge sedan men knappast på dagens kedjor. Tycker vi håller oss till vedertagna fakta.

Haha, jadu majti. Jag förbehåller mig rätten att tycka att du är en riktigt usel moderator. Plugga på lite om kedjor istället för att sitta uppe mitt i natten och skriva dynga i andras inlägg. Puss på dig!

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03

Och hur länge ska man köra så?
Måste vara omöjligt att köra in kedjor korrekt på en stor v-twin då?
Jag o kompisen har försökt köra in våra nya kedjor försiktigt emellanåt (jag radfyra och han v-twin), men det slutar alltid med att dom är ojämt sträckta, så jag betvivlar att det går att köra så dom blir jämt sträckta, iaf på en hoj med lite motor i..

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Jag o kompisen har försökt köra in våra nya kedjor försiktigt emellanåt (jag radfyra och han v-twin), men det slutar alltid med att dom är ojämt sträckta, så jag betvivlar att det går att köra så dom blir jämt sträckta, iaf på en hoj med lite motor i..

Ja, det där är ett bekymmer tycker jag. Det är lite konstigt att man inte kan tillverka kedjor/drivpaket bättre. Jag har nog aldrig sett en mc med kedja/drivpaket där spelet varit lika hela vägen runt.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Om du känner ett glapp om du håller ca 12 o kl 6 . Prova 3 och 9 åxå. Då är det ju nästan till 100 proc bakhjulslagret som är kass.
Vet inte om det är samma på dom nyare som på min 03-a. Men antar detta och isof byts hela hubben.
Ta det varligt bara när du kör hojen. Finns några dokumenterade omkullkörningar pga skuret bakhjulslager. Så det SKALL fixas eller som du säger byte av hela cykeln.

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Ska kolla igen men tyckte inte jag kände glapp med händerna på 3-9. Kanske svingen då istället?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Motorcykelkedjor är försträckta. Just för att minska töjningen under inslitningen/inkörningen. Det fodras normalt ingen speciell körteknik under inkörningen. Garto får gärna visa exempel på instruktioner från motorcykelkedjetillverkarna som styrker annat. Det var nog också det Majti menade.
I övrigt kan sägas att Majtis inhopp var resultatet av en rapportering om osaklighet.

Som twin-ägare är mitt tips att gå på en så högt rejtad kedja som möjligt. Tyvärr är dessa kedjor också dyrare. De starkaste kedjorna (störst tjocklek på länkar och nitar) har betydligt mindre tendens till varians av kedjespänningen efter en tids drift enligt min erfarenhet. Tyvärr är ju dessa kedjor betydligt dyrare.
Men varians upplever jag alltid att det blir.

Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Motorcykelkedjor är försträckta. Just för att minska töjningen under inslitningen/inkörningen. Det fodras normalt ingen speciell körteknik under inkörningen. Garto får gärna visa exempel på instruktioner från motorcykelkedjetillverkarna som styrker annat. Det var nog också det Majti menade.
I övrigt kan sägas att Majtis inhopp var resultatet av en rapportering om osaklighet.

Som twin-ägare är mitt tips att gå på en så högt rejtad kedja som möjligt. Tyvärr är dessa kedjor också dyrare. De starkaste kedjorna (störst tjocklek på länkar och nitar) har betydligt mindre tendens till varians av kedjespänningen efter en tids drift enligt min erfarenhet. Tyvärr är ju dessa kedjor betydligt dyrare.
Men varians upplever jag alltid att det blir.

Något motsägelsefullt inlägg. Inlägget inleds med att dissa min teori om att det kan uppstå variationer i kedjan men avslutas med att sakligt informera om att det kan bli så. En tillverkare skulle knappast skicka med information om att kedjan är eller kan bli defekt. Skärp er grabbar.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inte alls. Det är nedanstående påstående av dig som ledde till rapportering och därmed Majtis inhopp. Och nu senast mitt inlägg. Alltså påståendet att en ny kedja måste köras enligt instruktioner nedan, och att varians i kedjespänningen är kopplad till detta.

Det är ngt du isf måste styrka, tex med inkörningsinstruktioner från ngn modern tillverkare av motorcykelkedjor. Det var det Maijti menade. Och även jag.

.

Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Inte alls. Det är nedanstående påstående av dig som ledde till rapportering och därmed Majtis inhopp. Och nu senast mitt inlägg. Alltså påståendet att en ny kedja måste köras enligt instruktioner nedan, och att varians i kedjespänningen är kopplad till detta.

Det är ngt du isf måste styrka, tex med inkörnings instruktioner från ngn modern tillverkare av motorcykelkedjor. Det var det Maijti menade. Och även jag.

Och så skrev du ju faktiskt att de förspänner kedjorna för att MINSKA variationen, inte motverka den fullständigt.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Och så skrev du ju faktiskt att de förspänner kedjorna för att MINSKA variationen, inte motverka den fullständigt.
Ja precis, man försträcker kedjor över två rullar just för att att minska spänningsvariationen och den initiala töjningen som annars uppstår under den första drifttiden. Helt enig.

Jag förstår inte vad du far efter.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Ska kolla igen men tyckte inte jag kände glapp med händerna på 3-9. Kanske svingen då istället?

Kan nog vara svingen kanske, det är ju nästan omöjligt att svara på men du kan inte få hjälp av någon som drar/trycker på hjulet så du kan känna vart det glappar. Brukar ju inte vara direkt lätt att se sånt själv om man dessutom skall dra och rycka.
Kom gärna med feedback på detta problem om du får löst det. Kan ju vara intressant då man har en snarlik.
Lycka till iallafall.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag har kört hojen som en baby under inkörningen. Ska kolla med Triumph i UK imorgon. Sen åker jag till min ÅF o begär rep. med lånecykel alt. återköp av cykeln.

Det låter klokt. Det är svårt att annat än gissa. Man måste ha cykeln framför sig och börja felsöka för att reda ut detta. Som många redan har sagt. Först är det lämpligt att med bakhjulet i luften rotera detta för hand. Genom att studera frekvensen kan man direkt vara felet på spåren. Taktar frekvensen med ett kedjevarv, eller ett bakhjulsvarv eller ett framdrevsvarv osv.Sen går man vidare.
Men är det en ny hoj så far till ÅF-verkstaden med den.

För spänd kedja och/eller skurna länkar därav, är som redan nämnts en klassiker. Samt följdskador av detta, som tex lagerskador. Även svinglager kan nötas upp.

Tycker jag

Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Ja precis, man försträcker kedjor över två rullar just för att att minska spänningsvariationen och den initiala töjningen som annars uppstår under den första drifttiden. Helt enig.

Det gör jag :)

"just för att att minska spänningsvariationen och den initiala töjningen som annars uppstår under den första drifttiden"

Minska är inte synonymt med eliminera i min ordlista ;-)

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Det gör jag :)

"just för att att minska spänningsvariationen och den initiala töjningen som annars uppstår under den första drifttiden"

Minska är inte synonymt med eliminera i min ordlista ;-)

Jag förstår inte vad du menar.
Det anmärkningen mot dig gällde var som sagt ditt påstående att "En ny kedja ska sträckas med lugna och jämna gaspådrag". Du är, som sagt, ombedd att styrka detta.
Tex med exempel på sådana rekommendationer från kända motorcykelkedjetillverkare etc. Eller med ett tekniskt resonemang.

Jag tror att ni missförstår mig.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ett skuret/trasigt lager i bakhjulet (eller på utgående axel för den delen) skulle kunna upplevas som hugg i transmissionen om det var riktigt illa men svinglagret borde inte ge dessa symptom. Däremot kan det förstås ha blivit skadat som en följd av skurna länkar eller hårt spänd kedja.

Du behöver nog låta någon som kan sina saker kolla på hojen IRL, diagnosticera över internet är inte helt optimalt...

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar

Jag for bara efter att ditt inlägg inte alls var så motsägelsefullt som Garto skrev. :)

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Köra in kedjan? Mycket ska man höra :D Detta kanske gäller någon typ av u-landskedjor, men inte dagens kvalitetskedjor. Nog om det, eftersom att kedjan inte är ts problem.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy