Hur är Hornet 600 på slangen?

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Tja,

är lite småsugen att byta till en Hornet 600 pga billigare försäkring (kör idag Blade 929) och undrar om det är någon som har erfarenhet av bakhjuls- och framhjulsåkning med en Hornet. Om det blir en sån så blir det nog en -05 med eftersom de har upsidedowngaffel vad jag kan förstå.

Får för mig att den borde vara schysst att slanga med men har aldrig provat nån.

Tackar, fridens
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
känns som det kmr bli välldigt svårt o få upp den.
iaf på 2an.
 

Davidk

Guest
Freddola skrev:
2361238 känns som det kmr bli välldigt svårt o få upp den.
iaf på 2an.

Vad är det med folk och slangåka när det gäller hojar, fan det går att ta upp allt på bakhjulet och det är absolut inget svårt att koppla upp en hornet 600 på 2:an!
Teknik heter det! skaffa det så behöver ni inte oroa er!:tummenupp
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Davidk skrev:
2361248 Vad är det med folk och slangåka när det gäller hojar, fan det går att ta upp allt på bakhjulet och det är absolut inget svårt att koppla upp en hornet 600 på 2:an!
Teknik heter det! skaffa det så behöver ni inte oroa er!:tummenupp
Eftersom du verkar vara kungen på att koppla upp hojjar o kan göra det oavsett hojj,
så vill jag se dig koppla upp en goldving på 2an :tungan

Lr varför typ inte en maruder lr nått sånt.
 

Davidk

Guest
Freddola skrev:
2361264 Eftersom du verkar vara kungen på att koppla upp hojjar o kan göra det oavsett hojj,
så vill jag se dig koppla upp en goldving på 2an :tungan

Lr varför typ inte en maruder lr nått sånt.

haha där går nog gränsen! :tungan
men du kanske förstod vad jag menade ändå!
 

smacker

Skiter mest i de...
Gick med
24 May 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Svart Emmaljunga CityCross -07
DDREEEEVA OM! Ja kugga 5 bak på den ja hade förra året & den fick ja upp på trean utan probbe. De vart förövrigt min första sommar med a kort & hoj. Polaren har även drevat en ner fram & den sliter han upp i fyran i 140-150.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Davidk skrev:
2361281 haha där går nog gränsen! :tungan
men du kanske förstod vad jag menade ändå!
Hehe jora, var bara tvungen att ta tillfället när du sa, det det går oavsett hojj :)

Problemet om man kopplar upp hojjen hela tiden är väll att den kmr ta slut 100ggr så fort typ.
Skulle ja koppla upp min hojj alla ggr jag kör på slangen (typ 30-50 ggr) per tur.
Så skulle ja nog meka koppling varannan vecka :tomten

Sen som föregående talare sa.
Dreva om skulle nog inte skada.
 
Last edited:

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Drevade om min Hornet 600 och den blev skit rolig att köra!
Var omöjligt att inte slanga med den på ettan även om du hängde på styret.:tummenupp
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Har funderat länge på att dreva om, och det blir kanske nästa projekt :D

1:an e det absolut inga problem att få upp den på, med gas.... 2:an lär du behöva koppling. Jag har iallafall inte lyckats att endast gasa+rycka upp min på 2:an. (talanglös än sålänge :va )
 

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Tack för alla svar! Koppla upp den intresserar mig inte då det som sagt sliter en del på hojen, däremot så är jag väl inte helt värdelös på bakhjulsåka så det löser sig nog med diverse ryck och juck, hehehe. Omdrevningen låter som en bra grej iofs. Hmmm, måste nog provköra en sån där innan jag köper låter det som.

Fridens bröder

//Tarzan
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Det var mer charm med bakhjulsåkning på den tiden när inga hojar reste på gaspådrag utan det krävdes mer bakom styret.

Den här diskussion är ju smått befängd men för sakens skull kan jag bara hänvisa till Bikes första test på Hornet och Fazer 600 som båda angavs vara suveräna bakhjulsåkarhojar. Horneten sades till och med vara den perfekta hojen om man ville lära sig slanga....

Cjälv blir jag skitnödig om framhjulet är över knähöjd så jag ska inte uttala mig men det känns som att folk borde börja böra skillnad på powerwheelies och riktig bakhjulsåkning.

edit/ Förtydligande
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Florodoltarzan skrev:
2361732 Tack för alla svar! Koppla upp den intresserar mig inte då det som sagt sliter en del på hojen, däremot så är jag väl inte helt värdelös på bakhjulsåka så det löser sig nog med diverse ryck och juck, hehehe. Omdrevningen låter som en bra grej iofs. Hmmm, måste nog provköra en sån där innan jag köper låter det som.

Fridens bröder

//Tarzan
Märklig föreställning folk har om att "koppla upp hojen"...

Nu är det ju inte så att du måste dumpa kopplingen. DÅ kan jag förstå att kopplingen rasar för folk och vips är myten om att koppla upp är livsfarligt född!

Jag vill vända på resonemanget och påstå att kopplar du upp hojen på RÄTT SÄTT är det skonsammare mot hojen.

Hjular du upp på ettan/tvåan med rå motorstyrka så blir det oftast mer okontrollerat samt risken för att brassa ner med ev packboxras eller pungkross/andra skador på hojen som följd. Det går fortare om du måste p-wheela upp den, du kan mao inte åka lika länge på växeln. Detta innebär att du måste växla (bryta i växeln har man ju hört många som gör...) oftare/tidigare för att fortsätta åka. Finns fler exempel på FÖLJDsaker som inträffar när du väl fått upp han på bakan.

Sammantaget gör detta att jag inte tycker resonemanget om att "det ska vara livsfarligt att koppla" håller. Argumentet urholkas så länge man inte ENBART ser till det lilla ökade kopplingsslitaget (om något ökat alls?).

Slangningen blir dessutom lugnare och mer kontrollerad vid användning av kopplingen...
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
Dark_Messenger skrev:
2361771 Märklig föreställning folk har om att "koppla upp hojen"...

Nu är det ju inte så att du måste dumpa kopplingen. DÅ kan jag förstå att kopplingen rasar för folk och vips är myten om att koppla upp är livsfarligt född!

Jag vill vända på resonemanget och påstå att kopplar du upp hojen på RÄTT SÄTT är det skonsammare mot hojen.

Hjular du upp på ettan/tvåan med rå motorstyrka så blir det oftast mer okontrollerat samt risken för att brassa ner med ev packboxras eller pungkross/andra skador på hojen som följd. Det går fortare om du måste p-wheela upp den, du kan mao inte åka lika länge på växeln. Detta innebär att du måste växla (bryta i växeln har man ju hört många som gör...) oftare/tidigare för att fortsätta åka. Finns fler exempel på FÖLJDsaker som inträffar när du väl fått upp han på bakan.

Sammantaget gör detta att jag inte tycker resonemanget om att "det ska vara livsfarligt att koppla" håller. Argumentet urholkas så länge man inte ENBART ser till det lilla ökade kopplingsslitaget (om något ökat alls?).

Slangningen blir dessutom lugnare och mer kontrollerad vid användning av kopplingen...

+1

Dessutom är inte lameller speciellt dyrt, och inte svårt att byta heller.
 

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
"Hjular du upp på ettan/tvåan med rå motorstyrka så blir det oftast mer okontrollerat samt risken för att brassa ner med ev packboxras eller pungkross/andra skador på hojen som följd. Det går fortare om du måste p-wheela upp den, du kan mao inte åka lika länge på växeln. Detta innebär att du måste växla (bryta i växeln har man ju hört många som gör...) oftare/tidigare för att fortsätta åka. Finns fler exempel på FÖLJDsaker som inträffar när du väl fått upp han på bakan."

...eller så åker man på balanspunkten och skiter helt enkelt i att växla... Det var inte meningen att det här skulle bli en pajkastartävling gällande vem som är vassast på slangen/bakhjulsåkningsteknik, jag undrade bara hur fan hojen är på slangen, om det var nån som hade nån erfarenhet. Det är ju märkligt vad alla ska bli tekniska och stolta så fort man lägger upp en tråd... Som sagt, jag har viss erfarenhet av att åka motorcykel, även på bakhjul/framhjul. Däremot har jag inte nån koll på Hornet 600.

Tack ändå för att ni orkar skriva!
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Florodoltarzan skrev:
2361887
...eller så åker man på balanspunkten och skiter helt enkelt i att växla... Det var inte meningen att det här skulle bli en pajkastartävling gällande vem som är vassast på slangen/bakhjulsåkningsteknik, jag undrade bara hur fan hojen är på slangen, om det var nån som hade nån erfarenhet. Det är ju märkligt vad alla ska bli tekniska och stolta så fort man lägger upp en tråd... Som sagt, jag har viss erfarenhet av att åka motorcykel, även på bakhjul/framhjul. Däremot har jag inte nån koll på Hornet 600.

Tack ändå för att ni orkar skriva!
Du missförstod nog mitt inlägg.

Jag är absolut ingen slangarkung som talar om vad som är rätt eller fel. DOCK skrivs det hela tiden i olika trådar hur farligt det är att koppla hojen. Ville bara framföra mina synpunkter på det. Kanske lite OT eftersom du frågade specifikt om banditen, MEN relevant eftersom du som så många andra la till att "koppla upp den är inget alternativ" eller något liknande.

Tror säkert att du är grym på bakan och vet vad du pratar om, precis som du säger. Frågan blir då VARFÖR är det så farligt att koppla anser du? Det bör ju finnas en tanke bakom eftersom du är så emot att koppla?

:pannkyss
 

Desmond

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2006
Ort
stockholm
Hoj
Hornet 600
Kan man få lite tips om ett bra sätt att koppla upp hojen på? Har aldrig kört på slangen ännu, men de börjar bli dags känns de som.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Dark_Messenger skrev:
2361771Hjular du upp på ettan/tvåan med rå motorstyrka så blir det oftast mer okontrollerat samt risken för att brassa ner med ev packboxras eller pungkross/andra skador på hojen som följd. Det går fortare om du måste p-wheela upp den, du kan mao inte åka lika länge på växeln. Detta innebär att du måste växla (bryta i växeln har man ju hört många som gör...) oftare/tidigare för att fortsätta åka.

Detta gäller då verkligen inte motard iaf!
Tvärtimot snarare.

Vadå bryta i växlarna :va
När jag väl är på slangen använder jag kopplingen när jag växlar.
Sliter inte mer än en vanlig växling gör.
 

Dark_Messenger

Guest
Desmond skrev:
2362610 Kan man få lite tips om ett bra sätt att koppla upp hojen på? Har aldrig kört på slangen ännu, men de börjar bli dags känns de som.
Sök lite. Finns massor med trådar om hjulning.

OT:
Antingen gasar du upp hojen eller så kopplar du upp den. Tekniken måste du nog lära dig själv. Finns inga "universalmetoder" men många brukar rekommendera är att först lära sig plocka upp hojen på bara gas, sen lära sig koppla upp den.

Din hoj torde vara bra för slangning!

Freddola skrev:
2362715 Detta gäller då verkligen inte motard iaf!
Tvärtimot snarare.

Vadå bryta i växlarna :va
När jag väl är på slangen använder jag kopplingen när jag växlar.
Sliter inte mer än en vanlig växling gör.
Jag förutsätter att vi pratar sporthojar. Kan ej svara för motarder. Dessutom är bakhjulsåka högst individuellt. Finns nog inte fler trådar där det "bråkas" så mycket om teknik etc.. :)
 
Last edited:

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Dark_Messenger skrev:
2362145 Du missförstod nog mitt inlägg.

Jag är absolut ingen slangarkung som talar om vad som är rätt eller fel. DOCK skrivs det hela tiden i olika trådar hur farligt det är att koppla hojen. Ville bara framföra mina synpunkter på det. Kanske lite OT eftersom du frågade specifikt om banditen, MEN relevant eftersom du som så många andra la till att "koppla upp den är inget alternativ" eller något liknande.

Tror säkert att du är grym på bakan och vet vad du pratar om, precis som du säger. Frågan blir då VARFÖR är det så farligt att koppla anser du? Det bör ju finnas en tanke bakom eftersom du är så emot att koppla?

:pannkyss

Egentligen vill jag inte skriva mer om det här, men det jag menade med kopplingen är att så som jag slangar tror jag inte att det sliter knappt nånting att plocka upp den på gas (förutom däck och drivpaket men det kommer man ju inte ifrån oavsett teknik vad jag vet). Men anledningen till att jag skrev att kopplingen inte är intressant är för att det inte är så jag har lärt mig att slanga, och jag är inte så intresserad av att lära mig det heller då jag tycker mig kunna slanga ungefär så bra som jag önskar. Mitt bekymmer handlar mer om att våga gå bakom balanspunkten. Alltså tycker jag inte mig behöva hålla på med koppling, då det garanterat sliter mer på hojen när JAG gör det i alla fall. Att få upp den snabbt har aldrig varit några problem för mig (i dubbel bemärkelse, nu blev det lite 40-talisthumor också).

Återigen så skiter jag i tekniker, det diskuteras som sagt på en triljon andra trådar. Men om man sållar lite här i svaren så verkar det inte vara nån dum hoj för ändamålet alls.

Så, no hard feelings, bara missförstånd i vanlig ordning. Men det är ju märkligt hur lätt OT-grejor dyker upp i dessa trådar...

Fridens och återigen stort tack för alla intressanta svar, nu blir det till att provköra snarast!
 

rossi4

ride like a devil feel like a GOD!!!
Gick med
9 Apr 2005
Ort
jönköping
Hoj
yamaha r1 05
Freddola skrev:
2361264 Eftersom du verkar vara kungen på att koppla upp hojjar o kan göra det oavsett hojj,
så vill jag se dig koppla upp en goldving på 2an :tungan

Lr varför typ inte en maruder lr nått sånt.


bara en fråga varför inte dreva den istället sliter inte så på kopplingen lr drivpaketet??:yoparty
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top