Hur är det att ta mc-körkort idag?

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
RedBaron skrev:
Men hallå, man kan inte köra upp för begränsat dagen innan man fyller 21 och sedan plötsligen ha tungt kort morgonen efter.
He he vore ju kanske smidigt iofs :)

Tror det ska vara en "spärrtid" mellan + ett nytt prov med tung hoj. Gissar att man måste ta om teorin oxå även fast man skulle ha tid kvar (1år från då man fick godkänt).
 

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Landet
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Krypkör

Jag tog mitt kort i somras och var egentligen helt grön på mc, åtminstone tunga. Tidigare hade jag kört lättare mc utomlands men inte mycket och jag har haft mitt B kort i 10 år (förmodligen sämre förare för det).

Hur som helst. I slutet blev det 10 lektioner men det som tog tid att lära sig var just manöver provet. Annars hade det nog räckt med mindre än hälften. Min körskole lärare var också bra på att boka upp mig på extra lektioner men det man inte har i självförtroende får man ha i plånkan :huvet (vilket bevisas av alla mäklar dvärgar med hårimplantat man ser på krogen).

Här är mina tips:
Skaffa cd-rom skivorna med frågor och kör igenom 2-3 ggr så är du väl förbered på provet, men kolla också vägmärken lite extra. teorikurs är för mesar, särskilt om du har B kort.

Fixa en hyfsat tung hoj och övningskör själv. Krypkörningen är svårast och det hjälper bara att öva. Öva detta INNAN du ens tar lektioner och kom ihåg att krypkörning inte bara är att köra långsamt utan vi snackar hastigheten av en kärring med rullator nu. Det du ska bevisa är att du kan hantera hoj med hjälp av god balans, och kunna samverka med koppling - gas - broms.

Pröva även på väjningsprovet så du vet hur det känns.

Det finns två olika banor per Krypkör/väjnings prov. De finns på VV hemsida:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm

Ta några lektioner och säg till läraren att du vill öva stadskörning & svåra regler. De känner till fällorna i din stad och då är du lite bättre förberedd vid uppkörningen. Jag lånade en moppe och åkte runt o kollade dem en sista gång innan uppkörningen. Du vet: Kluriga korsningar, konstiga enkelriktningar, gömda skolor osv.

Nu vill jag bara önska lycka till och hoppas vi ses på vägen i vår! :tummenupp
Fast som det ser ut nu ska jag flytta till Albanien så vi får hoppas de har hojar där med.
 
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
More skrev:
Saken är att jag inte tänker ta några lektioner i något alls.

<klipp>

Tror nog att jag klarar av mc-uppkörning utan körlektioner.

Vad tror ni?
Det tror jag säkert att du kan klara, ingen tvekan om det. :tummenupp Men i egenskap av gubbjävel med tjugo års hojkörning i röven skulle jag ändå föreslå att ta några lektioner - antingen på körskola eller helt informellt med exempelvis någon bekant med stor hojvana. Det finns inget som hindrar att aktivt lära av andra även efter kk-provet. VV:s teoretiska och praktiska körkortsprov är en absolut lägsta acceptabel kunskapsnivå för att anses kunna klara sig på hoj i trafik, det ligger i ditt eget intresse att komma så långt ovanför den ribban som möjligt. Som självlärd 19-åring med färskt kk på en mellanklass 600 som antagligen blir ostrypt IRL är du i underläge från början, när det gäller överlevnad. :rolleyes:

De kunskaper jag syftar på är bland annat bromsteknik, kurvteknik, placering, framförhållning/uppsikt/taktik/uppträdande m.m. - faktorer som direkt påverkar dina odds i verkliga livet. Det du vill göra är att, för att använda en litet sliten klyscha, lära dig av andras misstag istället för av dina egna.

Ett bra exempel (bland många liknande) är min egen fru, som kört hoj i två säsonger nu. Efter avklarat kk-prov var hon formellt behörig att framföra en tung motorcykel i trafik. Först nu, efter körkurs på bana (BKK hos SMC Skåne)och många mil tillsammans med mig och andra bekanta med stor hojvana, börjar hon kunna Köra Hoj. Hennes odds var från början mycket bättre än dina - kvinna, dubbelt så gammal, körskolelektioner, många mil i icke-stadstrafik.
Så för din egen skull, snåla inte på dina kunskaper. :tummenupp
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Mr Helmut skrev:
men ja undrar hur det är att köra upp på en sportcykel tex min r6a, den har ju inte den bästa sväng radien:näsblod

jag ska köra upp för A begränsning till våren, vet inte om manska sattsa på att köra med r6an eller försöka hyra en bike.... ja menar dålig sväng radie och inte de bästa smyg körningen för den lådan eller motorn:D


Kör upp på en annan hoj än r6an. Jag körde upp på en honda cb 500 ..mycket lättare än med en SH. Jag hade aldrig kört hojen innan uppkörningen men ändå gick det bra. Det är fruktansvärt mycket lättare med en kåplös hoj.
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
Om jag skulle köra upp idag och fick välja hoj skulle jag helt klart välja en offroad, det måste vara en oerhört stor fördel i körbaneproven..

Tyvärr är det väl antagligen svårt tat hitta offroadhojar som uppfyller kubikkrav och annat dumt..
 

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Ta lektioner!

Jag har kört mycket moped, tur och retur jobbet osv. Jag hade en XJ600 som jag tjuvkörde rätt mycket med. Jag skulle aldrig ha klarat körkortet för MC om jag inte hade tagit några lektioner.

Jag tog också körkort för bil helt privat. Men det är MYCKET lättare med bilkort.


Lycka till!



Niclas
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
jag köre upp i sommras... tog a med begränsning... körde trafikskolans nån honda 500 eller nått... skit lätt.. som att cykla nästan.. sen så provade jag att göra liknande övningar med min sv650.. som ändå är ganska lätt hanterlig.. å fan vad svårare det var.. för bil körde jag också upp privat.. tog inga lektioner och klarade allt på första försöket.. men på hojen så kuggade de mig på krypkörningen... asfalten lutade lite och hojen åkte lite väl fort tyckte jag.. så jag bromsade några gånger å då kuggade jag.. men satte aldrig ner foten eller nått, fick göra om det steget.. samma sak.. men efteråt sa han att man inte fick bromsa.. :kocko vilket jag inte visste.. frågade om jag kunnde göra det igen då och det fick jag inte. nästa gång gick det minst lika fort/sakta men jag bromsade inte och då klarade jag kortet.! men jag tycker att man ska ha varit minns 1 gång på banan innan man kör upp, val av hoj på uppkörningen e också viktig.. men en tjej kille klarade sig med en tl1000 utan problem..dock hade jag hällre valt en annan cykel. cykel till uppkörning går EJ att låna av VV, men av trafikskolor går. och körkortet blir automatiskt tungt efter 2 år från den dagen man har tagit mellen, hur gammal du är spelar ingen roll.
 

mickelin

Guest
.

Jag tog mitt kort i maj, teorin skrev jag på chansning och om man har lite trafikvana (jag kör mkt bil i jobbet) så klarar man den utan att plugga (skrev nästan alla rätt). Har kört cross och enduro i många år, skrev in mig på en trafikskola och körde 4 lektioner och klarade uppkörningen utan problem. Jag tror att det är för enkelt att ta mckort som det ser ut nu, ok om man är van men med tanke på vad en ny tusenkubikare presterar för effekt/vikt-förhållande. Jag känner att jag bör ta det jäkligt lugnt några år till innan jag har någon form av kontroll över min 750... Lycka till och kör inte ihjäl dig...
 

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Landet
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
porec skrev:
jag köre upp i sommras... tog a med begränsning... körde trafikskolans nån honda 500 eller nått... skit lätt.. som att cykla nästan.. sen så provade jag att göra liknande övningar med min sv650.. som ändå är ganska lätt hanterlig.. å fan vad svårare det var.. för bil körde jag också upp privat.. tog inga lektioner och klarade allt på första försöket.. men på hojen så kuggade de mig på krypkörningen... asfalten lutade lite och hojen åkte lite väl fort tyckte jag.. så jag bromsade några gånger å då kuggade jag.. men satte aldrig ner foten eller nått, fick göra om det steget.. samma sak.. men efteråt sa han att man inte fick bromsa.. :kocko vilket jag inte visste.. frågade om jag kunnde göra det igen då och det fick jag inte. nästa gång gick det minst lika fort/sakta men jag bromsade inte och då klarade jag kortet.! men jag tycker att man ska ha varit minns 1 gång på banan innan man kör upp, val av hoj på uppkörningen e också viktig.. men en tjej kille klarade sig med en tl1000 utan problem..dock hade jag hällre valt en annan cykel. cykel till uppkörning går EJ att låna av VV, men av trafikskolor går. och körkortet blir automatiskt tungt efter 2 år från den dagen man har tagit mellen, hur gammal du är spelar ingen roll.

Vad konstigt. Jag fick lära mig att bromsen skulle användas för att visa att man kunde koordinera gas-koppling-broms. Dock bara bakbroms
 

mickelin

Guest
.

Kajan skrev:
Vad konstigt. Jag fick lära mig att bromsen skulle användas för att visa att man kunde koordinera gas-koppling-broms. Dock bara bakbroms

Fick jag ochså lära mig...
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Jag tog några lektioner i körskolan, men dom ville mjölka mig på fler så jag valde att köra upp privat. Körskolan ville inte hyra ut någon hoj, men det ville MABI/BMW, de hade en speciell uppkörningshoj med störtbåge runt motorn, så dom bryr sig inte om man tappar den lite vid g-vändningsövning (nu är ju g-vändningen visserligen ersatt med andra övningar).
 

lembit_pet

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Sandviken
Hoj
Thunderace
Jag körde upp nu i augusti. Har haft B-kort sen 1993 så trafik tränade jag nästan inte alls. 3 saker är viktiga när du kör mc: placera dig mitt i körfältet, skära kurvorna så mycket som möjligt och absolut inte fega! Viktigt att du vågar lägga hojen lite i kurvorna och kan accelerera snabbt när du kommer ut på en 90-väg. "Det är ingen jävla EU-moppe" sa den sura uppkörningsgubben innan vi började.

Av manöverproven är bromsning det viktigaste. Flera av oss fick bromsa flera gånger innan vi blev godkända. Krypkörningen är ganska lurig och att garagevändningen är borta gör ingen skillnad. Du måste ändå göra en "garagevändning" i slalombanan, fast bara åt ena hållet iofs. Högfartsbanan är rätt enkel, det viktigaste är att du vågar stå på och det svåraste är att få till en snabb vändning.

Personligen kan jag rekommendera typ en lektion för att få lite tips om vart du ska kolla med blicken och se hur man ska göra. Sen när du blir förbannad över att du inte riktigt kan skiten fast du tränat hemma i flera veckor så ta en lektion till. :)

Köp MC-bocken av Liber, ISBN 91-47-05248-1. Där finns alla banor och alla mått mellan konorna så kan du träna att åka runt gamla PET-flaskor. :tummenupp

Teoriprovet är piss-enkelt. Räcker med att plugga kvällen innan. :3freak

Lycka till!
 
Last edited:

mamba71

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
stockholm
Hoj
v-strom 06
MaScoot skrev:
Var noga med vilken skola du väljer.
Jarla Trafikskola ligger nära Sundbyberg och innerstan...du kommer bli piskad i trafik i 100 år eftersom dom vill suga ut så mycket pengar som möjligt av dig. Med Jarla görs uppkörningen i Barkarby...dvs vid Jakobsberg där det finns gott om trafik.
Grönlunds i Väster Haninge kör i princip enbart manöver- och landsvägsträning. Uppkörningen sker i Tullinge...det finns en rondell där..resten är Slingerbulten typ. :tummenupp

Med tanke på att du redan har bilkörkort så har du ju hyfsad koll på hur man ska bete sig i trafik. Kan behövas gå igenom lite placeringsprylar etc....och sättas in några extra par ögon här och var.

grönlunds kommer att ta 100kr för första lektionen i år 2006
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
More skrev:
Tror nog att jag klarar av mc-uppkörning utan körlektioner.

Vad tror ni?
Om jag förstår dig rätt så tänker du alltså köra upp utan att ha övningskört ens privat (och därav undrar du om man kan hyra MC av Vägverket)?

Jag tror att det kommer gå lika bra som det gick för min polare som bestämde sig för att skjuta upp för Jägarexamen utan att ha tagit en enda lektion eller ens övat privat med jaktgevär, han hade ju gjort lumpen precis tänkte han så hur svårt kan det vara? Det gick sisådär om man säger så.

Det är ju skillnad på att inte ta några lektioner men köra mycket privat och att inte köra någonting alls och hoppas på ett mirakel. Men jag kanske missförstått dina inlägg?
 

Reco

Blessed from above
Gick med
7 Dec 2005
Ort
Anderstorp
Hoj
Kawasaki ZX9R -98
Mina tips:

Skit i körskolan. En uppkörning kostade i jkpg mindre än en lektion. Så jag tog två uppkörningar istället. och körde massor hemma istället.

Öva krypkörning och inbromsningar. kolla i boken (väldigt nyttig) och ställ upp konerna som det står där.
sen är det bara att övaövaöva. håll blicken högt!

vänj dig vid att alltid hålla foten över bakbromsen i alla situationer för att visa att du är beredd. använd okså bakbromsen vid alla inbromsningar. på uppkörningen gäller generellt att överdriva nästan allt.

Lägg dig i tid dagen innan, var på ett bra humör, gärna nåt blodsockerhöjande till uppkörningen. på vissa ställen kan den ta många timmar.
 

Röjås

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2005
Ort
på andra sidan bron...
Hoj
R1 -01
More skrev:
Har i planer haft att ta mc-kortet sedan 3 år tillbaka men sen så svalnade intresset och det blev att ta bil-körkort istället. Nu 1 år efter att ha tagit bil-körkortet så är jag sugen på ett mc-körkort. Eftersom jag är 19år så är väll 600cc dvs A (begränsad) som gäller.

Hur ser det ut idag jämfört med tex 1-2 år sedan, har teorin eller uppkörningen ändrats på något sätt, har det blivit enklare eller svårare?
Finns det någon sida som visar vad man går igenom på tex en uppkörning?
Kan man låna en MC av Vägverket vid uppkörning?

Tacksam för svar!


Jag hyrde en hoj på Mabi i Hässelby stockholm. Kostade 1600kr för 1,5dag med mil och skinnställ. Grymt bra uppkörningshoj. Har kraschbåge runt styret och motorn väldigt lättkörd. Gör inget om man lägger den ner. När man övar på manöverbanan.
Det är en suzuki 750.

Angåeende om det är lätt???
Jag hyrde en hoj dagen innan uppkörningen, övade med pappa och sen åkte jag bakpå en kompis som visade vad man skulle tänka på med placering och hur man ska visa att man ser faror med hjälp av att tydligt visa med huvudet osv.....
Klarade uppkörningen dagen efter.
Ska tillägga att jag hade aldrig kört hoj innan det. Bara moppe.

Flyt kan man fråga sig???? :) :banana Ganska mycket t.o.m....

Lycka till!!!!!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top