Hur är det att ta mc-körkort idag?

More

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
-
Har i planer haft att ta mc-kortet sedan 3 år tillbaka men sen så svalnade intresset och det blev att ta bil-körkort istället. Nu 1 år efter att ha tagit bil-körkortet så är jag sugen på ett mc-körkort. Eftersom jag är 19år så är väll 600cc dvs A (begränsad) som gäller.

Hur ser det ut idag jämfört med tex 1-2 år sedan, har teorin eller uppkörningen ändrats på något sätt, har det blivit enklare eller svårare?
Finns det någon sida som visar vad man går igenom på tex en uppkörning?
Kan man låna en MC av Vägverket vid uppkörning?

Tacksam för svar!

Last edited:

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
Uppkörningen ändrades till i år, tror jag. Tror att detta har behandlats i många tidigare trådar. Testa sökfunktionen. Det är många som har synpunkter huruvida den nya är svårare eller enklare. Många tycker den nya är (verkar) lättare.

Ang. lån av MC är det nog bara körskolan som lånar ut.

Last edited:

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Jag tog MC-kort i år, bilkortet tog jag för tre år sen.
Teorin var inte särskilt svår, MC-frågorna var dock enklare än bilfrågorna.

Man kan hyra en MC av trafikskolan, det finns särskilt info blad som man kan hämta på vägverket om vad som ska vara med på uppkörningen.

Uppkörningen tyckte jag var rätt okej, visserligen hade jag en schysst uppkörningskille men kolla i körkortstråden så hittar du många tips.

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Här har du lite info:
http://www10.vv.se/vtk/
Du borde hitta det mesta du undrar över där.

Teorin blir väl svårare och svårare, men det är inga problem om du anstränger dig lite och läser på.

Hoj till uppkörningen får du nog hyra själv. De flesta körskolor hyr ut hojar.

Lycka till!

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
Xt660
More skrev:
Har i planer haft att ta mc-kortet sedan 3 år tillbaka men sen så svalnade intresset och det blev att ta bil-körkort istället. Nu 1 år efter att ha tagit bil-körkortet så är jag sugen på ett mc-körkort. Eftersom jag är 19år så är väll 600cc dvs A (begränsad) som gäller.

Hur ser det ut idag jämfört med tex 1-2 år sedan, har teorin eller uppkörningen ändrats på något sätt, har det blivit enklare eller svårare?

Tacksam för svar!

Onödigt att ta begränsat kort; pengar i sjön.... Vänta och ta ett riktigt kort istället. Uppkörningen va plättlätt, även om man blev lite nervös för garage-svängen. Nu när den är borttagen så då ere ju ap-lätt!

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
A begränsad blir väl automatiskt A när åldern är inne, eller är jag helt ute och seglar?

Varför ska denne inte ta mellankortet då?

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
Xt660
Bandido skrev:
Onödigt att ta begränsat kort; pengar i sjön.... Vänta och ta ett riktigt kort istället. Uppkörningen va plättlätt, även om man blev lite nervös för garage-svängen. Nu när den är borttagen så då ere ju ap-lätt!

Jag har ingen jävla aning om det jag skrev stämmer.............. Men skit samma, uppkörningen e enkel!!

rosena

speedskiiare
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
diverse
Kör prvet har blivit lättare anser jag, och typ alla jag känner som tog kort för nåra år sen, själv tog jag kortet nu i sommar...
Är väll bara ta kortet nu får ju ändå automatiskt tungt när tiden är inne :)

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
H4 skrev:
A begränsad blir väl automatiskt A när åldern är inne, eller är jag helt ute och seglar?

Varför ska denne inte ta mellankortet då?
Nej du har helt rätt om att det omvandlas till A, dock efter två år oavsett hur gammal man är när man tar det begränsade.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Bandido skrev:

men han behöver väll inte göra något mer om han ska få obegränsad efter att ha fått begränsad, jag kommer då bara få det utan teori eller uppkörning men då har jag haft A1, A med begränsning när jag fyller 20

Som tidigare inlägg så är det väll olika, men jag har kompis som både kört upp på gammla och nya bannan å han tyckte den nya var svårare, det är ju någon slags garage vändning i den också:rolleyes:

har man haft körkort 2 år innan får man det när man är 20år annars 21 men borde inte han få det automatiskt när han blir 21 då :confused:

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Skitkallt!

-2 här, fyfan va kallt att köra hoj idag

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Men hallå, man kan inte köra upp för begränsat dagen innan man fyller 21 och sedan plötsligen ha tungt kort morgonen efter.

Vägverket skrev:
Om du har körkort med behörighet A får du köra tung motorcykel med obegränsad effekt (= motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,16 kW/kg) om du har:

* haft behörigheten A under minst två år, eller
* fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
More skrev:

Tacksam för svar!

Var noga med vilken skola du väljer.
Jarla Trafikskola ligger nära Sundbyberg och innerstan...du kommer bli piskad i trafik i 100 år eftersom dom vill suga ut så mycket pengar som möjligt av dig. Med Jarla görs uppkörningen i Barkarby...dvs vid Jakobsberg där det finns gott om trafik.
Grönlunds i Väster Haninge kör i princip enbart manöver- och landsvägsträning. Uppkörningen sker i Tullinge...det finns en rondell där..resten är Slingerbulten typ. :tummenupp

Med tanke på att du redan har bilkörkort så har du ju hyfsad koll på hur man ska bete sig i trafik. Kan behövas gå igenom lite placeringsprylar etc....och sättas in några extra par ögon här och var.

GSXR72

A divorce sucks
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750 1989

hej,

jag körde upp i somras, och klarade det första gången , du ska helst har samma mc som du övar med som den du kör upp med , jag körde via Lundgrens i Lund, och dom hade Honda Seven Fifty , mkt lätta att köra, och bra till krypkörningen .

Körde mkt själv privat med min Gixxer 85:a, och dom är kanske inte det lättaste att köra som första hoj, men det gick ju bra .

Jag hade nog inte klarat av krypkörningen med nån av mina gsxr som jag har idag .

Öva krypkörning , det är det som du gör först , ska ha bra balans osv, vingla inte för mycket och inte ner med fötterna :ajjabajja .

Hinderbanan och bromsövningar var lätta tyckte jag .

jag har ett MC Teori program som jag tyckte var bra istället för bara att råplugga teoriboken . Skicka ett pm om du vil ha den !! :)

More

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
-
Tackar för alla svar!

Saken är att jag inte tänker ta några lektioner i något alls.
Gjorde inte det till B_kortet heller utan läste boken och pluggade in teorin själv, sen övningkörde jag 2-3 gånger i veckor i ca 2 timmar varje gång under ett halv år ungefär. Klarade av allt på första försöket och sparade tusenlappar. Att jag klarade av allt utan lektioner beror nog på att man har ett starkt motorintresse både för bilar och mc och det underlättar en hel del, sen att man är allmänbildad när det kommer till trafik och uppförande är ju ett plus i kanten.

Jag tror samma sak när det kommer till A-kortet. Att plugga teorin själv och klara av provet där efter köra upp och det är det enda jag oroar mig för. Läser att dom tagit bort garagsvängingen och det underlättar provet en hel del enligt mig. Har kört cross och andra hojar tidigare och är säker på körningen, regler och placering uppdaterar jag genom att läsa på mer.
Tror nog att jag klarar av mc-uppkörning utan körlektioner.

Vad tror ni?

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Många gör precis så, kör själva och låter bli att ta lektioner. Vet inte exakt hur många som klarar det, men det finns ju folk som gör det hela tiden så helt omöjligt är det ju inte.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Halogen skrev:
Många gör precis så, kör själva och låter bli att ta lektioner. Vet inte exakt hur många som klarar det, men det finns ju folk som gör det hela tiden så helt omöjligt är det ju inte.

men ja undrar hur det är att köra upp på en sportcykel tex min r6a, den har ju inte den bästa sväng radien:näsblod

jag ska köra upp för A begränsning till våren, vet inte om manska sattsa på att köra med r6an eller försöka hyra en bike.... ja menar dålig sväng radie och inte de bästa smyg körningen för den lådan eller motorn:D

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Mr Helmut skrev:
men ja undrar hur det är att köra upp på en sportcykel tex min r6a, den har ju inte den bästa sväng radien:näsblod

jag ska köra upp för A begränsning till våren, vet inte om manska sattsa på att köra med r6an eller försöka hyra en bike.... ja menar dålig sväng radie och inte de bästa smyg körningen för den lådan eller motorn:D

Haha, ja du gör det ju inte direkt lätt för dig. :hihi

Men de måste ju ha överseende med vad för hoj du har med dig, det står ju ingenstans att man måste ha en viss typ av mc på uppkörningen.

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Ett tips är att läsa igenom tråden Körkort 2005. Den är över hundra sidor (lång och innehåller allt du behöver veta om uppkörningen plus lite till. Där finns det massor med tips inför uppkörning och teori. När du plöjt igenom den tråden borde du ha fått svar på dina frågor, där har det bla diskuterats flitigt om skillnader jmf tidigare år.

Körkort 2005

Last edited:

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Tror nog att jag klarar av mc-uppkörning utan körlektioner.

Du dör ju inte av att ta en eller två lektioner veckan innan uppkörning.
Det skadar ju inte om man säger så.
Jag känner folk som har försökt på egen hand, vissa har klarat det och andra inte.
Innan jag tog första lektionen hade jag väl kört strax över 100 mil och ändå hade jag missat ganska många saker. Dessutom ger körskolelärarna dig bra tips som inte står i böckerna.

Jag hade nog inte klarat av krypkörningen med nån av mina gsxr som jag har idag .

Det har jag nog inte klarat heller...men fan vad nyttigt det hade varit att öva.
Kan man öva ute på bulltofta på körbanan? Det hade ju varit kanon.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln