Hur är det om man är straffad?

Status
Ej öppen för fler svar.

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Det har mycket väl kunnat vara så att det räddat mig från dåligt sällskap och droger/ kriminalitet etc i unga år.

Det är fan imponerande med tanke på att du köra HD och allt. :D

I övrigt håller jag med, MC-kollektivet är bland de trevligaste och mest reko människorna jag har träffat utöver mina riktigt bra polare. Folk som ställer upp mer får man leta efter, speciellt i dessa tider.
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Nu ska vi inte vara såna, jag är endast en snäll vän som bryr sig om en annan vän så lägg ner "kompis" stilen. Tråkigt att höra då det handlar om en jävligt schysst person som bara hamnade i dåligt umgänge, vi får se hur det blir vi ska ringa imorgon :)

Kul :tummenupp Tror jag inte alls, vad får dig att tro det han har ju aldrig blivt dömd för något trafikbrott? Väldigt onödigt inlägg btw som inte fyller någon funktion alls.

:va Nu ursäktade inte jag honom på något sätt, jag tycker det är förjävligt vad han har gjort och det är enligt mig inte alls okej att begå brott. Då var det klartgjort! :) Jag skrev att det är synd för att han är en schysst person? På vilket sätt är det en ursäkt? :confused:

Förklaringen är väl ändå att han med största sannolikhet har försatt sig i detta dåliga umgänge själv. När man antyder att han "hamnat" där så blir det en dålig ursäkt eftersom man då försöker fria honom från eget ansvar över sitt val av umgängeskrets.
Det är knappast märkligt att han inte har hunnit dra på sig trafikbrott än med tanke på hans ringa ålder så det betyder ju inte så mycket. Däremot har han ju tydligt och vid flertalet tillfällen visat att hans omdöme inte är det bästa. Samma omdöme som man förväntas använda både i och utanför trafiken.

Med det sagt så tror jag också att morot fungerar bättre än piska i teorin. Ett intresse och gott umgänge kan vara precis vad han behöver och kanske egentligen borde vara något som stöttades. I praktiken är jag dock mer skeptisk till om det verkligen fungerar så bra.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ko
OM du/han får tillståndet så får du/han räkna med att lämna tester för droger minst en gång i månaden i 6-12 månader, kan bli längre period...
Kostar c:a 1000.- / test

Allt enl. min fru som bedriver trafikskola, dock för tung trafik men det borde vara lika..

X antal tester (beroende på vad din läkare tycker) under minst 6 månaders tid åkte jag på.
Krävdes 2 ringa narkotikabrott och en fyllecell innan de hörde av sig.
Man får ju dricka under tiden man gör testerna, sålänge man håller det på en normal nivå.
För övrigt så tycker jag det är sjukt löjligt, att jag blir dyngad på krogen nån gång om året betyder inte att jag skulle ge mig ut i trafiken i det skicket...
Men ja, TS polare ("polare" :p) kommer antagligen få lämna tester.

Piss/blod/hår är det testerna avser i mitt fall, upp till läkaren att avgöra vad som behövs.
 

Aidejonas

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Snart 125cc Sporthoj!
Förklaringen är väl ändå att han med största sannolikhet har försatt sig i detta dåliga umgänge själv. När man antyder att han "hamnat" där så blir det en dålig ursäkt eftersom man då försöker fria honom från eget ansvar över sitt val av umgängeskrets.
Det är knappast märkligt att han inte har hunnit dra på sig trafikbrott än med tanke på hans ringa ålder så det betyder ju inte så mycket. Däremot har han ju tydligt och vid flertalet tillfällen visat att hans omdöme inte är det bästa. Samma omdöme som man förväntas använda både i och utanför trafiken.

Med det sagt så tror jag också att morot fungerar bättre än piska i teorin. Ett intresse och gott umgänge kan vara precis vad han behöver och kanske egentligen borde vara något som stöttades. I praktiken är jag dock mer skeptisk till om det verkligen fungerar så bra.

Sant, som du säger det är det självklart hans fel att han utsatt sig för ett dåligt umgänge och allt vad det nu innebär, dock var inte min mening alls att på något som helst sett fria honom från hans ansvar, men jag kan helt och hållet förstå att det kan ha missuppfattats som så pga hur jag formulerade mig. :) Ber om ursäkt för det :gnissla

Tror verkligen att det här skulle göra honom gott :) Det återstår att se, skriver imorn hur det gick :)
 

Aidejonas

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Snart 125cc Sporthoj!
Ko

X antal tester (beroende på vad din läkare tycker) under minst 6 månaders tid åkte jag på.
Krävdes 2 ringa narkotikabrott och en fyllecell innan de hörde av sig.
Man får ju dricka under tiden man gör testerna, sålänge man håller det på en normal nivå.
För övrigt så tycker jag det är sjukt löjligt, att jag blir dyngad på krogen nån gång om året betyder inte att jag skulle ge mig ut i trafiken i det skicket...
Men ja, TS polare ("polare" :p) kommer antagligen få lämna tester.

Piss/blod/hår är det testerna avser i mitt fall, upp till läkaren att avgöra vad som behövs.

Okej gött att höra att det iallafall finns en chans för honom, tack för svaret :) Det är min polare på riktigt för sjuttioelfte gången :4skrika haha
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Okej gött att höra att det iallafall finns en chans för honom, tack för svaret :) Det är min polare på riktigt för sjuttioelfte gången :4skrika haha

Haha sorry att jag tvekar, "polare" är slang för "jag själv" på internet :fakta
Ifall din polare har fler funderingar eller vill ha up-to-date info så hojta, jag går igenom tester atm.
 

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Ja
Hoj
Kawa ER-6 N -13
Nu kanske det är extra jävligt att som boende i sthlm utan körkort börja med det, men din polare kan börja i andra änden av MC-livet och ta licens och börja köra bana. Då får han köra roligare hojar med. Men det blir som sagt lite struligt att ta sig till/från banan och sånt...

Känns det inte rätt orimligt att man som sjuttonåring skall börja köra på bana med licens? Man skiter ju inte precis pengar om man inte har en direktörsfarsa och bor på Lidingö. Dessutom när man inte har något körkort alls...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Känns det inte rätt orimligt att man som sjuttonåring skall börja köra på bana med licens? Man skiter ju inte precis pengar om man inte har en direktörsfarsa och bor på Lidingö. Dessutom när man inte har något körkort alls...

Tror du att någon av grabbarna i motogp hade körkort när de började köra vid 4-5 års ålder?
Alla har börjat vi börjat någonstans, hellre på bana än i trafiken.
Sen att man antagligen inte har råd som 17-åring är ju mer än sant :p
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
En sak har jag lite svårt att förstå i alla dessa påhopp! Samtidigt som man moraliserar högljutt och tydligt har man en väldig insikt i vilka regler som gäller kring lämp och pisseprov. Är det möjligen fler här med polare som strulat till det?

Jag önskar dig och din polare lycka till och hoppas allt löser sig!
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
En sak har jag lite svårt att förstå i alla dessa påhopp! Samtidigt som man moraliserar högljutt och tydligt har man en väldig insikt i vilka regler som gäller kring lämp och pisseprov. Är det möjligen fler här med polare som strulat till det?


Bam! :gnissla
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
En sak har jag lite svårt att förstå i alla dessa påhopp! Samtidigt som man moraliserar högljutt och tydligt har man en väldig insikt i vilka regler som gäller kring lämp och pisseprov. Är det möjligen fler här med polare som strulat till det?

Jag önskar dig och din polare lycka till och hoppas allt löser sig!

De känner väl andra som de känner sig själva? :-D
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Vid 15 års ålder är det nog rätt att samhället säger ifrån, på ett anpassat sätt, om man begår såna brott som du beskriver, men att folk här tycker att det inte finns några ursäkter samt att man ska ställa fullständigt till svars någon som fortfarande är ett barn tycker jag är helt otroligt att läsa. Vad har ni som skriver så vuxit upp i för skyddad verkstad?

Jag är glad över att inte ha knarkarmuffon ute på vägarna när jag kör runt på min älskade hoj (som om ett kk hade hindrat dem) men hoppas samtidigt att din kompis dröm om hojkort bidrar till att han hamnar på rätt sida vägen, får sitt tillstånd till slut och börjar upptäcka livets mer hållbara njutningar.

Kämpa på och lycka till!
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vid 15 års ålder är det nog rätt att samhället säger ifrån, på ett anpassat sätt, om man begår såna brott som du beskriver, men att folk här tycker att det inte finns några ursäkter samt att man ska ställa fullständigt till svars någon som fortfarande är ett barn tycker jag är helt otroligt att läsa. Vad har ni som skriver så vuxit upp i för skyddad verkstad?

Jag kanske var brådmogen men när jag var 15 var jag fullt medveten om att inte knarka och hamna i slagsmål med poliser.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag kanske var brådmogen men när jag var 15 var jag fullt medveten om att inte knarka och hamna i slagsmål med poliser.

"knarka" är ett hårt ord.
Det är skillnad på någon som blivit haffad med en holk och någon som skjuter heroin eller knaprar piller.
Nu vet jag inte i vilket fack TS polare hamnar men ifall man inte kan se skillnaden så ska man nog avstå från att lämna sin åsikt.
Ja, ni kan kalla mig för liberal hippie om ni vill :rofl
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tror trådstartaren har fått sin fråga besvarad. Diskussioner om brott/straff/knark får ni ta i OT2 forumet.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top