Hur är det med förbud mot 2-takt 2006

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Inom cross så ska man ju inte få tävla med 2-taktare från år -06 hur är det med roadracing??

Någon mer än jag som verkligen älskar den lagen:)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Var har du hört det egenteligen? Mig veterligt kommer tvåtakt inte att förbjudas inom överskådlig framtid.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
I MotoGP kommer de fortsätta med tvåtakt i 125 och 250 till garanterat 2009 och troligen 2011.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Goodstuff skrev:
I MotoGP kommer de fortsätta med tvåtakt i 125 och 250 till garanterat 2009 och troligen 2011.


Men om man tänker då hur fan ska dom lösa det sen då en 125:a 4-takt kommer ju vara sååå slöööö ska dom lägga ner dom klasserna sen då eller??

Det borde ju gå att överklaga på något sätt :3freak
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
RS "Alex" skrev:
Men om man tänker då hur fan ska dom lösa det sen då en 125:a 4-takt kommer ju vara sååå slöööö ska dom lägga ner dom klasserna sen då eller??

Det borde ju gå att överklaga på något sätt :3freak
Vad menar du?
Anledningen till att man fortsätter med tvåtakt i 125 och 250cc är att man inte har råd att ersätta dem med andra fyrtaktsklasser. GP handlar om enbart prototypracing så det blir extrema kostnader för teamen ovh det kan de inte bära som det är nu. Se bara på hur tunna startfälten blivit i MotoGP sedan det blev fyrtaktare om man jämför med när det var 30-35 hojar som startade på 80 och 90 talen.

När/om det blir bara fyrtaktsklasser kommer de garanterat inte ha kvar 125 och 250cc gränserna utan kanske köra 250-350 och 600 cc.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
RS "Alex" skrev:
Men om man tänker då hur fan ska dom lösa det sen då en 125:a 4-takt kommer ju vara sååå slöööö ska dom lägga ner dom klasserna sen då eller??

Det borde ju gå att överklaga på något sätt :3freak

Suck vad trött man blir! Du lade möjligtvis aldrig märke till någon volymändring när GP500 blev MotoGP. Samma sak har skett i cross där man tex kör 250 4t i samma klass som 125 2t. Om du inte ser något mönster i det jag skrev så byt forum...
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
RS "Alex" skrev:
Inom cross så ska man ju inte få tävla med 2-taktare från år -06 hur är det med roadracing??

Någon mer än jag som verkligen älskar den lagen:)

"
2-takt är coolt, 4-takt är vanligt och tråkigt! Vi släpper ju ut det dubbla föroreningar men det går ju dubbelt så fort så det är ju okey.
"

Skicka honom dit han hör hemma Goodstuff! Om inte ironin vaknat upp såklart....
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
oscar skrev:
"
2-takt är coolt, 4-takt är vanligt och tråkigt! Vi släpper ju ut det dubbla föroreningar men det går ju dubbelt så fort så det är ju okey.
"

Skicka honom dit han hör hemma Goodstuff! Om inte ironin vaknat upp såklart....

Tack för ditt underbara svar nu känner jag mig mycket mer påläst "Tack"
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
RS "Alex" skrev:
Tack för ditt underbara svar nu känner jag mig mycket mer påläst "Tack"
Men det finns ju en hel del i dina frågeställningar som gör att man undrar hur du tänker. Vad var det du ville veta och vad var din egen synpunkt på tvåtaktare. Svårt att greppa och som man ropar får man svar.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Om RS Alex (som uppenbarligen ÄR 2T-fantast sedan 1987) hade bytt ut
Någon mer än jag som verkligen älskar den lagen? :)
mot
Någon mer än jag som verkligen älskar den lagen? :huvet
så tror jag budskapet hade gått fram bättre... :tungan
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
RS "Alex" skrev:
På cross klubben och av alla jag känner som kör

Kan lugna dig med att 2-takt inte kommer att förbjudas varken av FIM/SVEMO eller av sveriges riksdag inom överskådlig framtid.

Och JA jag är helt säker, har nämligen bokat mig en -06 tvåtaktare (endurocykel) för leverans i september...... :tuttar
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Att det är färre antal startande i MotoGP och 250 nu för tiden mot förr beror på att arrangörerna och dom stora teamen vill ha det så! Anledningen är att man får betalt för att man kör i GP. Med ett färre antal startande så kan beloppen som betalas ut bli större.

Att MotoGP ändå saknar 2-3st förare för att komma upp i sina max 24st som är satta numera beror nog på kostnaderna.

Att driva ett konkuranskraftigt team i MotoGP kostar uppskattningsvist 60 miljoner euro (uppskattat av Piaggios nya sportchef Giampiero Sacchi). För tex Honda så är den kostnaden bara 0,2-0,5% av deras omsättning i deras företag. Men för andra mindre team så är en sån kostnad mera kännbar.


Finns inga antydningar från MSMA, FIM, DORNA, IRTA eller 2WP om att förbjuda 2-takt. Däremot sägs det att det är underförstått att man från MSMA helst vill se att det kommer nyare 2-takts motorkonstruktioner efter 2009.

Det som ligger på förslag att förbjudas i GP är pneumatiska ventiler och ovala kolvar i MotoGP.

Honda vill att MotoGP ska gå ner till 800cc 4-takt och kommer man inte ändra på att man då får fortsätta att köra 500cc 2-takt så kan kanske en sådan bli konkurenskraftig..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jösse skrev:
Varför skulle man inte få ha pneumatiska ventiler :va

Kostnadsdrivande....

Se tillbaka på GP historien, varje gång man släpper reglementet totalt fritt skenar kostnaderna och det slutar med utarmning då inte ens de stora fabrikanterna orkar konkurera i evighet ( Honda drog sig ur Vm 19xx pga för höga kostnader)....
 

DC-Shoes

Hhhhmmmmmm
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Sweden
Hoj
Gult skit som bara går sönder!
Förut var det snack om att 2takt skulle förbjudas, då dom inte var tillräckligt miljövänliga m.m.
Dagens 2taktare 05or, uppfyller tydligen dom kraven!
Men... Det är nästan lite tvärtom, att 4taktarna är dom värsta just nu!
Själv så äger jag 2st, Yz250F 04 (4stroke) Yz250cc 05 (2stroke).
Dom jobbar väl förfullt med att göra dom så miljövänliga som möjligt, men att 2takt förbjuds? Hur skulle det se ut...
Nä riktigt så farligt är det nog INTE!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Goodstuff skrev:
Här är anledningen till att de vill minska motorvolymen. ;)
http://www.motogpnews.com/home.php?pageid=352


Det "enda" Honda behöver göra om det blir 800cc som dom förespråkar är ju att ta bort ena cylindern på deras nuvarnade motor så har dom en färdig 800cc v4:a.. Den motorn var säkert redan utveklad innan dom kom med förslaget.. :brinnerup
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top