Hur är Åland????

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Tackar för infon!

Ja det känns som det skulle kunna vara en ganska rolig omväxling!

Ha de!

/Fredde

Jag tyckte de va kanon! Så länge man höll sig från dom markerade cykelvägarna, för dom va hopplöst urusla, oftast rejält knöliga grusvägar! Jag vände tom nån gång när det började bli skogsväg! Jag hade en fullastad MTB med slicks, och höll man sig bara på asfalterade vägar funkade det klockrent! Skapligt vänliga bilister, lite trafik och gemytligt helt enkelt, rekommenderas. Det dryga va väl dom 26 milen ToR Grisslehamn, men det va rätt trevligt så fort man kom bortanför Täby-trakterna :tummenupp

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag har besökt Åland 2 gånger med hoj.
Det är riktigt kul vägar ifall man väljer sidovägarna, huvudvägarna är tråkiga.
Finns massor fina landskap, och sträckorna är inte så överdrivet långa, så man kommer till slut relativt ofta.
Åland/Mariehamn är ett riktigt kul ställe.
Mariehamn & Archipelage är en bra festplats, ifall det är nåt såndant man också söker.

Bäst av allting med Åland tror jag är skärgårdsvägen till Finland.
Vi kommer troligen att göra en modell längre resa i sommar som ser såhär:
dag 1: Hangö-Åbo-Gustavs-Enklinge (en ö i skärgården), där stannar vi en natt, en stuga för 5 personer kostar 60€...!
dag 2: hoj åkas och stuga på fasta Åland.
dag 3: eckerö - grisslehamn - visby
dag 4: Gotland/Visby
dag 5: Gotland/Visby
dag 6: spritfärjan tillbaka från sthlm till Åbo.

fjune

Guest
Jag bor på Åland och har kört hoj här i 4 år, småvägarna är riktigt bra! men så klart har jag själv tröttnat.
Men kom hit vettja :tummenupp

Rullefull

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Bojsänke+ Äventyrare
@DerClown

"Bäst av allting med Åland tror jag är skärgårdsvägen till Finland.
dag 1: Hangö-Åbo-Gustavs-Enklinge (en ö i skärgården), där stannar vi en natt, en stuga för 5 personer kostar 60€...!"

Åkte ungefär motsatt håll häromåret till Hangö. Har provat de andra linjerna ochså de senaste 6-7 åren.

Tror det var Enklinge jag övernattade på 2007 mot Finland. Det var en tysk/österrikare som hade enda campingen till, ja, svinpriser för en halvrutten lekstuga för två utan fönsterglas och golvutrymme för 40€ vill jag minnas.
Pm:a om du vill ha bild på eländet. Rekommenderar tält om det är möjligt eller annan väg.
Har även campat på Seglinge vilket var trevligt tills myggen hade ställt in radarn. Helt j:a olidligt från efternatten tom fm ungefär runt 20/7.

Vägarna är trevliga och poliserna icke närvarande varför det går att driva på lite ute på öarna.
Nu kommer ju ni från Finland men annars är Finska polisen att se upp med rent allmänt. Reglerna är allmänt hårda( fråga mig inte hur jag vet)
och både fartkontroller och nykterhet kollas bättre än i Sverige!

Gillar man skärgårdsmiljö är det många helt otroliga passager på och mellan öarna mellan Åland och Finland.
Med huvet på skaft kan man både racea lite och njuta av coola naturscenerier från både hojen och färjorna.
Ha en bra semestertripp/R

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
@DerClown

"Bäst av allting med Åland tror jag är skärgårdsvägen till Finland.
dag 1: Hangö-Åbo-Gustavs-Enklinge (en ö i skärgården), där stannar vi en natt, en stuga för 5 personer kostar 60€...!"

Åkte ungefär motsatt håll häromåret till Hangö. Har provat de andra linjerna ochså de senaste 6-7 åren.

Tror det var Enklinge jag övernattade på 2007 mot Finland. Det var en tysk/österrikare som hade enda campingen till, ja, svinpriser för en halvrutten lekstuga för två utan fönsterglas och golvutrymme för 40€ vill jag minnas.
Pm:a om du vill ha bild på eländet. Rekommenderar tält om det är möjligt eller annan väg.
R

Kul, jag är alltså hemma från Hangö. =)

Tyvärr så fick du ett trist minne från Enklinge.
Vi har stannat på Enklinge hos antagligen samma snubbe 2008.
ser detta bekant ut?:
http://home.aland.net/m07019/Indsve.htm
Vi bodde också i en liten stuga. Var nöjd med det, förutom att en av killarna i gänget snarkade som en cirkelsåg.
Ägaren bjöd på bastu och på kol till grillen.
Vi kom dock 21 tiden till ön och reste nästa morgon kl 9, så allt vi sökte var en sovplats.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning