Hur är hojen sänkt. 701 enduro

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Är spekulant på en Husky 701 enduro.
Hojen är dock sänkt och säljaren visste dock inte hur det var gjort. Fick dock tag på killen som gjort det som svarade glatt men inte på följdfrågor.

Ngn som fattar hur han sänkt den?

Bifogat

• 1000015672.jpg
    1000015672.jpg
    305.5 KB · Visningar: 121

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Sök på google "husqvarna 701 supermoto lowering kit" - finns ganska mycket att titta på, osäker på om det även gäller fram, men där kanske man kan låta gaffelbenen glida igenom gaffelkronorna?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Eftersom fjädring och shimsning är original så är den med största sannolikhet sänkt med andra "hundben" till bakfjädringen, och sedan så låter man gaffelbenen komma lite högre upp i sina fästen, så har jag gjort på mina Yamaha.
Jag sänkte lika mycket fram som bak, men det finns också en gräns för när man "förstör" geometrin totalt, och då blir den märklig att köra.
Både Tenren och XT:n klarade i alla fall 25mm utan problem.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Fick nu svar från han som gjort det, dämparen och gaffeln är kortade. Ska tydligen gå att återställa...

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Fick nu svar från han som gjort det, dämparen och gaffeln är kortade. Ska tydligen gå att återställa...
Allt går ju att återställa men till vilken kostnad? Tycker du ska vara lite försiktig med köpet om din tanke är att återställa den, likväl som att......ska man sälja vidare den nångång så försvinner en massa kunder i o m att den är sänkt.

Min tanke vid köp skulle vara att ta reda på exakt hur den är sänkt:
"Dämpare kortad" kan betyda vad som helst. Lägre progressiv fjäder eller troligen då lägre hårdare fjäder(man kör väl inte progressivt i en enduro?), en distans bytt i dämparen, länkaget till dämparen bytt. Tror på den sistnämnda och en ny komplett med lager osv är rätt dyr.
"Gaffeln kortad" kan vara att man släppt upp gaffeln likväl som det är kortare fjädrar. Tror på det sista och man måste köpa nya fjädrar.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Lika som bär?

Screenshot_20241104-070135~2.png

dachshund-dog.jpg

Om du nu har råkat snubbla(!) över världens enda sänkta 701a, är det då inte bättre att låta de vertikalt utsatta få slåss om just det exemplaret, så kan du tJöpa en riktig hoj och börja tJöra direCkt?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Jämför du Blocketbilden med denna så ser det ut som fjädrarna fram är kortade - skyddet för undre gaffelben "slutar" högre upp på övre gaffelben på Blocket-hojen
1730703527860.png

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Och tidigare ägare verkar ju inte vara helt i ordning heller, så det blir röd flagg även där.
Antingen ljuger han, eller så begriper han inte bättre - båda sakerna är dåliga för hojens historik.
Så jag sällar mig till tidigare talare - gå vidare...

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Fick nu svar på vad som behöver göras. Fattar fortfarande inte vad som är gjort...

Bifogat

• 1000015682.jpg
    1000015682.jpg
    251.1 KB · Visningar: 61

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Fick nu svar på vad som behöver göras. Fattar fortfarande inte vad som är gjort...
Ta bort en förlängning skulle jag fatta, men att "plocka ur en kortning" låter f-n så knepigt.
Möjligen att det skulle mena "ta bort den korta fjädern o sätta tillbaka en lång fjäder" - eller är jag dum på riktigt?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Låter konstigt att man inte skulle behöva komplettera något. Distanserna (de små svarta cylindrarna) hindrar framgaffeln från att fjädra ut helt men för att kunna montera dem behöver man också kortare gaffelfjädrar. Så åtminstone ersätts de kortade fjädrarna med längre borde vara minimum. Konstigt att säljaren inte har dem.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Så du behöver bara plocka bort saker ur framgaffeln, så blir den högre?
Låter helt logiskt :va

Mina 0.02 är att man har lagt till invändiga distanser i både framgaffel och stötdämpare, alltså sådana som ”drar ihop” respektive jämfört med standard. Möjligtvis i kombination med kortare fjäderplattformar för att inte förspänna respektive fjäder mer än standard. Bör gå att återställa, under förutsättning att kunden kan mecka framgaffel och stötdämpare. Annars blir kostnaden snarlik en normal framgaffel- och stötdämparservice. Alltså 5000 SEK och uppåt i trovärdiga kretsar.

Hela marknaden med sänkningssatser är ett minfält som domineras av dåligt pålästa lycksökare med noll koll på väsentliga chassieparametrar. Om säljare eller tidigare ägare inte minns eller inte kan förklara vad som har gjorts - gå vidare.

Ibland undrar jag om det faktiskt inte är bättre med helfordonsgodkännande eller TÜV’s system…

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år