Hummande ljud i högtalarna från datorn

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Har fått ett cp problem med datorn...

Ur högtalarna, hörlurarna också för den delen, så kommer det nu ett hummande statiskt, elektriskt ljud... inte högt, men ändå jävligt störande...

Jag har lyckats ta reda på var det kommer ifrån. Drar jag ur sladden till skärmen slutar det hummande ljudet. Men bara om jag drar ut sladden ur strömdosan, inte om jag drar ur den från skärmen.

Det skumma med det hela är att jag aldrig har haft något problem som detta tidigare. Detta kom bara helt plötsligt utan att jag ändrat något med sladdar eller något överhuvud taget. Jag har testat o dra ur sladdar till all annan utrustning, men hummandet slutar bara om jag, som sagt, drar ut sladden i strömdosan till skärmen.

Annars har jag aldrig haft problem med detta störande jävla ljud helvete. Är det någon som kanske kan tänkas hjälpa mig med detta?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Låter som ett jordfel. Prova med att byta kabel till skärmen och se om det försvinner.

zykl0n@work02

Bladerunner
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Fireblade
Byt kabel, testa en annan uttagsbrunn i uttagsdosan.
Se till att högtalarkablar och högtalare inte är för nära starkströmskablarna.

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Fortfarande problem. Har testat o byta kabel.

Det verkar o ha o göra med uttaget. Nu sitter det i ett jordat uttag. Drar jag det till det ojordade uttaget så ändrar hummandet ljud och försvinner nästan helt.

Det jordade uttaget är nytt och då kan man ju tro att där ligger felet. Men jag har haft sladden i det jordade uttaget innan utan att det hummade ur högtalarna.

Högtalarkablen som går från datorn till anläggningen är så långt ifrån strömsladden det går. Fast de måste ju mötas när både stömkabeln o högtalarkablen går in i datorn...

Jag blir störd på det här problemet...

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Har datorn förbindelse på något vis med en annan jord? Det kan tex vara antennuttaget till TV:n. I så fall är det ett jordfel. Du får ett fint 50Hz brum i högtalarna om jorden i ditt jordade uttag och den andra jorden inte ligger på exakt samma nivå.

Lösning 1: Koppla datorn till ett ojordat uttag.
Lösning 2: Koppla ur den andra jorden.
Lösning 3: Köp en galvanisk avskiljare och koppla mellan datorn och den andra jorden.

Jag hade samma problem med brum förut. Hos mig var det antennuttaget som spökade. Jag köpte en galvanisk avskiljare och kopplade in på antennuttaget. Vips så försvann brummet!

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
1. Jordfel
2. dåliga kontakter till ljudkortet
3. Du kanske måste isolera kablaget ut från ljudkortet. (Det Bildas magnetfält i den kablen, vilket i sin tur ger störningssignaler till högtalarna.

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Tack för de schyssta svaren! :)

Har varit iväg i helgen, har inte hunnit testa så mkt än.

Iallfall har jag uteslutet att det är något med ljudkortet. Drar jag ut kabeln som går från datorn till stereon och bara använder hörlurar så försvinner hummandet. Alltså måste det ju vara något mongo med högtalarsladden.

Ska experimentera lite, fast jag är fortfarande förbyllad över att hummandet bara har kommit utan att jag gjort något....

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Låter som 'nätbrum', alltså 50 Hz. Testa att dra kabeln till bildskärmen en bit bort från högtalarkablaget så ska du se att det försvinner.

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Inte i samma sladddosa men från samma uttag i väggen ja...

Hummandet försvinner som sagt när jag drar ur ljudsladden från stereon (dvdreciever) till datorn. Men tex ifall jag använder recievern till ljud från tvn så är det inget hummande...

Alltså måste det väl vara sladden till datorn från recievern som är känslig för elledningar kring den o skapar hummandet?

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Som ngn annan sa, köp en galvanisk avskiljare på biltema till ljudsladden, dataljudet suger ändå i kvalite så biltemas prylar duger gott.
Köpte själv en sådan för 79 pengar och det funkade kanon.

Jag antar att det kan bero på antennuttaget oxå, men jag hade problem med att förstärkaren skapade sin egen jordkrets medans datorn hämtar sin genom skyddsjorden i uttaget.
Hur det nu än är borde det funka fint med en avskiljare på kabeln mellan dator och reciever.

//Tobbe

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Det är kabeltv, inte vanlig antenn alltså.... Comhem...

Får la ta o köpa mig en galvanisk avskiljare...

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Meissner skrev:
Det är kabeltv, inte vanlig antenn alltså.... Comhem...
Ja ... asså. Det var det jag menade ;)

Då är det bara att köpa en galvanisk avskiljare. Som tobbeviking säger så har Biltema en billig sån.

Vill du ha en lite seriösare variant som man kopplar på antennuttaget och eliminerar problemet där det egentligen kommer ifrån, så får du nog bege dig till din lokala Hi-Fi butik. De brukar ha sånna grejor. Jag köpte iofs min (Tratec TRIS 102A) för 250 kr från http://www.specialelektronik.se/ eftersom det inte fanns en enda galvanisk avskiljare att uppbringa i hela Linköping. Specialelektronik var snabba. Jag drog iväg ett mail och två dagar senare kunde jag hämta ut den på Posten...

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Får satsa på en sådan... Man får tacka en massa för all hjälp! :bow

Får se bara ifall de fungerar, annars... :crash :tummenupp

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Tror det är en liten tomte som sitter och hummar. Han tränar säkert inför alla julsånger. Ge han en sup så ska du se att han håller tyst! :p

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Meissner skrev:
Alltså måste det väl vara sladden till datorn från recievern som är känslig för elledningar kring den o skapar hummandet?

Bra Ove! Var det inte nåt i den stilen jag skrev? :rolleyes: 50Hz, som är nätfrekvensen i Sverige, har en tendens att höras i högtalare om du drar kablaget brevid en 'nätkabel'. Anledningen till detta är att det finns magnetfält runt din nätkabel, och allt annat strömförande. :fakta

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Goines skrev:
Låter som 'nätbrum', alltså 50 Hz. Testa att dra kabeln till bildskärmen en bit bort från högtalarkablaget så ska du se att det försvinner.

Ja men ditt förslag funkade ju inte... Ska tjacka en galvanisk avskiljare...

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag hade väldiga problem med störningar om jag kopplade datorn till tv eller en annan förstärkare, för jag har en hifi förstärkare till min dator och den är inte alls känslig för störningarna.
Den "fina" förstärkaren till musikanläggningen är däremot väldigt motaglig för brummet.
Jag provade rycka ur allt jag kunde komma på och hade till slut bara datorn som signalkälla i förstärkaren, men det hjälpte inte.
Med avskiljaren så försvann störningen till en acceptabel nivå.
Men ska jag njuta av musik på den förstärkaren så drar jag ur signalkabeln till datorn.
//Tobbe

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...