Krypkör
Jag tog mitt kort i somras och var egentligen helt grön på mc, åtminstone tunga. Tidigare hade jag kört lättare mc utomlands men inte mycket och jag har haft mitt B kort i 10 år (förmodligen sämre förare för det).
Hur som helst. I slutet blev det 10 lektioner men det som tog tid att lära sig var just manöver provet. Annars hade det nog räckt med mindre än hälften. Min körskole lärare var också bra på att boka upp mig på extra lektioner men det man inte har i självförtroende får man ha i plånkan
(vilket bevisas av alla mäklar dvärgar med hårimplantat man ser på krogen).
Här är mina tips:
Skaffa cd-rom skivorna med frågor och kör igenom 2-3 ggr så är du väl förbered på provet, men kolla också vägmärken lite extra. teorikurs är för mesar, särskilt om du har B kort.
Fixa en hyfsat tung hoj och övningskör själv. Krypkörningen är svårast och det hjälper bara att öva. Öva detta INNAN du ens tar lektioner och kom ihåg att krypkörning inte bara är att köra långsamt utan
vi snackar hastigheten av en kärring med rullator nu. Det du ska bevisa är att du kan hantera hoj med hjälp av god balans, och kunna samverka med koppling - gas - broms.
Pröva även på väjningsprovet så du vet hur det känns.
Det finns två olika banor per Krypkör/väjnings prov. De finns på VV hemsida:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm
Ta några lektioner och säg till läraren att du vill öva stadskörning & svåra regler. De känner till fällorna i din stad och då är du lite bättre förberedd vid uppkörningen. Jag lånade en moppe och åkte runt o kollade dem en sista gång innan uppkörningen. Du vet: Kluriga korsningar, konstiga enkelriktningar, gömda skolor osv.
Nu vill jag bara önska lycka till och hoppas vi ses på vägen i vår!
Fast som det ser ut nu ska jag flytta till Albanien så vi får hoppas de har hojar där med.