Hur är andrahandsvärdet på en Ducce?

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Ort
På landet
Hoj
Ducati 848
ok...det närmar sig ett köp mer och mer och den enda betänkligheten jag har ang. att köpa ett monster är huruvida det är en ok cykel att pendla på (motorväg...). Om det nu skulle visa sig vara ett felköp, står sig duccarnas andrahandsvärde bättre än en japs eller är det något jag bara fått för mig!?

/oskar
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Andahandsvärdet är bland det bästa du kan få i hojvärlden. En Ducati Monster är inte gjord för att pendla på motorvägen med, det går ann men är inget att rekomendera.

En Ducati köper man oftast just därför att det är en Ducati, vilket är synonymt med ett häftigt motorljud, fint chassi, snygg design osv... Men dem är inte lika prisvärda eller har samma prestanda som en japanare.
 

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Ort
På landet
Hoj
Ducati 848
jo, men det är ju det som är det jävliga...jag VILL ha en ducati monster...det är det inget snack om! MEN, jag kommer pendla till jobbet och det blir lite väl att köpa en monster för skojåkning och en honda CBR XX för att pendla med...frågan är om man står ut med den sämre komforten på motorvägen eftersom man trivs så bra med den när man inte åker till å från jobbet?
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
jo, men det är ju det som är det jävliga...jag VILL ha en ducati monster...det är det inget snack om! MEN, jag kommer pendla till jobbet och det blir lite väl att köpa en monster för skojåkning och en honda CBR XX för att pendla med...frågan är om man står ut med den sämre komforten på motorvägen eftersom man trivs så bra med den när man inte åker till å från jobbet?

Har du ägt en Monster tidigare/provkört en? Kanske svårt annars att veta att du är nöjd med den..


Hur mycket motorväg rör det sig om?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det är skitjobbigt att åka över 160km/h på Monster, i farter under det kan en karl hålla i sig på de flesta kåplösa hojar.

Benvinkeln är ganska kraftig också.

Det är en skitbra hoj att pendla med, dvs pendla mellan bilar:D


...Och javisst ja, den har ju SJÄL också, till skillnad från sura jappsar utan andrahandsvärde.
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
att åka lite motorväg till o från jobbet behöver du nog inte bekymra dig för, så länge du inte pendlar vääldigt långt och håller dig kring rimliga hastigheter. :)

ang. priset så är väl ducati (italienska cyklar övht) dyrare än multumproducerade japsar men samtidigt får man tillbaks några knolol till när man säljer.
 

Kvarna

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Örebro
Hoj
Husky SM450R
Halloj!

Det där med att det inte skulle gå att pendla på ett monster tycker jag är lite överdrivet! Det är ju INTE en touringhoj men visst går det fint att åka några mil. Normalt pendlingsavstånd ??? säg 5 mil är ju inga problem. Om du dessutom har/köper den lilla toppkåpan skyddar den ju lite mot vind. (Lite alltså...men ändå värt det....)...

Jag har själv kört 15-20 milapass utan direkta plågor men skulle kanske inte vilja göra det varje dag.
 

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Ort
På landet
Hoj
Ducati 848
ok...jag har inte haft en monster förut...jag har kört mestadels Honda & Suzuki i mitt typ, 16-åriga liv som knutte...Men jag har alltid sneglat på varje Ducati som har passerat eftersom jag tycker att de "sticker ut" i mängden jämfört med de dussin-hojjar som jag har haft...Nu vill jag inte skapa en diskussion ang Ducati eller japs...där har jag redan bestämt mig. Det enda som kommer stoppa mig vore att cykeln känns rent för djävlig, men varför skulle den det när de flesta som äger dom höjer dom till skyarna!?

Det jag primärt är ute efter är körglädje...om jag hittar rätt cykel med massor av själ och känsla så är jag beredd att "plågas" lite på motorvägen...MEN, det måste ju vara realistiskt...jag har faktiskt blivit så gammal att jag är mogen att prata pension ;-)

Ang. hastigheten så ligger min nuvarande "pendlingslunk" alldeles under 140 och det är ju där jag vill kunna ligga ett tag...Sträckan som jag åker skulle i den hastigheten betyda 30 minuter i varje riktning...

Men men, jag ska testa...enda sättet att få reda på om det funkar eller ej, jag vet...men svaret på min fråga i början av trådan är alltså att andrahandsvärdet är bra på en Ducce och skulle det visa sig att det är rent åt h-vete att pendla med den så borde man alltså kunna sälja den ganska kvickt utan att bli helt rökt på pengarna...
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag hade en Cagiva V-Raptor sommaren 2006, hade den till och från jobbet, 7.5 mil enkel resa på E20, inte kul men det hade inget med hojen att göra utan motorväg är skittråkigt med motorcykel.

Så köp den hoj du vill ha (Monster), kör den tråkiga motorvägen till jobbet på morgonen i 140 km/h, inget problem på en kåplös hoj.
Sen när du ska hem tar du den krokiga omvägen som är sådär riktigt skitkul att köra.

Så gjorde jag...
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Kolla annonserna, Ducati är 'dyra' begangnade - trots att de uppfattas som känsliga för vanvård.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Man åker ganska bra på en Monster, om man inte skjutsar.
Har kört ca 500 mil på en sådan. Helt OK. Dock var 600an lite klen. Men trots min längd satt jag bra på den. 130 tycker jag var max vettig fart på den, sedan blev det blåsigt.
Hadde jag fått som jag velat med den, (sambons hoj) hade monterat ett lite lägre styre och en pytteliten toppkåpa. Typ en "Wind Splitter". Som S4 har.

Skulle kunna tänka mig att ha en sådan igen.
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Andrahandsvärdet är bra så länge du köper rätt monster. Jag har hört att 750-modellen är lite svårsåld. Men en 900 eller 1000 borde vara lugnt.

Jag var själv helt inne på att skaffa en Monster tidigare när jag körde Kawasaki Zephyr (också en naken hoj fast helt utan lampkåpa) men efter att ha kört Lund -> Göteborg i kraftig motvind så kom jag på att jag nog ville ha lite vindskydd i alla fall.k Så det blev en Multistrada. Nu har jag svårt att tänka mig en annan hoj, det får bli en hoj till i så fall!!!

Åk och provkör båda hojarna vettja (jag provade aldrig monstern)! Glöm inte att gå med i Ducceklubben sen! ;)
 

frille72

frille34
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6r -00
Enligt ducati så är alla monster oavsett kubik lättsålda. Har kört motorväg med min och den lilla toppkåpan skyddar bra mot vind tycker jag.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ang. hastigheten så ligger min nuvarande "pendlingslunk" alldeles under 140 och det är ju där jag vill kunna ligga ett tag...Sträckan som jag åker skulle i den hastigheten betyda 30 minuter i varje riktning...

Jag tyckte inte det var några problem att pendla med monstret. Det var rätt jobbigt när det var mörkt iofs, lampan var nog felställd. Jag körde en Monster 900 utan nån som helst vindkåpa och jag tyckte inte det var några problem att köra 160 - 170.

Andrahandsvärdet är kanon. Jag gav 48' kr för min -95:a, körde 300 mil på den, bytte inte olja, bakdäcket var rätt slitet och jag skulle få 45' kr i inbyte för den - osedd. Nu sålde jag den visserligen men jag fick 45 för den.
 

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Jag köpte mitt första monster för några dagar sen och är hur nöjd som helst...angående motorväg så e det inte några problem (30 min)...det var dock lite läskigt i förrgår när det blåste som en mindre orkan i Stockholm låg i 120km/h och var väl inte jätte kaxig direkt...men då blåste det riktigt ordentligt också...
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top