Hur är en zxr 750 91-92 i körupplevelse?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Funderar starkt på att köpa en billig landsvägscykel och tycker att gammla zxr i grönt och vitt är störtfräna, men hur är dom att köra?

Jag har sett en gsxr 96:a för ungefär samma pengar som finns ganska nära mig och dom vet jag är fina hojar, men tycker dom saknar karisman som zxr.en har så jag undrar om en zxr känns som en övergödd flodhäst i jämförelse?

En annan hoj som skulle vara klart intressant är gsxr 750 85-86 fast dom jag hittat har legat på andra sidan sverige.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Jag provkörde en ZXR 750 -91:a på Gotland Ring för några år sedan, och blev faktiskt förvånad över hur pass modern den kändes. Visst, det är inte samma mos i motorn och bromsarna hade väl inte riktigt samma bett som på nyare hojar. Chassit verkade dock mycket trevligt! Över lag var jag mycket positivt överaskad!

Jämfört med en GSX-R från 1996 så tror jag att ZXR:en känns lite sävlig, men det kan man nog leva med när det gäller lite nöjesåka på allmän väg.

Jag tror att du som tävlar till vardags och därmed kör lite lugnare på gatan skulle trivas utmärkt på en sådan. Sen är det ju helt klart kultpoäng till ZXR:en!

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
En ZXR är jag sjukt sugen på som förstahoj även, verkar rejäl och dessutom har den ju ett hel-rätt stuk imo. Man får inte en coolare hoj för 20k tycker jag. Något särskilt man ska tänka på när man kikar på dom?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Jag provkörde en ZXR 750 -91:a på Gotland Ring för några år sedan, och blev faktiskt förvånad över hur pass modern den kändes. Visst, det är inte samma mos i motorn och bromsarna hade väl inte riktigt samma bett som på nyare hojar. Chassit verkade dock mycket trevligt! Över lag var jag mycket positivt överaskad!

Jämfört med en GSX-R från 1996 så tror jag att ZXR:en känns lite sävlig, men det kan man nog leva med när det gäller lite nöjesåka på allmän väg.

Jag tror att du som tävlar till vardags och därmed kör lite lugnare på gatan skulle trivas utmärkt på en sådan. Sen är det ju helt klart kultpoäng till ZXR:en!

Tack för bra svar.
Jag provkörde cykeln i din profil i sommras på midlanda.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
många som verka positivt överraskad när dom provat en zxr, brorsan hade en 96 gixxer samtidigt som jag hade zxr,n tyckte zxr,n va mer förlåtande och lite mindre av allt kanske man kan säga.. på gata känns den inte svag, för att vara en 750 hade den vridet långt ner i registret, när bror min prova den tyckte han inte den va så mycket klenare än gixxern.
en sak, stillastående o när man baxar runt den känns den riktigt tung :)

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Sen att den är billigare i försäkring än GSXR -96 gör de till ett solklart val. KÖP!

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Sen att den är billigare i försäkring än GSXR -96 gör de till ett solklart val. KÖP!

Ringde folksam och jämförde försäkringen, hos dom var suzukin billigare.
Vilka bolag har bra premier på lite äldre hojar samt hur gammla ska dom vara för att kunna teckna veteranförsäkring?

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Kolla länsförsäkringar. Har en zx9r -96:a halvförsäkring helår 1900:-

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
20 år är det för veteran, så vill man ha faceliftade -91or blir det lite dyrare, kör man på en 89:a så kan man komma undan med 1700 hel/hel.

big_gun

Dooh!!
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
Hayabusa -99
zxr

Jag hade en ZXR -89 för ett antal år sedan. Effektmässigt så gav den ju inte nära döden upplevelser direkt.
Men F*n vad det gick att åka när det svängde en del.
Väldigt förlåtande (ok, sävlig) men bergstadig.
Jag tycker fortfarande att det är bland dom häftigaste kulthojarna, då helst i kawa grönt utförande.:tummenupp

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Nu har jag inte kört 100 olika hojar men kan säga att ZXR:n är väldigt mycket sport...man ligger ner rätt bra och väghållningen är riktigt bra tycker jag. Modernt chassi för att vara en 91:a. Billig i drift både försäkring och soppa. Effekten räcker till faktiskt, helt okej för gatåka. Själv tycker jag att det är lite dåligt bottendrag (körde VFR innan) men den vaknar till liv vid 7 tusen och sticker på bra. Blå e ju klart snyggast hehe.
Funkar bra att åka två på oxå.
Har testat en GSXR av liknande årsmodell och tycker Kawan e ljusår skönare och bättre att köra. Sen att den är riktigt snygg e ju inte fel ;)
Min kanske är till salu ;)

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...