Hur är Åland????

appel_mx

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM 1190 Adventure - R 2014
Måste varit någon här som varit på Åland och kört hoj.

- Hur är vägarna?
- Finns de några fina sträckor?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Åland är väldigt trevligt. Strålande resmål för en helg. Jag och sambon vart över förra våren med tält. Bra vägar över lag och hyffsat lugnt och fint om man håller sig borta från värsta högsäsongen.

//J

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Hörde nån gång att det är mycket fästingar på Åland, stämmer detta?

granit

Nykter och stolt
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Kör en sur ford
Mycket fina vägar på Åland, härligt landskap dock så sätts hastighetsböter efter årsinkomst.:gnissla
Undrar vad det är för böter på ett whiili försök på huvudgatan!?:D:D
Haha!
Åland är en jättefin och trafikvänlig ö..
Trist att det tar ca 30 min fån ena udden till den andra bara, iaf om man kör som adde:Bugar..

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Litet, men lagom för en dagsutflykt.
Ja, med första färjan från Grisslehamn dit och sista från Ekerö hem så betar man ju ledigt av hela ön på en dag, på en helg hinner man dessutom stanna å se allt.

Jag var där på cykelsemester i somras och träffade en tysk man på en camping utanför Mariehamn. Han hade en husbil å ett släp med en DL1000 på. Han åkte till nån trevlig camping, stannade där några dagar, en vecka sådär å sen gjorde han trevliga dagsutflykter med hojen runt omkring i grannskapet. Han hade hittat hur mycket skoj som helst, bla en vingård med gårdsförsäljning. Verkade riktigt trevligt! Så visst finns det mycket att upptäcka, men det vill till att man letar, för det är oftast små ställen som ligger väl gömda.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
På en dagtur hinner man bara se huvudön. Tror det är trevligt ute på småöarna, men det är ju knappast lönt att dra med sig hojen dit ut.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Minns att jag läste nånstans att det finns 900km väg på Åland. Det mesta är väl då grusväg?
Annars så finns det väl inte mycket väg att strosa på där. Jag passerade ön på vägen hem med moped för ett par år sedan. Det slutade med att jag ganska snabbt parkerade moppen på campingen, drack öl istället och strosade på huvudgatan i Mariehamn

Kommer man söderifrån så kan man ju också slapp på en av tex Vikinglines båtar som går från Stockholm till Åland. Prislappen på en dagsbiljett med hoj är väl inte många spänn högre än linjen mellan Grisslehamn o Eckerö. Tar ett antal timmar ängre, men och andra sidan så tjänar man ju dryga 15 mil ocm man ska till Mariehamn, samt man kommer direkt till Mariehamn.

Är man en riktig avslappnare, så kan man ju först utforska ön, sen ta småfärjorna från Åland till Finland, tex norra linjen till Finland och sen södra tillbaka till ön. Kostar inte många spänn och man behöver inte förboka en hojplats på dom.
Har åkt bara norra linjen. På en av storöarna(Brändön) var det dryga 2 mil till nästa färja. Moppejäveln toppade bara 42 knyck så jag hann inte till nästa färja. Blev att övernatta på öns camping och.....

citat"
Duschar, lagar lite mat och tar en promenad flera gånger till campingens enda sevärdhet, en tre meter lång brygga. Byter lite ord med dom trevliga holländarna. Frun har en skön klang i sin röst. Hon avslutar alla sina meningar med dom sista bokstäverna med ett pip i rösten.
Det kryper myror i kroppen av att sitta fast på ön och ingenstans att ta vägen. Ångrar just nu att jag ens gav mig till hela Åland ens. Som tur är börjar det regna. Lägger mig i tältet, läser lite broschyrer och småsmakkar på chokladbitar. Ligger länge sen och lyssnar på regnet som smattrar mot tältduken. Ganska skönt ljud egentligen, somnar till det med kläderna på.

Tidigt uppvaknande. Det holländska paret har sitt tält minst trettio meter borta från mitt. Dom har nog också gått och lagt sig tidigt kvällen före, för dom är också vakna redan. Damens charmiga pipiga röst hörs väldigt tydligt och hon pratar nästan oavbrutet hela tiden. Rena väckarklockan. Nattens regn har dragit bort. I vanlig ordning är det väntan igen. Klockan är inte ens fem på morgonen och båten går först om fyra timmar.
Kommer iväg iallafall tillslut. Brukar alltid på mornarna mysa på i sakta mak
med motorcykel dom första timmarna. Har nu kommit på att den instinkten finns även på moppen. Ja, fast inte nu i timmar kanske. Trettio blås verkar ha varit en hastighet som kännts rätt åtminstone den första halvtimmen timmen.

"slut citat"

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Inte erfarat så mycket vägar på åland. Men gokartbanan är hur najs som hellst att sladda motard på !

Rullefull

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Bojsänke+ Äventyrare
Åland är överlag väldigt trevligt. Vägstandarden är typ god riksväg.
Har cyklat/åkt hoj på de flesta vägar på Åland.

Några favoriter är bl.a.
1. Hammarland-Torp-Gottby söder om huvudväg 1. Håll igen genom byarna!

2. Lemlandsvägen- Mönbackavägen- Flaka-Västerlånga- Hellestorp.

3. Söderut från Mariehamn ut på udden.

Finsk/ Åländsk polis är strikt men rättvis, aldrig dumdryg som svensk polis kan vara.

Mina 14 kopek.

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Ålands vägar SUGER

4st stora breda vägar 70/90km/h

Många avsticksvägar med grus men inte är dom långa eller.

Och dyrt som helvete är de på åland också

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Man har renoverat upp en del vägar och tagit bort böjarna vilket resulterade att dom blev tråkiga ur hojåkandeperspektiv. Det var bättre förr.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Ja, med första färjan från Grisslehamn dit och sista från Ekerö hem så betar man ju ledigt av hela ön på en dag, på en helg hinner man dessutom stanna å se allt.

Jag var där på cykelsemester i somras och träffade en tysk man på en camping utanför Mariehamn.

Sorry för OT, men hur var cyklingen där?

/Fredde

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Sorry för OT, men hur var cyklingen där?

/Fredde
Jag tyckte de va kanon! Så länge man höll sig från dom markerade cykelvägarna, för dom va hopplöst urusla, oftast rejält knöliga grusvägar! Jag vände tom nån gång när det började bli skogsväg! Jag hade en fullastad MTB med slicks, och höll man sig bara på asfalterade vägar funkade det klockrent! Skapligt vänliga bilister, lite trafik och gemytligt helt enkelt, rekommenderas. Det dryga va väl dom 26 milen ToR Grisslehamn, men det va rätt trevligt så fort man kom bortanför Täby-trakterna :tummenupp

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Hörde nån gång att det är mycket fästingar på Åland, stämmer detta?

Ja, men med läderställ och i farter över 70 km/h så brukar det inte vara problem. Om man kör i diket bör man dock kolla att man inte fått någon lite skogsbässe.

Man har renoverat upp en del vägar och tagit bort böjarna vilket resulterade att dom blev tråkiga ur hojåkandeperspektiv. Det var bättre förr.

Jo, några av de stora vägarna, där farbror haffa ofta patrullerar, är uträtade. De riktigt roliga finns kvar.

Jag har en tur utstakad som börjar ute i Berghamn (där Eckerö Linjen lägger till) och slutar i Mariehamn. Om man tar första båten från Grisslehamn och håller hastighetsbegränsningarna så har man att göra till strax efter 20 på kvällen. Och då stannar man inte för att fika eller så... Vill man fika får man gasa. Och det är bara en väg som besöks 2 gånger. Det finns dock ett par vägar som man först kör åt ena hållet, för att det är kul, och sedan åt andra, för att då är den ännu roligare.

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping